Enceladus Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Kunne ikke se at det var en slik tråd, så da oppretter jeg en Her kan man diskutere Second Life, stille spørsmål og få hjelp til det man måtte ønske. Jeg er helt nybegynner, så foreløbig er det nok jeg som kommer til å stille alle de dumme spørsmålene Så hvem andre spiller Second Life her? Jeg lurer på: Hvor mye er 100 Linden (Ingame Valuta) i norske kroner? Lenke til kommentar
Error Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Ja det er gratis, men det er veldig merkelig. Du styrer en person og så går du rundt i en verden hvor det er tonnevis av brukerlagde ting. Du kan kjøpe in-game valuta, og bruke det på å kjøpe forskjellige ting. Du kan for eksempel lage deg et hus, og innrede det (koster en del kroner,) men hvis huset blir bra kan du selge det igjen for mer penger enn du brukte på å kjøpe det, og voila - Du har kjent en del penger. Nå spiller ikke jeg spillet, men det er ett ganske spennende konsept. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Wikipedia sier litt om hva det hele går ut på Skjul Second LifeSecond Life (ofte forkortet SL) er en Internettbasert virtuell 3D-verden, lansert i 2003 av San Francisco-baserte Linden Lab. I desember 2008 hadde SL mer enn 16 millioner[1] registrerte kontoer. Én konto vil si én unik avatar (figur). Noen har mer enn én konto. I løpet av én måned kan det være mer enn 900 000 forskjellige avatarer innom, på én uke mer enn 500 000. Ofte er det mer enn 70 000 brukere innlogget på samme tid, da helst på den tiden av døgnet at folk på det amerikanske kontinent har kommet hjem fra jobb og européerne ikke har tatt kveld enda. Brukerne selv står for bygging og utvikling av den virtuelle verdenen. Brukerne lager seg en avatar eller figur, som representerer dem selv. Gjennom avataren sin kan man gå og fly rundt, kommunisere med andre avatarer, handle eller selge, bygge, danse, gå på live-konserter, delta på kurs osv. Det som skiller SL fra andre 3D-verdener, er blant annet at det ikke er et «spill» i tradisjonell betydning av ordet. I SL må man selv finne ut hva man ønsker å bruke tid på, det har ingen innebygd historie eller noe som skal oppnås. Her er ingen poeng eller nivå, vinnere eller tapere. Men brukere har selvsagt også skapt spill, innenfor SLs rammer. Tringo (en krysning mellom tetris og bingo) er et eksempel på et spill utviklet av en SL-bruker, som ble så populært at det nå er utgitt som offline-spill til PC og iTV. Et uttalt mål fra Linden Lab er å skape en verden ála the Metaverse, som man finner i romanen Snow Crash av Neal Stephenson. Altså en brukerdefinert verden hvor mennesker kan spille, gjøre forretninger, og på andre måter samhandle og kommunisere med hverandre. SLs virtuelle valuta er Linden dollar (L$). Denne kan veksles i virkelige amerikanske dollar. Med andre ord; hvis man selger en tjeneste eller et produkt i Second Life, kan man hente ut fortjenesten i virkelige penger. Brukernes gjennomsnittsalder er 32 år. Brukere mellom 13 og 17 år har adgang til «Teen Second Life», oftere kalt for «The Teen Grid». SL har nå 8 språkversjoner; engelsk, fransk, japansk, kinesisk, koreansk, portugisisk, spansk og tysk. Men de fleste språkgrupper med gode Internettmuligheter har egne miljøer i SL. Mange bibliotek og undervisningsinstitusjoner har tatt i bruk SL. Særlig språkundervisning er det en del av. Flere store selskaper anvender Second Life som arbeidsverktøy, med simuleringer, møter, konferanser samt pressekontakt i den virtuelle verden. Det er gratis å opprette en konto (basic account), men man kan også oppgradere til en premium account, med mulighet for å eie land. Premium account har en månedlig avgift. Man trenger ikke premium account for å leie land av private. Det meste er mulig å få til uten at det koster noe. Men som alltid ellers, hvis man har penger blir ting litt enklere. Andre virtuelle verdener er There, Active Worlds, Kaneva, IMVU, EA-Land (tidligere kjent som The Sims), Red Light Center, DigitalSpace Traveler, Outerwords, Nenia, The Palace, Uru, Dotsoul, Blaxxun, Club Penguin, Google Lively og vSide. Norge og nordmenn i SL I juni 2007 var det ca. 1 500 aktive nordmenn i SL.[2] Siden den gang har SL vokst mye, og man kanskje anta at det i juni 2008 var ca. 3 000 aktive nordmenn. Norske steder i SL som kan nevnes er; Second Norway og Roscana. Norske SL-bedrifter som kan nevnes er; Ivalde, Maximum Minimum og Artilleri. Det norske miljøet har flere grupper hvor man kan ta kontakt med hverandre, som f.eks. "Alt for Norge" og "Second Norway". Flere norske institusjoner og bedrifter har tatt steget inn i SL. Av disse kan nevnes Kvinneguiden/Edda Media, Høgskolen i Molde/Norgesuniversitetet, Høgskolen i Bergen, DnB NOR, NRK, Design Container, Halden MTO Lab og Tinde.no. De fleste av disse er bare i startgropa enda. Vestfold fylkesbibliotek ble i 2008 innvilget 150 000 kroner, og i 2009 innvilget 130 000 kroner fra ABM-utvikling, for å utvikle «Norgesbiblioteket i Second Life». Norgesbiblioteket åpnet 23. september 2008. http://no.wikipedia.org/wiki/Second_Life Endret 11. august 2009 av Gnomkraft Lenke til kommentar
Haunts Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Husker jeg spilte dette waaay back, gav opp ganske fort da jeg ikke skjønte snurten av hva jeg skulle gjøre. men etter en grundig research skjønte jeg fort at dette ikke var noe "spill" for meg på den tiden. I tillegg er læringskurven ganske høy hvis man skal lage ting, men fy flate det er mange der ute som kan bruke SL creator toolen til å lage mye rart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå