Gå til innhold

Skal kjøpte ny Tv trenger litt tips

Anbefalte innlegg

Hei trenger litt hjelp skal kjøpe ny tv og har vert litt rund forbi å kikka. Noen sier eg ikke må kjøpe plasma tv pga da kan bilde brenne seg fast særlig visst eg bruker det til pc. Noen sier eg må ha 100 hertz visst eg skal spille spill og nesten ingen tver kommer med 100 hertz nå får tiden. Så valget står vell mellom LED tv og LCD men led tv er mye dyrer. Budsjettet er 15000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger litt av hvilken størrelse du skal ha på skjermen, egentlig.

"LED"-TV-er er også LCD-TV-er, de bare lager baklyset sitt på en annen måte enn "vanlige" LCD-TV-er (med LED-er i siden på skjermen i stedet for med lysstoffrør i bakgrunnen). De har derfor stort sett akkurat de samme kvalitetene som "vanlige" LCD-skjermer, bortsett fra at LED-lyset gjerne er litt skarpere og kraftigere (og så er TV-ene veldig mye tynnere). Samsung hadde en A7-serie i forrige generasjon som hadde LED-ene plassert bak i skjermen i stedet, noe som gir bedre sortnivå (men en del problemer med clouding rundt lyse partier dersom det var mørkt i områdene rundt).

Du har ikke bruk for 100hz-teknologien til spillbruk, da denne på LCD-TV-er "kun" brukes til å gjøre bevegelsesutjevning og behandling av bildet. Dette tar tid, og når det gjelder spilling er det om å gjøre å ha lavest tid fra konsollen (eller PC-en) sender ut bildesignalet til det vises på skjermen. Det anbefales derfor å skru av alt sånt på skjermene uansett (til alle typer bruk, spør du meg), samt skru av ting som dynamisk kontrast og andre forferdelige ting.

Samsung sine skjermer jevnt over gode, B6 (tradisjonell LCD) og UE7070(7050/7020) (LED LCD) er gode TV-er både til spillbruk og vanlig bruk nå. Du får fint en 46" B6 til under 15k (Hi-Fi Klubben tar 12.790 for denne nå, men ser ikke ut til at den er på lager). Pass på å få en norsk TV, slik at den dekkes av den samme pikselfeilgarantien som den norske distributøren dekker (dette er bedre enn hva som anses å være en "vanlig" garantisak, og er derfor å foretrekke).

Plasma bør du definitivt unngå til spillbruk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...