Gå til innhold

Er FPS best på PC?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt fra flere folk at de sier FPS er best på PC pga musen og tastaturen. Men så fant jeg dette på battle.no : http://www.battle.no/?section=news&nid=460

17 millioner på X-LIVE og 4 millioner på PS3 network. Hvor mangen skal det være på PC da?. Så er det sånn at COD4 har fått samme score på PC,PS3 og X360. Hvordan er det mulig hvis FPS er bedre på PC?. F.eks la oss si L4D har fått 9/10 på IGN. På PC og X360. Men så sier folk at det er BEDRE på PC pga det er FPS. Kan noen være snill og forklare meg hvordan det er mulig?. F.eks Halo er dårligere på PC en på Xbox. Hvorfor sier folk at FPS er bedre på PC da?.

btw er det mulig og sjekke hvor mangen millioner som er registrert på X360 LIVE og PS3 Network?

Edit : skrivefeil

Endret av ismo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FPS sikting på konsoll er til tider så frustrerende at det ødelegger gameplayet, man sitter konstant å tenker etter ett mislykket shot at hadde man hatt mus ville man gjort det sååå mye bedre.

Joda, jeg har spilt mange FPS på min PS3, jeg foretrekker heller PC, jeg kjøper hverken UT eller CoD på konsoll, jeg støtter PC utgaven =)

Lenke til kommentar

Det er umulig å bli skikkelig god i FPS med gamepad. Så i multiplayer ville jeg gått for PC uansett. Om noen mener verdens beste med gamepad har sjangs mot verdens beste med mus og tastatur så kan dem bare gå å legga seg, gidder ikke å diskutere engang. ;P

Når det er sagt så er det jo digg å sitte med en pils og bare slappe av forann TV'n med konsollen sin da. Konsoll er for sofagriser og PC er for e-atleter, eller bare hva slags humør man er i. ;-)

Endret av DoKosten
Lenke til kommentar

Jeg spiller bare enspillerførstepersonsskyttere på konsoll, og den eneste flerspilleren jeg spiller er Team Fortress 2, og det har jeg på pc. Kunne aldri spilt det på konsoll, men det har også noe med at det har fått en hel verden av overhalinger på pc-versjonen.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva du er vant til, hvor du gjør det best. De fleste har brukt evig mange flere timer på PC og vil dermed lettere føle at de sikter bedre der enn på konsoll. Spiller du nok på konsoll går siktinga like automatisk som på PC. Det er vertfall MIN erfaring/mening.

Lenke til kommentar

Det er nok lettere å få et mer nøyaktig sikte med mus enn med analog stikke, selv om det i flere spill er mulig å stille inn sensitiviteten og slikt på konsoll også. Men det kommer også an på spillet - noen er generlt lettere å mestre enn andre.

Lenke til kommentar
Det er umulig å bli skikkelig god i FPS med gamepad. Så i multiplayer ville jeg gått for PC uansett.

Akuratt her er jeg veldig uenig. Etter at jeg kjøpte Xboxen min har jeg kun spilt multiplayer på PC enten fordi jeg har vært på lan, eller fordi jeg ikke har spillet på Xbox. Jeg synes det er mer behagelig å spille med gamepadden. Og det er da mulig å bli skikkelig god i FPS med gamepad, men det er klart at hvis du setter en med gamepad opp i mot en med mus/tastatur vil han med mus og tastatur ha en fordel. Men hvis du spiller multiplayer på enten xbox eller playstation vil du jo ikke møte på folk med tastatur og mus, så alle vil ha de samme kontrollene..

Det er ganske mange MLG-turneringer som foregår på konsoll, så det er nok ikke så mye dårligere, det er bare smak og behag. ;)

Lenke til kommentar
Det er umulig å bli skikkelig god i FPS med gamepad. Så i multiplayer ville jeg gått for PC uansett.

Akuratt her er jeg veldig uenig. Etter at jeg kjøpte Xboxen min har jeg kun spilt multiplayer på PC enten fordi jeg har vært på lan, eller fordi jeg ikke har spillet på Xbox. Jeg synes det er mer behagelig å spille med gamepadden. Og det er da mulig å bli skikkelig god i FPS med gamepad, men det er klart at hvis du setter en med gamepad opp i mot en med mus/tastatur vil han med mus og tastatur ha en fordel. Men hvis du spiller multiplayer på enten xbox eller playstation vil du jo ikke møte på folk med tastatur og mus, så alle vil ha de samme kontrollene..

Det er ganske mange MLG-turneringer som foregår på konsoll, så det er nok ikke så mye dårligere, det er bare smak og behag. ;)

Nå selger de jo tastatur og mus til ps3 da:\ (360 også?)

Lenke til kommentar

Gorzun: Det er sant, men få spill støtter bruken av dem. UT til PS3 er vel ett av få unntak.

