Gå til innhold

EU - generell diskusjon

EU  

4 stemmer

1. 1. Burde Norge inn i EU?

• Ja
      11
    • Nei
      26
    • Har ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Med EU kan vi kjøpe mer, billigere spill, men vi blir på en måte fattigere også.

NEI!

Vi blir vel ikke tvunget til å gi bort alle oljepengene vel? Dessuten ser jeg ikke helt problemet, vil vel føre til at mange i Øst-Europa får det bedre. Tror selv jeg hadde stemt ja, det jeg er mest bekymret for er landbruket vårt og personvernet.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Jeg liker situasjonen slik den er i dag, og ser ingen fordeler som overveier ulempene med å endre den.

Datalagringsdirektivet, og andre lover EU kan komme til å finne på, vil vi dom en relativt liten nasjon ha ganske så lite mulighet til å stoppe om vi går inn, mens EØS faktisk gir oss vetorett mot innføring av slike lover. Riktignok vet vi ikke hva vetoretten kan innebære, for eksempel at EØS-avtalen annuleres, men personlig ville jeg heller gått ut av EØS enn inn i EU. Se på Sveits. De klarer seg fint uten noen EØS-avtale, og jeg er overbevist om at EU vil foretrekke å innføre noe lignende fremfor ikke å gjøre det om vi går ut av EØS. Nettopp på grunn av deres ønsker om å ta del i vår fisk og olje. Uten noen form for avtale vil de bli enda mer kuttet unna disse enn de er nå.

Tror jeg :p

Lenke til kommentar
Vi kan fortsett gje pengar til folk i Aust-Europa, som vi har gjort. Det er ikkje verdt å ofre kontrollen over eigen økonomi for å kunne gje litt meir pengar til nokon i Aust-Europa.

Selvfølgelig kan vi hjelpe mennesker i Øst-Europa selvom vi ikke er medlem av EU, jeg ser bare ikke problemet med å gi bort litt av rikdommene våre, så lenge de går til en god sak.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det hovedsaklig er rikdommene folk er bekymret for (ok, kanskje mange er det). Men mange er nok mer bekymret over at Norge mister mye av selvstyre-mulighetene. Om vi blir medlem av EU vil vi bli tvunget til å innføre en rekke lover og vedtak uten mulighet til å nedlegge veto. Når vi se hvor oppsatt EU er på å krenke personvernet ser jeg ikke hvordan det kan være verdt det å bli medlem. Ikke minst vil medlemskap føre til fry flyt av mennesker mellom grensene. Altså vil man ende opp med flere illegale innvandrere i Norge. Har ingenting imot innvandrere per say. Men vi bør kanskje få kontroll på de vi allerede har før vi eventuelt kaster oss inn i en situasjon hvor det kommer enda flere.

Lenke til kommentar
Vi kan fortsett gje pengar til folk i Aust-Europa, som vi har gjort. Det er ikkje verdt å ofre kontrollen over eigen økonomi for å kunne gje litt meir pengar til nokon i Aust-Europa.

Selvfølgelig kan vi hjelpe mennesker i Øst-Europa selvom vi ikke er medlem av EU, jeg ser bare ikke problemet med å gi bort litt av rikdommene våre, så lenge de går til en god sak.

Vi kan godt dele godane, sjølvsagt, men det som er så fantastisk er at det kan vi gjere utan å miste kontroll over Noregs økonomi og nordmenns privatliv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg syns Norge burde bli medlem i EU. På grunn av et arugment. EØS avtalen. Vi følger alle reglene EU legger uansett. Bare vi må betal mer siden vi ikke er medlem. Vi i Norge kan sitte å tro at vi er viktig og at EU trenger oss mer enn vi trenger de. Fordi vi sitter på noen olje lapper og noe fisk. Faktumet er at der ingen som bryrer seg om vår lille svake valutta. All olje salg skjer med $. Så den er grei.

Lenke til kommentar

Trekke oss ut fra hva? Og vi er ikke medlem i EU og vi må forsatt godta eøs avtalen. Hvis du mener vi skal trekke oss fra den. Ville det være idiotisk. Og sett på som stomansgalskap.

Trekke oss fra avtalen betyr minsket arbeidskraft og handel. Samt inflytelse for norske intresser i Europa.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor tror du da at EU er så ivrige med å få oss inn, mens andre land er de mer skeptiske til? Dessuten, hvis vi blir medlem av EU vi fortsette og følge reglene deres, om vi holder oss utenfor kan vi eventuelt trekke oss.

Hvorfor EU er så ivrig til å få oss med? Antagelig siden EU er en politisk og økonomisk organisiasjon og som regel er det i disse oranisiasjonene sine interesser å vokse seg større. Vi har jo disse oljepengene/oljen som vi sitter på og vi har en "grei" økonomi. Hvorfor skulle de ikke ville ha oss med?

Og hvorfor de er mer skeptiske til andre? Vel, hvem vil vel ha krøplingen med på fotball.

Lenke til kommentar

Det jeg tror, er at de vil ha oss med mye pga fiske og olje-næringen vår og fordi vi er relativt "greie".

Jeg ser dog ikke poenget med å bli med i en organisasjon der vi ikke vil ha noe vi skulle ha sagt, null innflytelse generelt og samtidig kaste bort mye av vår rett til å kunne få gjøre akkurat hva vi vil med hensyn til visse politiske saker.

Jeg synes vi har det bra som det er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...