Gå til innhold

Slik velger du objektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Her er det en jungel og velge mellom.

Har Canon 450D og bruker i dag kun standard linse som fulgte med.

Har en god stund forsøkt å finne det jeg har lyst på, men er som skrevet alt for mye å velge mellom. Ihvertfall om man ikke kan det, og vet hva man skal se etter.

Jeg ønsker følgende funksjoner:

Zoom - ønsker å kunne zoome opptil 200 eller kanskje til og med 300. Men det er også viktig å få med seg nedre del av skalaen for jeg ønsker å kunne bruke denne linsen også inne. så 70 blir vel altfor høyt?

Ellers så har jeg sett at mange tar kjempe fine bilder med veldig skarpt i fokus og uklart rundt. Slike bilder ønsker jeg også å ta! :)

Har du forslag?

Evt. flere faktorer jeg bør tenke på?

Mvh, Tommy Karlsen :)

Lenke til kommentar

Hei Tommy

Du trenger to objektiver. En 24-85 lignende + en 75-300 zoom. 28-200 zomene er optisk helt forferdelige. Jeg har selv en Canon 28-300 3,5-5,6 som regnes som den beste av super-zoomene og til og med den er ganske dårlig. Funker fint ute om sommeren på bl 8, 11 og 16, men ellers nesten ubrukelig.

Ellers er lysstyrke på objektivet veldig viktig. Jo lavere tall, dess bedre. Altså 2,8 bedre enn 4. Høy lysstyrke gjør det lettere å stille skarpt, at du kan kan ta bilder i dårligere lys og gjør det mulig å gjøre bakgrunnen mer dus.

PS: Canon L serie er stort sett veldig bra. Aller beste objektiv valg for deg vil nok antagelig være Canon EF 17-40mm f/4 alternativt Canon 24-105/ 4 og Canon EF 70-200mm f/4, men disse objektivene er litt dyre.

Blant de billigere skal Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP, Tamron AF 28-75mm f/2.8 SP, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS og Sigma AF 100-300mm f/4 EX være veldig bra.

Endret av andr
Lenke til kommentar
Gjest Per Tormod

Canon 24-105 IS f 4.0 er et glimrende allround optikk.

Ikke uten grunn at det leveres u bundle pakke sammen med EOS 5 D mark II.ET godt alternativ med litt større zoom område og veldig kompakt er Canon EF 70-300mm f/4,5-5,6 DO IS USM

50 mm 1,4 er et flott tileggsoptikk når det er dårlig lys og helt glimrende optisk kvalitet,sylskarpt.

Lenke til kommentar

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS holder i massevis for en med et EOS 450 kamera. DO versjonen er svindyr, lettere og mindre, men ikke så veldig mye bedre.

Jeg jobber som profesjonell fotograf og jeg bruker 50 mm fast omtrent to ganger i året. Altså ikke kjøp den. 85 mm 1,8 eller 1,2. er et mye bedre valg. Det samme er en fast 24, 28 eller for full frame kamera 35 mm.

Tamron 18-250 anbefales ikke, men har fått best rateing av de billige "super-zoomene". 2 av 5 stjerner. På denne siden kan du finne tester av ganske mange objektiver: http://www.photozone.de/

Canon 24-105 IS f 4.0 er et glimrende allround optikk.

Ikke uten grunn at det leveres u bundle pakke sammen med EOS 5 D mark II.ET godt alternativ med litt større zoom område og veldig kompakt er Canon EF 70-300mm f/4,5-5,6 DO IS USM

50 mm 1,4 er et flott tileggsoptikk når det er dårlig lys og helt glimrende optisk kvalitet,sylskarpt.

Lenke til kommentar
Gjest Teknofil-gjest

Å anbefale objektiver til andre er fryktelig vanskelig. Primært grunnet prislappen. Det stort sett an å kjøpe seg hva som helst, dersom en har penger til det.

Men du skal få ett tips av til kjøp som ikke vil koste deg skjorta. Etter å ha "mistet" flere objektiver som ikke fikset overgangen til nytt kamera (Canon 40D) bød muligheten seg til å kjøpe noe nytt like før sommerferien.

- Canon 50mm 1.8 --> prislapp --> 990 NOK. Sammenlignet med kit-objektivet ditt skyter dette objektivet krystallklart. I og med at du ikke har et fullformatskamera blir dette objektivet ca 80mm på ditt kamera. En slik bildekvalitet til under 1000-lappen trodde jeg ikke var mulig å oppdrive i norske butikker. Jeg kjøpte mitt objektiv hos Bergen Ur og Foto, men du finner det bl.a. på fotovideo.no om du ønsker titte nærmere på det. http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=10549 Mitt råd er uansett. Ta med deg kamera i en butikk og prøv ut selv. Jeg trives som regel best med zoom-objektiver. Fordi valgmulighetene dette gir meg. Den faste 50mm derimot har tvunget meg til å tenke mer på det som er foran kamera, det jeg skal ta bilde av. Nå og da er færre valgmuligheter bare positivt!

Samtidig kjøpte jeg meg en Tamron 10-24mm. Egentlig skulle jeg ha en Sigma 10-20mm, men ble anbefalt Tamron-obektivet av Bergen Ur og Foto og valgte å stole på dem. Jeg har fått etterbehandlet for få bilder skutt med dette objektivet til å felle noen endelig dom. Men, en vidvinkel-zoom med slik brennvidde er utrolig lekent. Dog lett å fall for fristelsen å overdrive vidvinkel bruken. Les mer her http://www.tamron.com/lenses/prod/1024_diII.asp. Mener å huske at jeg måtte gi i underkant av 4,000NOK. Så langt er jeg godt fornøyd, ikke minst med tanke på alle nye motiver som nå er mulig å skyte. Og igjen, gå i en fotobutikk for å prøve ut. Vidvinkel-fotografering er ikke for alle :) Igjen med 10-24, husk at du ikke har fullformatskamera. Gange opp med 1.6, og dette objektivet blir da 16mm på full åpning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...