Gå til innhold

Jeg vurdere å kjøpe en UPS enhet.

Anbefalte innlegg

Der jeg bor er strømmen av og til ustabil + sikkringer og strømnett i huset er gammelt, så det hender at strømmen går.

Så da lurer jeg på noen få spm.

Finnes det "små" UPS enhet type 1000,- som vil kunne holde 1pc (5disker,vifter osv) skjerm og ADSL modem i 5/10 min?

Vil UPS'n alltid passe på slik at selvom det er svak strøm et øyblikk eller fullstendig brudd så holder den liv i pcn (jeg er ikke stokk dum, men må bare forsikkre meg at jeg ikke har missforstått)

Hjelper den også for lyn nedslag?, en kompis av meg mistet ADSL modemet sitt til lyn.

Siste spm: Hvis jeg ikke er hjemme og strømmen går, hva skjer når UPSn er tom for strøm? (det står at på noen modeller kan du prog de til å skru seg av eller fjernstyre) Men hva med de uten managment de vil bare slå seg av?

Noen som har erfaring, tips, anbefallinger til UPS?

Svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En UPS vil i utgangspunktet holde PCen oppegående ved for svak og sterk strøm. Ta gjerne en titt på denne: http://www.hardware.no/tester/annet/apc_es...s500/index.html

Maskinen din høres ganske strømkrevende ut, og jeg vil tro at du må opp i en pris på rundt 1500 kroner for å få en UPS som holder såpass lenge. Tester for tiden en Riello Win Dialog 09 som holdt 16 minutter på en strippet PC med én disk og 6 minutter på dual AMD m/5 disker og GF4. Denne koster nærmere 2000 kroner.

UPS-ene tilkobles PCen med USB eller seriell-port og et program kommuniserer med UPS-en kontinuelig. Hvis strømmen forsvinner eller blir svak slår batteriet til. PCen blir normalt automatisk skrudd av når halve batteriet er oppbrukt.

På UPS-er er det også som regel innebygget overspenningsvern for telefon/nettverk (RJ45-kabler) noe som også vil sikre modemet.

Angående hva som skjer hvis den ikke er koblet til PC: Da kutter den brått når den ikke klarer å levere ønsket strømmengde lenger.

Lenke til kommentar

Exeter skrev : "Vil UPS'n alltid passe på slik at selvom det er svak strøm et øyblikk eller fullstendig brudd så holder den liv i pcn"

Svar : Ikke til den prisen du oppgir... Det du leter etter heter "Online-UPS", og koster bortimot 6 000,- for en som kan passe til hjemme-bruk. :(

Exeter skrev : "Hjelper den også for lyn nedslag?"

Svar : Ja ! Med mindre lynet slår ned i huset DU bor i.... Da er det plutselig ikke så viktig å beskytte PC`en lenger. :wink:

Exeter skrev : "Hvis jeg ikke er hjemme og strømmen går, hva skjer når UPSn er tom for strøm? (det står at på noen modeller kan du prog de til å skru seg av eller fjernstyre) Men hva med de uten managment de vil bare slå seg av?"

Svar : Du kan få så lang batteritid du ønsker, men det er selvfølgelig ikke gratis. Software for å sikre en kontrollert nedkjøring hvis du er borte når UPS`en går tom for batteri, BØR følge med når du kjøper den !

Når det gjelder anbefalinger, så ville jeg gjort det på følgende måte hvis jeg skulle handlet;

1. Finn ut hvor mange WATT alt utstyret du skal beskytte trekker, og del (divider) den summen med 0,7. Da har du antall VA (voltampere).

2. Skriv en mail til disse UPS leverandørene :

Makker AS

MGE

Powerware

Metric

APC

og si at du vil ha et tilbud på en UPS på det antall VA du har regnet det ut til å bli (jeg tipper ca. 500 va bør holde).

3. Vent på svar....

Håper dette var til hjelp :) !

Lenke til kommentar
Masse rart

6000 kroner for en online UPS? Nei nå må du gi deg. Som jeg skrev i posten over kan du få begge de nevnte UPSene til under 2000 kroner og begge er Online-saker.

Sorry, men jeg har ikke tenkt å gi meg i det hele tatt !

Med mindre den UPS`en du sikter til er på ca. 250 VA eller mindre, så sier min erfaring meg at det er en LINE-INTERACTIVE UPS.....

Sjekket linken din nå og det er IKKE en Online-UPS du ser, men Line-Interactive. Det er derfor det står STANDBY i første linje under spesifikasjoner.

Jeg så ikke at du er moderator her i forumet før nå, og jeg må ærlig innrømme at jeg trodde i det minste dere leste produktomtalene på "deres eget forum" før dere kommenterte andres innlegg....

Lenke til kommentar

Takker for svar, meget informativt.

En online enhet vil nok bli for dyrt, men jeg tenker en slik en

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...06&l=2&lantall=

Da kan jeg prog den til å skru seg av når batt er nesten tomt + at det gir meg nok tid til å stenge av pcn, hvis strømmen forsvinner helt.

Jeg synte 1100,- er en oki pris for 500VA som du sa burde være en grei dose.

Jeg vet ikke hva en disk eller div kort trekker, men hvis noen kunne gjøre et kjapt overslag på:

360W PSU

MSI HK

XP1800+

Twinmos 1024

80GB WD

120GB WD

120GB WD

120GB SG

200GB MAXTOR

9700 Radeon

5stk kab vifter

19" skjerm

ADSL modem

500VA burde vel holde for det? og da en

Lenke til kommentar

Hvor lenge tror dere PC'en holder hvis den står i standby?

Den bruker vel minimalt med strøm da (På de pc-ene som støtter stanby skikkelig da), og burde holde ganske lenge?

Hadde jo vært ypperlig hvis PC-en automatisk slo seg av i standby når det begynte å bli lite batteri.

Lenke til kommentar
Takker for svar, meget informativt.

En online enhet vil nok bli for dyrt, men jeg tenker en slik en

Da kan jeg prog den til å skru seg av når batt er nesten tomt + at det gir meg nok tid til å stenge av pcn, hvis strømmen forsvinner helt.

Jeg synte 1100,- er en oki pris for 500VA som du sa burde være en grei dose.

Jeg vet ikke hva en disk eller div kort trekker, men hvis noen kunne gjøre et kjapt overslag på:

360W PSU

MSI HK

XP1800+

Twinmos 1024

80GB WD

120GB WD

120GB WD

120GB SG

200GB MAXTOR

9700 Radeon

5stk kab vifter

19" skjerm

ADSL modem

500VA burde vel holde for det? og da en

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=358&g2=770&g3=&p=4106&l=2&lantall=

Jeg er redd den blir i minste laget.... desverre har man noe som heter oppstarts-spenning. Denne ligger godt over "normalen", dessuten har du 5 disker og 5 vifter. Jeg skal regne over det i morgen, men du bør kanskje gå for en 750 VA (eller muligens til og med en 1000 VA). Er for trøtt til å gjøre noe nå. Hvis du greier å finne ut hvor mange WATT de forskjellige komponentene trekker så hadde det vært fint, men jeg finner ut av det hvis ikke....

GOD NATT SÅ LENGE ! 8)

Lenke til kommentar
Masse rart

6000 kroner for en online UPS? Nei nå må du gi deg. Som jeg skrev i posten over kan du få begge de nevnte UPSene til under 2000 kroner og begge er Online-saker.

Med mindre den UPS`en du sikter til er på ca. 250 VA eller mindre, så sier min erfaring meg at det er en LINE-INTERACTIVE UPS.....

Sjekket linken din nå og det er IKKE en Online-UPS du ser, men Line-Interactive. Det er derfor det står STANDBY i første linje under spesifikasjoner.

Jeg så ikke at du er moderator her i forumet før nå, og jeg må ærlig innrømme at jeg trodde i det minste dere leste produktomtalene på "deres eget forum" før dere kommenterte andres innlegg....

Poenget mitt er først og fremst at du må ikke ut med 6000 kroner for en UPS som skrur av PCen når UPSen begynner å gå tom for strøm.

Lenke til kommentar
Masse rart

Poenget mitt er først og fremst at du må ikke ut med 6000 kroner for en UPS som skrur av PCen når UPSen begynner å gå tom for strøm.

DET ha du rett i, men MITT poeng er at det ikke er en online-UPS ! Det er nemlig MANGE som går rundt å tror at de har kjøpt en online-UPS, mens det de i virkeligheten har kjøpt er en line-interactive. Jeg vet hvem som "har skylden" for dette, men vil ikke nevne navn....

(PS ! For å finne ut om det er en "ekte" online-UPS eller ikke, så spør forhandler eller produsent om den er dobbelt konverterende. Dvs. om vekselretteren konstant står i drift. Hvis ikke den gjør det, så er det altså IKKE en online-UPS !)

Lenke til kommentar
Masse rart

nei, men Vil UPS'n alltid passe på slik at selvom det er svak strøm et øyblikk eller fullstendig brudd så holder den liv i pcn er vel kun online som er egnet til det.....det han ønsker her koster litt mer enn de som kun skrur av maskinen....

Lenke til kommentar

(PS ! For å finne ut om det er en "ekte" online-UPS eller ikke, så spør forhandler eller produsent om den er dobbelt konverterende. Dvs. om vekselretteren konstant står i drift. Hvis ikke den gjør det, så er det altså IKKE en online-UPS !)

En annen fordel med online-UPS er vel at den virker "rensende" på strømmen, siden du hele tiden bruker strøm fra batteriet. Eller tar jeg feil?

Strøm fra et batteri fluktuerer mindre enn strøm rett fra 220V, og vil kanskje kunne gi bedre overklokkingsresultater for de som har interesse av det....

(jeg bare gjetter litt nå altså)

DrErling

Lenke til kommentar

****** var forskjellen på dei ups'ene?

online ups er?

og den andre? ka heiter den?

Eg kjøpte meg eit overspenningsvern eg... tørr ****** ikkje noke anna no i tordenværdagene... skjermen og nettverkskortet til naboen gjikk til helvete

Lenke til kommentar

Eg kjøpte meg eit overspenningsvern eg... tørr kjøss ikkje noke anna no i tordenværdagene... skjermen og nettverkskortet til naboen gjikk til helvete

hjelper nok litt med vern, men stopper ikke om det virkelig treffer....lyn er kraftige saker og svir av alt....., men vernet gjør at det blir litt lettere med forsikring etc.

Er jo mulig å beskytte seg helt nesten som et datasenter, men kanskje en smule overkill for hjemmebruk 8) 8)

Lenke til kommentar

Eg kjøpte meg eit overspenningsvern eg... tørr kyss ikkje noke anna no i tordenværdagene

Da er vi to. Har overspenningsvern i sikringsskapet (sikkert temmelig tregt) og overspenningsvern på pcrommmet samt stereoanlegget. Håper det hjelper litt hvertfall...

DrErling

Lenke til kommentar

Jeg er redd den blir i minste laget.... desverre har man noe som heter oppstarts-spenning. Denne ligger godt over "normalen", dessuten har du 5 disker og 5 vifter. Jeg skal regne over det i morgen, men du bør kanskje gå for en 750 VA (eller muligens til og med en 1000 VA). Er for trøtt til å gjøre noe nå. Hvis du greier å finne ut hvor mange WATT de forskjellige komponentene trekker så hadde det vært fint, men jeg finner ut av det hvis ikke....

GOD NATT SÅ LENGE ! 8)

"Oppstarts spenning" den var ny, du mener vel startstrøm :-D

Hvorfor prøve å prakke på online UPS til en totalt ordinær databruker ? De har overhodet ikke bruk for den ekstra redundans og sikkerhet en online ups gir.

Har en line interactive merlin gerin 1100VA UPS og den har fungert utmerket i 5 år. Ved for lav eller for høy spenning så slår den inn, merker ingenting til at den bytter om fra nett til batteridrift.

Derfor: Velg en line interactive ups med mindre dere har spesielle behov.. mindre strøm bruker de også :D

Vær også obs på at batteriene må skiftes etter 4-5 år, alt etter bruk. Koster vel normalt 600-1000 for en relativt liten ups.

Lenke til kommentar

GOD NATT SÅ LENGE ! 8)

"Oppstarts spenning" den var ny, du mener vel startstrøm :-D

Hvorfor prøve å prakke på online UPS til en totalt ordinær databruker ? De har overhodet ikke bruk for den ekstra redundans og sikkerhet en online ups gir.

Har en line interactive merlin gerin 1100VA UPS og den har fungert utmerket i 5 år. Ved for lav eller for høy spenning så slår den inn, merker ingenting til at den bytter om fra nett til batteridrift.

Derfor: Velg en line interactive ups med mindre dere har spesielle behov.. mindre strøm bruker de også :D

Vær også obs på at batteriene må skiftes etter 4-5 år, alt etter bruk. Koster vel normalt 600-1000 for en relativt liten ups.

Selvfølgelig mente jeg startstrøm :oops: ! Ble litt trøtt etterhvert....

To kjappe svar på tiltale fra Hondaen :

1. Han spør etter en UPS som bla. "passer på selv om det er svak strøm et øyeblikk", og han fikk svar ! Det er det KUN en online UPS som gjør, noe du av alle her inne burde vite Hondaen !

2. Jeg prøver ikke å prakke på noen noe som helst, men det har du fremdeles ikke skjønt !

desertglow,

du sa du tester en Dialog.... Nå ble jeg fryktelig nyssgjerrig på hvor du kjøpte den, og hva du syntes så langt ! Jeg jobbet nemlig i et firma som importerer Riello til Norge, men derfra går de under et annet navn. Som sagt, jeg JOBBET der, men følger allikevel litt med på det som skjer rundt om i UPS-bransjen. Det er ikke en stor bransje, men fryktelig sær :lol: !!

DrErling,

Du skrev; "en annen fordel med online-UPS er vel at den virker "rensende" på strømmen, siden du hele tiden bruker strøm fra batteriet. Eller tar jeg feil?"

Nei da, du har helt rett !!

Lenke til kommentar
desertglow,

du sa du tester en Dialog.... Nå ble jeg fryktelig nyssgjerrig på hvor du kjøpte den, og hva du syntes så langt ! Jeg jobbet nemlig i et firma som importerer Riello til Norge, men derfra går de under et annet navn. Som sagt, jeg JOBBET der, men følger allikevel litt med på det som skjer rundt om i UPS-bransjen. Det er ikke en stor bransje, men fryktelig sær  :lol:  !!

Et relativt nytt enmannsforetak ettersom jeg har forstått som kaller seg Micropower. www.micropower.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...