Gå til innhold

Hvilket tv format for tvspill?

Puuma

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny tv i løpet av de nærmeste dagene og lurer litt på om jeg skal velge widescreen eller vanlig. Jeg ser en del på film. men bruker tven hovedsaklig til tvspilling.

Hvilket format burde jeg da velge?

Har ikke prøvd å spille så mye på widescreen tver til å ha noen salkig mening om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på widescreen tver blir personene dratt litt, men det blir du fort vant til. (når jeg prøvde gta3 på data skjønte jeg ikke en dritt fordi alle var så tynne). jeg synes widescreen bare er dritt, for det blir svarte striper på widescreen også (med mindre man stiller bildet til å bli dratt ut), og teksten er nesten alltid plassert på den svarte stripa. jeg ville gått for en vanlig tv, men det er smak og behag.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe ny tv i løpet av de nærmeste dagene og lurer litt på om jeg skal velge widescreen eller vanlig. Jeg ser en del på film. men bruker tven hovedsaklig til tvspilling.

Hvilket format burde jeg da velge?

Har ikke prøvd å spille så mye på widescreen tver til å ha noen salkig mening om det.

Velg widescreen selfølgelig. En del spill har 16:9 støtte og da får du full nytte av dette. Når de ikke har det så det bare å kjøre med vanlig 4:3 format på TV apparatet. For all del ikke gjør som enkelte lavpanner å strekke bildet horisontal.

Du bør ikke vurdere 4:3 et sekund engang.

Lenke til kommentar
på widescreen tver blir personene dratt litt, men det blir du fort vant til. (når jeg prøvde gta3 på data skjønte jeg ikke en dritt fordi alle var så tynne). jeg synes widescreen bare er dritt, for det blir svarte striper på widescreen også (med mindre man stiller bildet til å bli dratt ut), og teksten er nesten alltid plassert på den svarte stripa. jeg ville gått for en vanlig tv, men det er smak og behag.

Du skjønner altså ikke mye :-) Hvis du er så dum at du strekker bildet på spillene og i samme setning si at man ikke kan strekke på film. Selvsagt skal man ikke strekke på noen ting.

Og når det gjelder teksten så er den ikke på den svarte ruten hvis det er DVD spilleren du tenker på. Der velger man det i menyen tullebukk. På tv er det noe helt annet, men hvem ser på film fra tv sendinger.

Les denne her så blir du litt klokere:

http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp

Lenke til kommentar

Du skjønner altså ikke mye :-) Hvis du er så dum at du strekker bildet på spillene og i samme setning si at man ikke kan strekke på film. Selvsagt skal man ikke strekke på noen ting.

Og når det gjelder teksten så er den ikke på den svarte ruten hvis det er DVD spilleren du tenker på. Der velger man det i menyen tullebukk. På tv er det noe helt annet, men hvem ser på film fra tv sendinger.

Les denne her så blir du litt klokere:http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp

jeg forklarte meg kanskje litt dårlig, men det jeg mener er at tvkanalene legger sendingene sine dårlig opp for personer med widescreen når de har tekst på den sorte stripa.

Lenke til kommentar

Er det noen nye consoler som ikke har støtte for 16:9 formatet? har ikke testet selv hvordan dette fungerer men ser vertfall at på xboxen min så kan jeg velge hvordan format den skal vise bildet(regner med at denne innstillinger gir optimalt bilde i forhold til formatet) :shrug:

Lenke til kommentar

Les denne her så blir du litt klokere:http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp

jeg forklarte meg kanskje litt dårlig, men det jeg mener er at tvkanalene legger sendingene sine dårlig opp for personer med widescreen når de har tekst på den sorte stripa.

trur ikke du har lest topicen godt nok, hvorfor skal han kjøpe seg widescreen eller ikke basert på om tv kanalene støtter det? han sier jo at han bruker tvn mest til spilling, og da må han skaffe seg en widescreen

Lenke til kommentar

hva betalte du? synes ikke widescreen er så altfor bra under 32 tommer.

Det spørs jo hvor langt unna TV'n du sitter. Har 28'' wide selv, sitter så nærme skjermen at det passer bedre enn 32''. En 28'' wide har større areal på bildet enn en 28'' vanlig også. Det finnes gode og dårlige 28'', akkurat som det finnes gode og dårlige 32'', det blir litt for dumt å si at widescreen under 32'' er dårlig.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hvor langt unna TV'n du sitter. Har 28'' wide selv, sitter så nærme skjermen at det passer bedre enn 32''. En 28'' wide har større areal på bildet enn en 28'' vanlig også. Det finnes gode og dårlige 28'', akkurat som det finnes gode og dårlige 32'', det blir litt for dumt å si at widescreen under 32'' er dårlig.

Tror det han mener er at 28" widescreen blir litt lite til vandlig bruk, noe jeg forsåvidt er enig i. Seff blir det andreledes hvis man sitter nerme skjermen, merk at jeg sier til vandlig bruk.

Nå er jeg ikke helt stø på matta(lenge siden sist jeg brukte den), men mener at arialet er likt hvis diagonalen er lik. Så arialet (vertfall i teorien) på en widescreen og en "standard"(4:3) tv er da likt ved samme antall tommer...

Lenke til kommentar
Tror det han mener er at 28" widescreen blir litt lite til vandlig bruk, noe jeg forsåvidt er enig i. Seff blir det andreledes hvis man sitter nerme skjermen, merk at jeg sier til vandlig bruk.

Sitter kanskje 2,5 - 3 meter fra skjermen, da er det en helt ypperlig størrelse. Jeg kjøpte en litt bedre 28'' istedet for en billig 32'', noe jeg i ettertid er godt fornøyd med. Vil si at jeg bruker den til "vanlig bruk" (TV, DVD, PS2, litt PC), og den er ypperlig for meg. Ser noen ganger på den fra ca. 5 meter, da er den fortsatt ikke for liten.

Nå er jeg ikke helt stø på matta(lenge siden sist jeg brukte den), men mener at arialet er likt hvis diagonalen er lik. Så arialet (vertfall i teorien) på en widescreen og en "standard"(4:3) tv er da likt ved samme antall tommer...

Min feil, men du har feil du også. :) Vet ikke hva jeg tenkte på, det sier seg i grunn selv at arealet er litt mindre på en widescreen enn på en "vanlig" TV. For maks areal i forhold til diagonalens lengde er et kvadrat optimalt.

Lenke til kommentar

hva betalte du? synes ikke widescreen er så altfor bra under 32 tommer.

nå sier gamer.no folka "det blir litt for dumt" for mye for tiden, sa ikke at 28" widescreen var dårlig, bare at det (i min mening) er bedre å bare spare litt for å få seg en 32" av høy kvalitet. særlig om 4 stk skal spille et spill der skjermen deler seg opp

Lenke til kommentar
bare at det (i min mening) er bedre å bare spare litt for å få seg en 32" av høy kvalitet.

Joda, hvis du sitter langt nok unna. Men ser du slik på det så finnes det jo større (og bedre) saker enn 32'' også. Det er jo bruken som avgjør hvilken størrelse som passer best for hver enkelt.

særlig om 4 stk skal spille et spill der skjermen deler seg opp

Det kan jeg være enig med deg i, da kan de ha noe for seg med en litt større skjerm.

Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg nettop en ny 4:3 tv etter mye tenking og prissjekking.

Er veldig fornøyd med valget mitt. Kjøpte en 29" helt flat sony (wega triniton).

Grunner: ( tatt fra min site post : http://forum.gamer.no/viewtopic.php?t=1313...48b92479cee301d )

-Med tanke på at jeg ser mer på vanlig tv, og spiller dreamcast,

Gamecube, og nå Xbox enn jeg kommer til å se filmer i widescreen

format( selv om det blir en del av det), så er et 4:3 mye bedre for meg

for øyeblikket. NB: Vet at mange/noen spill støtter widescreen, men

IKKE alle. Og det er derfor ikke fordel å kjøpe et widescreen enda.

-Jeg vet at alle sier at widescreen er framtidens tv format og alt

kommer til å bli sendt i 16:9 i fremtiden, og jeg er ikke uenig. Men

fremtiden/om 2år er ikke nå, og det er nå jeg skal bruke tv-et. Og per

i dag er det 4:3 som er det beste for meg. Spesielt viktig er det å legge vekt på at hvis jeg skulle ha kjøpt et widecreen tv, så ligger

det jo på en helt annen pris. Då måtte jeg minst ha punget ut med

10000,-.

-PS: Selv hater jeg de svarte stripene som er der når du kjører 4:3 på et widescreen tv, mens de svarte stripene som kommer når en ser filmer i widescreen format på et 4:3 tv ikke plager meg i hele tatt.

Lenke til kommentar

-PS: Selv hater jeg de svarte stripene som er der når du kjører 4:3 på et widescreen tv, mens de svarte stripene som kommer når en ser filmer i widescreen format på et 4:3 tv ikke plager meg i hele tatt.

Det finnes mange gode psykologer i Norge. Ring en av dem. Hvis du ikke takler svarte striper på siden, hvordan kan du takle mellomrommet mellom tv'n og høyttalerne?

Lenke til kommentar
Det finnes mange gode psykologer i Norge. Ring en av dem.

Hvis du ikke takler svarte striper på siden, hvordan kan du takle mellomrommet mellom tv'n og høyttalerne?

Mvh

overLoad

Dette må være en av de mest idiotiske kommentarene jeg har fått noen gang overLoad.

Meningen med denne posten var å finne ut hvilket tv format som var best

for spilling. Ikke komme med meningsløse utsagn, bare fordi noen ikke er

enig med deg.

Faktisk så er det velkjent faktum at mange ikke liker å se 4:3 sendinger/eventuelt spille i 4:3 format på widescreen tv-er, fordi det

er vanskelig for øynene våre å filtre vekk noe( de svarte stripene i på begge sidene av bildet) som ligger inne i tv-et sitt avstengte 16:9 område.( egentlig alle 16:9 flater)

Men ved ved bruk av vanlige 4:3 tv-er og sendinger, så er det mye lettere pga tv-en sitt avstengte område, som gjør det lettere å bare fokuser på bildet)

Derimot ved avspilling av 16:9 filmer/spill på 4:3 tv, pleier ikke de

svarte stripene som kommer oppe og nede plage folk. Det fordi vi klarer

å følge med på det området på tv-en som er inne i 16:9 området i tv-en

og filtre vekk det andre.

Derfor liker ikke jeg og mange andre (blant annet mange av mine venner) de svarte stripene som kommer ved å 4:3 på widescreen tv-er, og anbefaler derfor de fleste som skal se mer på vanlig tv og spille enn å se film å kjøpe 4:3 tv. Og heller kjøpe widescreen om et par år, når alle spille consoler (ps3/xbox 2/GC2 osv) og tv sendinger kjører 16:9.

Men som sagt finnes det også mange som ikke syns det gjør noe i det

hele tatt, og tydeligvis er du en av dem.

Bare ikke kom med flere slike dumme forslag neste gang noen sier noe

som du ikke forstår deg på eller er enig i. Bruk vanlig folkeskikk og

alminnelig høflighet, så vil alt bli så mye enklere.

Lenke til kommentar
Og heller kjøpe widescreen om et par år, når alle spille consoler (ps3/xbox 2/GC2 osv) og tv sendinger  kjører 16:9.

Det er en del TV-sendinger som går i 16:9 nå også (selv om de fleste ikke gjør det). Når det gjelder konsoller skjønner jeg ikke hvorfor du må vente til neste generasjon før widescreen er interessant, mange (de fleste?) av dagens konsollspill støtter da 16:9.

Lenke til kommentar

Alle consolene (ps2/xbox og GC) støtter 16:9, men langt fra alle spillene støtter det.

Så det jeg sier er hvis du ikke liker de svarte stripene på hver side av bildet på widescreen tv-er som meg, så bør du kjøpe 4:3 tv nå, og kjøpe widescreen om et par år.

Hvis du derimot ikke har noe imot dem, og f.eks har parabol m/digital decoder og ser mye film, så må du for all del velge et widescreen tv.

Men husk at kvalitets widescreen tv-er koster mye mer enn gode 4:3 tv-er.

Jeg stod mellom disse to:

Sony 32" Wega Widescreen til ca 10 000,-

Sony 29" Wega 4:3 til 4700,-

Og som sagt angrer ikke jeg ihvertfall. Får meg et rimelig suround annlegg for pris differansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...