fredrikgr Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Vet dette ikke er noe spørsmål som egner seg i et hardware-forum, men det er jo så mye trafikk her at det sikkert er folk som har greie på litt annet også så over til mitt spørsmål: Har hørt flere si at det finnes en plombe i 9,9 hesters båtmotorer som kan fjernes for å få 15 hester. Jeg har en litt eldre Johnson 9,9 hester, er det noen som vet om noe slikt er mulig med denne? Eventuelt hvordan det gjøres? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Tror du må bytte dyse. Da må forgasseren av. Flottør kammeret må også av og da finner du dysen. Spør der som du kjøper dysen hvordan det skal gjøres. Jeg har gjort dette på en 88 mod 35hk johnson, og da tok jeg ikke av motoren en gang for å gjøre jobben. Mener at det er samme fremgangsmåte på en 9,9. Min erfaring er at det stortsett er bensinforbruket som økes på en johnson som skrues opp til 15 hk. Det er mer å hente på mariner/ tohatsu motorer. MVH Øyvind Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Jeg har hørt det kan være manuell gass-sperre. Ta en titt på overføringene, og se hvor det stopper når du har full åpning. Lenke til kommentar
fredrikgr Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Ok, takk for svarene begge to! Skal skjekke ut litt mer... Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Jeg har hørt det kan være manuell gass-sperre. Ta en titt på overføringene, og se hvor det stopper når du har full åpning. Jeg trimma min gamle yamaha 9,9 93 mod. til 15 ved hjelp av en nøkkel Var bare å skru løs en skrue som festa en sak til en stang, flytte den høyere på stanga, skru fast, og vips, dobbelt så rask. Samme prinsippet som å nedtrimme en bil ved å putte en stein under gasspedalen Lenke til kommentar
henrikgr Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Ta en titt her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?s...&threadid=13909 Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 På noen eldre Evinrude (Jhonson) må man bytte hele forgasseren (9,9 til 15). D er bare å gå å spørre en forhandler av motorer, de svarer på slike spørsmål. Lykke til med trimminga =) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Gjelder det samme på en 6hk evinrude også? Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hmmm.... tròkke d, tror de kun borra 15hkèn og satte mindre forgasser for å spare slik at de slapp å borre en 9,9 og en 15. De produserte ikke noe mellom 6hkèn og 9,9 som de kunne bytte forgassere på. For å trimme en 6hk må du nok gå fysisk til verks og borre innsug og utblåsing + kanskje plane toppen for å øke kompresjonen. sats heller på å få tak i en eldre 9,9 som du kan bytte forgasseren på. Lenke til kommentar
pc`baby Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 "]På noen eldre Evinrude (Jhonson) må man bytte hele forgasseren (9,9 til 15). ja det stemmer det. Lenke til kommentar
Nors Elghund Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 På min Mercury 10 hk 2-takt, fjernet de en plate på ca 10*10 cm (ikke helt sikker på de talla) med diverse hull og hakk. dette bele gjort mens jeg venta, og den går som en 15 hk. Den var ny i 2002. På en nyere yamaha er det bare en "klump" på veieren som hindrer full gass. den "klumpen" kan i følge forhandler fjernes med en kulepen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå