Gå til innhold

Har kjøpt ny TV 50 HZ. Det er åpent kjøp i 30 dager lurer på om eg har gjort noe domt.

Anbefalte innlegg

Hei eg har kjøpt meg en 46" Phillips LCD TV. Så er det åpent kjøp i 30 dager så begynner eg å lure på om eg heller skulle ha kjøpt meg 100 hz. Har det mye å si på spill og film? Lurer også på om eg heller skal legge ut 8000 tusen til og gå får 46" LCD LED tv.

Lurer også på hvordan eg skal få lyd på Tv høytalerne nå eg bruker tv skjermen til pc skjerm det er jo bare en HDI kabel i mellom å den gir jo ikke noe lyd så eg lurer på kossen eg skal koble eller hva eg må kjøpa av ledninger ekstra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har bilde ut fra PC-en via HDMI (og ikke DVI), så skal du stort sett kunne skru på at lyden skal sendes ut på HDMI-kabelen sammen med det vanlige signalet. Avhenger litt av chipset etc på hovedkortet.

Den bevegelsesutjevningen som er på 100hz LCD-skjermene er stort sett ubrukelig og bør skrus av uansett. Ikke la _det_ være det som avgjør. Det er derimot ofte en god del bedre bildekvalitet på de litt mer påkostede TV-ene, men her må du selv avgjøre hva det er verdt for din del.

Lenke til kommentar

Til spill er det en ulempe med 100Hz siden det vil gi høyere responstid.

Frekvensøkningen skjer i panelet (ikke oppdateringsfrekvensen på signalet) ved at man dobler antall bilder, oppretter bilder som er en mellomting mellom det forrige og det neste om jeg ikke tar feil. Dette gir en mykere flyt, men egentlig ikke noe bedre bilde.

Filmer er som regel innspilt i 24Hz, dermed må oppdateringsfrekvensen på bildet være i en frekvens som går opp i 24, f.eks 48, 72 eller 96Hz. De fleste TVer støtter visning i 24Hz. Å foreta en slik bildedobling på filmer tror jeg bare vil bli rart siden frekvensen er så lav i utgangspunktet at du vil merke det. Men jeg har ikke noen personlig erfaring med det. I mine øyne er denne frekvensen bare et salgstriks.

Når det kommer til lyd fra PCen må du enten ha HDMI-utgang på PCen som tar med lyd, eller bruke noe slikt.

Endret av Sputnik
Litt sent ute
Lenke til kommentar

Hmmm må si at svara her overasska meg veldig! Tusen takk får svar da ser det ut som at eg går får den tven eg har kjøpt med 50Hz, eg trudde at 100 Hz var så mye bedre og ga mer flyt men viss dere sier det ikke har så mye å si så holder eg meg til det eg har kjøpt.

Eg har Dvi utgang på skjermkortet ja med HDMI omformer men kan eg ikke bare kjøpe en Lyd kabel å koble mellom tven å pcen?

Lenke til kommentar

OFF har til den 15 Sept til å besteme meg eg er så utruligt skeptisk lurer så voldsomt på om eg skal legge inn noen tusen til får å få 100 hz. Leste denne artikkelen på itavisen i dag 400 Hz?

Eg får ikke fred dette er så pass stor innvestering at eg vill ikke drite meg ut heller. Men nå eg kjører hdmi fra pcen til tven blir det gitt ut mer en 50 hz viss eg skulle hatt 100hz? Mener eg har sett i instillingene på pcen at det står 60hz.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

"Til spill er det en ulempe med 100Hz siden det vil gi høyere responstid."

Sludder. Det er akkurat med spill det har best effekt. Spill som er 30fps blir nå 60fps og ser derfor mye bedre ut enn hakkete 30fps. Responstiden er minimalt forskjellig, ikke merkbart hos meg.

Selv kjøpte jeg 100hz tv KUN pga dette.

Lenke til kommentar
Du kjøpte 100Hz kun for "å få 60FPS fra spill som er 30FPS"?

Da ble du lurt gutten min.

ndeed. Hvordan en TV klarer å gjøre de 30 FPSene konsollen dytter ut om til 60 er for meg et mysterium.

Skjønner hvordan folk kan bli forvirret though.

Usj som jeg er lei av folk som tror de vet hva de prater om.

Selv Sputnik forklarte jo hvordan dette fungerer. En 100/120hz (alle 100hz tv'er støtter også 120hz) LCD tv har motion interpolation. Det vil si at TV'en lager et mellombilde mellom hver frame. Altså ikke samme bilde men en mellomting mellom hver frame.

Så et 30fps spill vil da flyte like glatt som et 60fps spill.

Dette er hvorfor filmer med denne effekten på ser plutselig ut som video. Altså mye glattere enn film.

Ifølge din teori burde man ikke da ha 50 FPS siden en standard TV er 50hz? Og dermed få 100 FPS om man bruker 100hz TV?

Hvis man spiller i 50hz ja. Men hdtv'er og spill i dag er for det meste 60hz. PAL 50hz er på vei ut.

Hvis et spill er 50/60fps så vil det bli 100/120fps på en 100hz lcd tv med interpolation på, men man ser null forskjell siden 60fps allerede er omtrent så glatt som vi klarer å se.

Pleier å bli litt mer artifakter også, sikkert forde tv'en må generere flere mellombilder enn ved at 30fps spill.

Så det er unødvendig å bruke forsåvidt med 60fps spill.

100hz plasma tv'er derimot har sjelden motion interpolation. Det er for det meste lcd tv'er som har det.

Lenke til kommentar

"Til spill er det en ulempe med 100Hz siden det vil gi høyere responstid."

Sludder. Det er akkurat med spill det har best effekt. Spill som er 30fps blir nå 60fps og ser derfor mye bedre ut enn hakkete 30fps. Responstiden er minimalt forskjellig, ikke merkbart hos meg.

Selv kjøpte jeg 100hz tv KUN pga dette.

Det er selvfølgelig snakk om millisekunder, men i f.eks FPS-spill kan det være utslagsgivende.

Og selve bildet vil ikke bli bedre, men det vil gi en bedre flyt slik at det oppleves bedre.

Lenke til kommentar

"Det er selvfølgelig snakk om millisekunder, men i f.eks FPS-spill kan det være utslagsgivende.

Og selve bildet vil ikke bli bedre, men det vil gi en bedre flyt slik at det oppleves bedre. "

Det varierer nok fra tv til tv hvor mye tregere responsen blir pga interpoleringen.

Og bedre flyt er jo hva høyere framerate er. Et 30fps vil se ut som det er 60fps.

Altså, Halo3 vil flyte like bra som COD4 gjør.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er ganske forskjellige fra TV til TV dette med lag. Den eneste TVen jeg fant sikre tall på nå i farta er Samsung UE40B8000. Den har 70-80ms lag utenfor Game mode og 20-30ms lag i Game mode. Dersom den står i game mode kan man ikke aktivere 200Hz, da dette ville dratt opp latency.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...