Ang. salgstall... på PC er det mye mer piratkopiering? Dessuten må man huske på at konsoller selger mye p.g.a. en ting. Enkelhet. "alle" kan stikke plata i Xboxen eller PS3en og spille.

Og for ordens skyld, ja, FPS er best på PC. CoD4 er forøvrig ett glimrende eksempel på hvorfor spill er bedre på PC hvis man ser bort ifra hele mus/joypad spørsmålet.

Det er bare å se på Serverlista på PC vs "matchmaking" på konsoll. Jeg vet hva jeg foretrekker ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
å er det sånn at COD4 har fått samme score på PC,PS3 og X360. Hvordan er det mulig hvis FPS er bedre på PC?. F.eks la oss si L4D har fått 9/10 på IGN. På PC og X360. Men så sier folk at det er BEDRE på PC pga det er FPS. Kan noen være snill og forklare meg hvordan det er mulig?. F.eks Halo er dårligere på PC en på Xbox. Hvorfor sier folk at FPS er bedre på PC da?.

Når noen anmelder et spill må de ta i betraktning kontrollinputet, og hva som er mulig på den plattformen. Halo på Xbox scorer bedre enn PC fordi det var nyere, mer grensesprengende (når det kom) og ble en litt utdatert opplevelse på PC.

Alt kommer ned til preferanser. Noen liker gamepad best, andre mus/tastatur. Når noen anmelder et spill sammenlignes det med spill på samme plattform. Altså vil ikke kontrollmetoden være sammenlignbar mellom plattformene. Man kan ikke gi et konsollspill dårligere score bare fordi anmelder syns det kontrollerer bedre på PC, og omvendt.

Når det gjelder Halo ble det først lansert på Xbox og gjenopplivet på mange måter skytespill på konsoll, noe slik Goldeneye gjorde på N64. PC-versjonen av Halo ble portet av Gearbox og ble ikke en god port. Spillet ytte dårlig og var langt i fra så problemfri som originalen på Xbox. Derfor fikk det en lavere karakter. I tillegg har PC langt større konkurranse på FPS-markedet.

Alt i alt har begge plattformer sine styrker og svakheter. Og diskusjonen om hva som er best av gamepad og mus/tastatur har herjet i lange tider. Det du velger er hva som er best for deg.

Lenke til kommentar

FPS-er fungerer på konsoll, men jeg føler meg alltid litt handicappet i forhold til å spille på PC, så FPS-er som likevel er multikonsoll ender jeg med å kjøpe til PC. Handicap-følelsen gjelder i grunn ikke bare FPS-er, den kommer snikende i f.eks. GTA IV også. Joda, man kan holde LT litt inne for å ha muligheten til å frisikte nøyaktig ... Men det hele fungerer bedre med mus og tastatur.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg tror personlig at man kan trene på å bli like god med å sikte ved hjelp av en gamepad, som ved tastatur og mus.

Så klart vil man ikke ha millimeter-presisjon på en gamepad, men så lenge man kan skru på sensitivitien til det man selv foretrekker, tror jeg ikke en gamepad-gamer vil være så mye mer upresis enn en tastatur-gamer etter en del trening.

Det er rett og slett subjektivt, selv hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok følt at det ville appellert mer med mus enn med gamepad (har dårlig PC og ikke råd til å oppdatere den, samtidig som det er mange flere spill på konsoll som jeg vil ha enn til PC).

Den uendelige diskusjon om en tastatur-gamer ville ha grust en gamepad-gamer er bare poengløs.

Man vil ikke få vite dette før om mange flere år, og det er igjen spørsmål om både flaks, tilfeldigheter og en porsjon talent.

Lenke til kommentar
F.eks la oss si L4D har fått 9/10 på IGN. På PC og X360. Men så sier folk at det er BEDRE på PC pga det er FPS. Kan noen være snill og forklare meg hvordan det er mulig?. F.eks Halo er dårligere på PC en på Xbox. Hvorfor sier folk at FPS er bedre på PC da?.

Ganske enkelt egentlig, selv om en kontroll er "bedre" enn den andre betyr det ikke at man vil få en bedre spillopplevelse på den ene plattformen fremfor den andre. Spillet er justert utifra kontrollene.

At en spiller med mus og tastatur sannsynligvis vil ha en fordel fremfor en med pad betyr ikke noe på karakteren, siden en pcbruker uansett ikke spiller mot en konsollbruker.

Personlig tviler jeg på at en kan bli like god med pad som med mus og tastatur, feks. kan man ikke snu seg like fort med en pad. Selv om jeg mener dette foretrekker jeg fortsatt spille med pad, rett og slett fordi det gir meg en mer behagelig opplevelse, og spiller jeg multiplayer spiller jeg (forhåpentlig) mot andre med samme kontrollmetode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...