Gå til innhold

Er FPS best på PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror personlig at man kan trene på å bli like god med å sikte ved hjelp av en gamepad, som ved tastatur og mus.

Så klart vil man ikke ha millimeter-presisjon på en gamepad, men så lenge man kan skru på sensitivitien til det man selv foretrekker, tror jeg ikke en gamepad-gamer vil være så mye mer upresis enn en tastatur-gamer etter en del trening.

Det er rett og slett subjektivt, selv hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok følt at det ville appellert mer med mus enn med gamepad (har dårlig PC og ikke råd til å oppdatere den, samtidig som det er mange flere spill på konsoll som jeg vil ha enn til PC).

Den uendelige diskusjon om en tastatur-gamer ville ha grust en gamepad-gamer er bare poengløs.

Man vil ikke få vite dette før om mange flere år, og det er igjen spørsmål om både flaks, tilfeldigheter og en porsjon talent.

Det er da godt muligt å teste dette i dag. Bare sett opp to gamere i PC versjonenav et spill(med full st?tte til XBOX controllen), en joypad spiller med XBOX controllen mot en m/k spiller.

Lenke til kommentar

Selv tror jeg at mus/tastatur er bedre enn gamepad. Rett og slett mer nøyaktig, den ligger i hånden. En spak man bruker en finger med kan aldri gi like bra resultat. Mener jeg.

Selv er jeg elendig i FPS på konsoll, kanskje fordi jeg aldri selv har hatt et FPS på konsoll.

Endret av wuvahef
Lenke til kommentar

Jeg spiller hovedsaklig på konsoll nå men FPS er helt klart best på PC uansett.

Man kan mase så mye man vil om at man "kan bli vant til gamepad" men du kan ikke snu deg like raskt som med en mus uansett hvor dyktig du er. Å snu seg med en gamepad er litt som å snu seg med en rullestol: det går fint, men det tar uansett mer tid... ren fakta, ingen subjektivitet i det. Det finnes jo spill med en knapp som får deg til å snu automatisk 180 grader, men i 99% av tilfellene er det ikke en 180 grader du trenger å ta... og så skal man ikke nødvendigvis snu seg vannrett heller. Hver gang vinner musen på det punktet.

Når det gjelder siktingen er det mange som er blitt vanvittig flinke med gamepad, men det blir uansett aldri like nøyaktig som en mus. Det er nettopp derfor alle FPS på konsoll har alltid litt innebygd siktehjelp selv om du slår funksjonen av. Dessverre er det ikke alle som forstår det og de tror bare de klarer å plaffe en headshot med sniper uten problem uansett avstand hver bidige gang. De får som regel en aldri så liten overraskelse når de prøver nøyaktig samme spill på PC med en X360-gamepad. Nedtur, gitt. Artig artig :D

Endret av Khogn
Lenke til kommentar
Jeg tror personlig at man kan trene på å bli like god med å sikte ved hjelp av en gamepad, som ved tastatur og mus.

En bra PC spiller i den sjangeren ville banket gørra ut av en bra konsoll spiller om de spilte sammen (PC vs konsoll)

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Det har litt med spillestil også da. Som PC gamer er jeg "hyperaktiv" sitter aldri stille i ett hjørne. En slik spillestil, som avhenger mye av raske, konstant bevegelse, vil, i min mening, få mye mer utav mobiliteten mus+tastatur gir enn en camper. Og forskjellene vil også bli større.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det er ikkje ei subjektiv meining at FPS er betre på PC enn på konsoll når ein tenker kontrollmessig.

Som ein som er vant med FPS spel først og fremst utvikla til PC, merkar ein stortpå dei FPS spela som er først og fremst utvikla til konsoll. Dette på grunn av alle dei elementa utviklerane har putta inn for å gjere FPS opplevelsen lettare for konsollbrukerane. Det er eit faktum at dei aller fleste skytespel til konsoll har innebygd aimbot(som du kan slå av). Når ein f.eks zoomar med eit våpen er sensitivitien mykje treigare for at du skal klare å bevege deg til motstanderen sitt hovud.

Eg vil også påstå at cover-systemet, som forøvrig er eit flott verktøy, vart pusha fram av den grunn at konsollbrukera ikkje kan stå i det frie og skyte hovudet av fienden på 1-2-3 uten å døy.

Mengda med AMMO ein finn i desse nye skytespela er urovekkande. Når eg spelar skytespel på konsoll, eller ser på kompisar spele, så går det med svært mykje ammo på å drepe fienden, dette på grunn av den høge grad av "spray and pray".

Eg er har ein litt over gjennomsnittleg god aim for ein pc-brukar å vere. Men eg vil lett påstå at eg grusar verdas beste skyttar frå konsoll-plattforma på equal-terms.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på spillet.

CS/Q3/Q4/UT (+++) er best på PC mens spill som Halo og Gears, Perfect dark og andre spill som Turok, Duke Nukem 64 og sånne passer flere hav bedre til konsoll en på en PC.

Det er feelingen av spillet for min del som teller, ikke om spill-typen er for andre best på PC/konsoll eller en trehjul-sykkel.:p

Lenke til kommentar
Jeg selv mener at FPS er est på PC og at 3PS er bedre på Konsoll som Red Faction og GTA

Ja, 3PS er bedre på konsoll og FPS bedre på PC.

Jeg velger mest bare PS3 eksklusive spill om jeg skal ha noe til konsoll. kan det spilles på pc så spiller jeg det på pc x)

(Derfor jeg liker PS3: fordi masse av Microsoft sine spill kommer til PC :whistle:)

Endret av Andy.N
Lenke til kommentar

Det er ikke åpent for diskusjon om aimen blir bedre med gamepad kontra mus og stikke; det er helt åpenbare fysiologiske forskjeller. Man har overlegent mye mer kontroll med kombinasjonen armen og håndleddet kontra tommelen. Det er mye lettere å snu fort i det ene øyeblikket, samt finstille siktet i det andre.

Det betyr selvsagt ikke at mus og keyboard er bedre, dersom folk likevel stiller likt. Men det er klart at hvis noen spiller med mus og keyboard, og andre med bare tommelen, så er utfallet gitt.

Lenke til kommentar

For min del blir det med tastatur og mus, noe som jeg har blitt vandt med. Når man har spillt en del FPS spill på PC'en, og går rett over til konsoll og gamepad så sier seg selv at man trenger litt øvelse først før man blir ordentlig god når det gjelder å sikte nøyaktig og være rask. Sliter som pokker på PS3.. Er forsåvidt enig at 3PS er best på konsoll derimot.

Lenke til kommentar

Det er ikke best på PC, men det er en god del mer begrensninger med gamepad enn med tastatur og mus.

Du får en del mer bevegelsesfrihet og mer presise bevegelser på PC.

Men det har selvsagt ingen betydning når de du spiller mot stiller med samme utstyr som deg selv.

Det er en smakssak, personlig foretrekker jeg fps på PC, men synes også det er morsomt på konsoll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...