V. Haugen Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Økt konkurranse mellom tilbyderne gir historisk lave priser på mobilt bredbånd i Norge. Les saken her Lenke til kommentar
Gjest Svein Harald Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Me som ikkje har dekning for 3G brukar ICE som er einaste realistiske alternativ :-) Lenke til kommentar
Gjest Ole Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Med lavt forbruk er det jo bare å bruke mobilen som modem. Med mitt abo (Netcom) er maksprisen per dag på kr 9,-. De setter imidlertid ned hastigheten ved 200MB Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Med lavt forbruk er det jo bare å bruke mobilen som modem. Med mitt abo (Netcom) er maksprisen per dag på kr 9,-. De setter imidlertid ned hastigheten ved 200MB Ja, det kan være et alternativ ved "minimalt forbruk", men for 49 kroner per måned får du 100 MB av NetCom, og for 99 kroner per måned får du 500 MB av Telenor. Med en makspris på 9 kroner per dag hos NetCom, betyr det at det blir ulønnsomt etter noen dager med surfing per måned med mobilen som modem... Ved hyppig mobilsurfing (på mobilen, altså) kan det også være lønnsomt å tegne en datapakke. Løpende datapriser/makspris per dag, lønner seg som regel ikke dersom du surfer på internett via 3G-nettet, uansett om det gjelder mobilt bredbånd eller mobilsurfing. Lenke til kommentar
Gjest Ola Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Ettersom det er snakk om mobil teknologi kunne det ha vært interessant med en stor test av HSDPAmodem. Et av områdene som er forholdsvis lite omtalt er hvilken påvirkning modemene har på batteritid på steder med god dekning respektive dårlig dekning, og tap av hastighet med avtagende dekning. Det er også interessant å se på USBmodemer i forhold til integrerte modemer som man finner f.eks i Thinkpads ++ Lenke til kommentar
Gjest Ole Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 For oss som bruker mobilt bredbånd en gang i blandt vil makspris på kr 9,- per dag svare seg uten tvil. Om jeg mot formodning skulle benytte meg av mobilt bredbånd hver dag i en måned med 31 dager blir prisen kr 279,-. Dersom jeg overskrider mine 200MB blir hastigheten satt ned, men jeg kommer meg fortsatt på nett uten at ekstra kostnader påløper. Dersom jeg velger et abonnement der 100MB koster kr 49,- per måned og ikke går over grensen er alt fint, men dersom jeg går ut over grensen blir pris per MB kr 1,25 - makspris for måneden er kr 499,-. For 90 kr kan jeg bruke mobilt bredbånd inntil ti dager per måned som betyr 2-3 dager per uke uten å pådra meg faste kostnader per måned. For de som bruker mobilt bredbånd en gang i blandt må jo dette være gunstigere enn det dere har kommet frem til i artikkelen. Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 For oss som bruker mobilt bredbånd en gang i blandt vil makspris på kr 9,- per dag svare seg uten tvil. Om jeg mot formodning skulle benytte meg av mobilt bredbånd hver dag i en måned med 31 dager blir prisen kr 279,-. Dersom jeg overskrider mine 200MB blir hastigheten satt ned, men jeg kommer meg fortsatt på nett uten at ekstra kostnader påløper. Dersom jeg velger et abonnement der 100MB koster kr 49,- per måned og ikke går over grensen er alt fint, men dersom jeg går ut over grensen blir pris per MB kr 1,25 - makspris for måneden er kr 499,-. For 90 kr kan jeg bruke mobilt bredbånd inntil ti dager per måned som betyr 2-3 dager per uke uten å pådra meg faste kostnader per måned. For de som bruker mobilt bredbånd en gang i blandt må jo dette være gunstigere enn det dere har kommet frem til i artikkelen. Du har definitivt et poeng, og det er riktig som du sier: "Dersom jeg velger et abonnement der 100MB koster kr 49,- per måned og ikke går over grensen er alt fint..." Poenget er å finne et tilbud som er tilpasset bruken. Velger du NetComs Litt Bruk-abonnement (100MB/49 kr.mnd.), betaler du helt korrekt 1,25 kr per MB for overforbruk, men du får samtidig hevet "strupegrensen" til 1 GB per måned - i stedet for magre 200 MB. Har du brukt opp dine 200 MB den første uka i måneden, kan vi forsikre om at det ikke er morsomt å surfe med begrenset hastighet resten av måneden. Men jeg medgir at makspris-løsningen kan være et alternativ for de som bruker mobilt bredbånd svært sjelden. Bruker du mobilt bredbånd sjeldent, og utelukkende til å sjekke mail og lese nyheter, vil 100 MB som regel være en tilstrekkelig mengde megabytes. I så fall blir seks dagers surfing i løpet av en måned med en makspris på 9 kroner et dyrere alternativ. Jeg ser poenget ditt om å ikke binde seg til et abonnement med faste utgifter per måned, og dersom det er måneder du ikke bruker mobilt bredbånd i det hele tatt, blir selvsagt makspris-løsningen et gunstigere alternativ. Alt kommer an på hvor ofte du vil bruke mobilt bredbånd, og hvorvidt du vil bruke det til kapasitetskrevende oppgaver. Tidspunkt for bruken (kveldstid på hverdager + helg?) kan også spille inn ved middels- eller høyt forbruk. Det kan imidlertid være vanskelig å bedømme sitt månedsforbruk av megabytes. Jeg vil lage en guide til hva du bør tenke over i så henseende om kort tid. Takk for godt innspill! B) Lenke til kommentar
Mobilen.no Gjest Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Ice er etter min mening det eneste alternativet for skikkelig mobilt bredbånd hvis man har behov for mye bruk. De er definitivt best på dekning, har meget bra kundeservice og har ingen grense for antall GB per mnd. Selvfølgelig vil det ikke lønne seg for en som kanskje bruker 100 MB på en mnd. Da vil det nok heller lønne seg å ta en titt hos Chess f.eks. - Raymond J.-Mobilhuset.org:<A href="http://www.mobilhuset.org/mobil/bredband/mobilt-bredband.php">Mobilt BredbÃ¥nd</a> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg