Bibendum Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Hei, Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg. Jeg kjøpte meg nylig en Maxtor DiamondMaxPlus 120GB ATA/133 harddisk til min IBM Netvista 8307-27G PC som fra før av var utstyrt med 40 GB harddisk. Jeg installerte den gamle HD som MASTER og den nye Maxtor som SLAVE og startet opp. Jeg kom til BIOS og der var begge HD gjenkjent med sine respektive størrelser, men da jeg vil at PCen logger seg videre inn i Windows XP så stopper den opp ved en skjerm hvor det står at "We apologize for not being able to log into Windows, but there may be a conflict since a new device has been detected"....etc + mye mer tekst som fyller siden, hvorpå jeg får valget mellom ulike varianter av å logge inn via SAFE MODE eller forsøke å logge inn i Windows som normalt. Prøver jeg det sistnevnte så kommer jeg bare tilbake til samme siden, mens i SAFE MODE kommer jeg til Windows, og jeg har også fått formatert og partisjonert den nye disken vha. MAXBLAST 3 fra MAXTORs hjemmesider, så den kjennes igjen også her! Men i motsetning til mange andres problemer med Harddisker, så gjenkjennes tydeligvis diskene, men jeg får ikke logget meg inn på vanlig vis i Windows! Jeg har forsøkt Cabel Select, det virket overhodet ikke. Jeg har t.o.m oppgradert BIOS da jeg mente at den gamle BIOS kanskje ikke taklet større HD enn 137GB tilsammen. Hovedkortet støtter iflg IBM selv to IDE kanaler med to enheter. På den andre IDE kanalen har jeg installert Plextor CD brenner og en CD-ROM leser. Jeg funderer på om det kan være viktig: Jeg har sett i Device Manager at jeg mangler driver for SM Bus Controller. Er dette viktig og kan det være en årsak til mine HD problemer? Jeg trenger sårt hjelp! Takknemlig for alt Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 har du noen form for install cd på windows eller noe, eller XP plate eller noe? hvis du har f. eks XP plate eller Windows 2000 plate så skal du kunne partisjonere disken din der. se om den finner disken din der. mulig hovedkortet ditt ikke støtter mere enn et visst antall GB, uannsett om du oppgraderer biosen eller ikke. var sånn på et asus kort at det gikk ikke an å sette inn mer enn 30 eller 60 GB tror jeg det var å da måtte den ha et kontrollerkort for å få det til. Lenke til kommentar
Bibendum Skrevet 18. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2003 Hei, Takk for hurtig svar - Jeg har forsøkt oppstart med XP cd og da bare med den nye HD fra MAXTOR, og det fungerer greit, men så fort jeg kobler til begge diskene (og da med hhv MASTER og SLAVE innstillinger) så klarer ikke PCen å logge seg inn i XP. Begge HD vises i BIOS og da vil jeg jo tro at hovedkortet aksepterer størrelsene? Snakket med IBM og de nevnte at hovedkortet på PCen bør akseptere det. Noen som har en løsning? Kan min mangel på driver til SM Bus controller være årsaken? Hvor finner jeg jeg driver til den? Har en IBM Netvista 8307-27G med Intel P4. Lenke til kommentar
HAL2002 Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Prøv å gå inn i safe mode og velg control panel ->Performance & Maintenance ->Administrative Tools ->Computer Management ->Disk Management. Der vil du kan se informasjon om disken. Mounte den hvis nødvendig og formater. Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 jaha, men da kan du jo prøve å installere XP på din nye disk å se hva som skjer da, også koble på gamle disken din, da vil den komme opp med 2 os, men det er jo de samme os`et uannsett, hvis jeg har forstått deg riktig, når du kommer inn i windows da, så skal windows finne begge diskene dine, regner jeg med. så lenge det ikke kommer noen feilmelding under innlasting av drivere å div som kommer når du setter inn XP plata så skal det gå greit. partisjoner diskene dine i XP installasjonen å kjør på, når installasjonen er ferdig så ser du hva som skjer. det med drivere er jeg ikke helt sikker på, men det kan hende at du manger en controller ja. hvor gammelt er hovedkortet ditt? hvis det er over 2 år gammelt så tror jeg ikke at kortet ditt støtter mer enn 30-60 GB tror jeg, mener det var sånn. du for bare prøve deg fram PS: bare hyggelig å hjelpe til litt. Lykke til. Lenke til kommentar
Bibendum Skrevet 18. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2003 Takk begge to for nyttige innspill. Visste ikke at det var så mange luringer i dette forumet, og som svarer så raskt etter at innlegget ble lagt inn! Ekstra info om PCen min: http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=0&q=netvista+8307-27g&uid=psg1MIGR-42771&loc=en_US&cs=utf-8&cc=us&lang=en#spb Jeg får prøve meg frem med det dere foreslo. Mener at jeg forsøkte meg på Disk Management i Safe Mode men fikk ikke tilgang til det da. Er det noen andre som kan ha løsning på problemet mitt? Lenke til kommentar
salomo Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Ser at pcen din er levert med Win 2000.? men det skal vel ikke ha noe å si. Snakket med IBM og de nevnte at hovedkortet på PCen bør akseptere det. Bør akseptere det? Fikk du ikke support av dem? Men husk det er en IBM pc, har vært i krangel med IBM pcer før. Lenke til kommentar
Bibendum Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Neida, det er riktig - den ble levert med windows 2000 PRO, men jeg har forlengst oppgradert til XP, og det har ingenting å si i forhold til mine problemer. Har ikke hatt noe problem med IBM tidligere, men det kan lett bli individuelt. Men slikt er vanskelig å gi svar på over en tlf uansett. Lenke til kommentar
Bibendum Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Ahh endelig! Så ut til at min manglende driver til SM BUS CONTROLLER var årsaken. Fikk installert riktige drivere fra ibm.com, og det fungerte bra, så jeg håper det har ordnet seg nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå