Gå til innhold

EU - generell diskusjon

EU  

4 stemmer

1. 1. Burde Norge inn i EU?

• Ja
      11
    • Nei
      26
    • Har ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

EU er en politisk og økonomisk organsisasjon som består av 27 medlemsstater. Blant disse medlemsstatene finner vi nesten alle Vest-Europeiske land(og selvsagt mange øst-europeiske) med unntak av Island, Sveits og noen andre.

EU har skapt et fellesmarked som garanterer for rettigheter til forflytning av mennesker, varer, tjenester og kapital mellom medlemslandene. Man kan egentlig si at Norge allerede er et medlem av EU, da vi får ta nytte av alle mulighetene det innebærer. Norge betaler en høy medlemspremie. Norge finansierer EUs utvidelser. Det eneste som skiller oss ut fra andre medlemsland er at Norge frivillig har valgt å ikke delta i EUs politiske organer og dermed er nektet å ha noe å si når EU drøfter sine forskjellige politikker.

Om Norge blir med i EU vil vi ha mere å si i saker i Europa. Norge i dag har nesten ingen makt for å påvirke de andre medlemslandene. Jeg mener det er viktig å gå inn i EU. Norge er faktisk allerede mer medlem enn f.eks Sverige og Storbrittania, bare uten stemmerett. Norge har gitt over 2000 millioner kroner til EU som skal brukes til å hjelpe Øst-Europa opp på beina, men ettersom norge ikke er medlem av EU kan vi ikke bestemme noe om hvordan pengene skal brukes. Om Norge går inn i EU vil også matvareprisene i Norge bli halvert(kilde: www.jasiden.no) Og sist, men ikke minst, vi får være med på å forme og styre Europa.

Hva synes du?

Endret av iharal3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711

Dette blir jo allerede diskutert i politikktråden, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal ha en egen tråd..

Litt på-emnet, så synes jeg at vi ikke skal bli med.

Lenke til kommentar
Dette blir jo allerede diskutert i politikktråden, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal ha en egen tråd..

Slik jeg ser det, blir den tråden brukt 90% til å diskutere Norske partier. Jeg syns det trengtes en egen tråd for EU.

Lenke til kommentar

NEI til EU. Går me inn i EU så vil me ikkje lenger kunne bestemme rentar, og me vil ikkje kunne nekte lovar og reglar som EU presser på alle land. Det verker kanskje ikkje som om vi ikkje kan det idag, fordi dei fleste innførar me, men me har mogelegheit til å nekte dei. Vi vil altså miste mykje makt over lovar og reglar, og det er åpenbart uønskja.

Me har gitt mykje pengar til oppbyggingsarbeid i Aust-Europa, og det er fordi det einaste EU har gjort bra for verda er å hjelpe til med oppbygging av Aust-Europa.

Den viktigaste grunnen til at me ikkje må inn i EU er olje og fisk, spesielt fisk. Alle land i Europa higer etter delar av våre fiskeområdar, men me har vokta dei frå alle fordi internasjonale reglar forbyr andre land tilgong. Går me inn i EU så kan, og vil, EU tvinge oss til å dele fisken, og dette vil svekke vår økonomi kraftig, men styrke dei andre landa sine.

Du seier at me må inn for å bestemme, styre og forandre Europa og verda, kor mykje makt trur du eit filleland som Noreg ville fått? EU vil ikkje ha oss, dei vil ha olja og fisken vår.

Lenke til kommentar

Litt klønete er det at vi bidrar mye til EU og hjelper dem med å utvide uten å være medlem selv, dette er vel mye på grunn av medlemsskapet vårt i EØS. Likevel tror jeg ikke å melde seg inn i EU ville ført med seg så mye positivt. Ved å styre våre egne naturressurser og ha mer kontroll på vårt eget land, vil vi ha en bedre økonomi enn hvis vi hadde vært med i en europeisk union.

Lenke til kommentar

For meg er EU-spørsmålet lett. EU har gått i bresjen for å innføre lover som krenker personvernet og retten til privatlivet. Mer bestemt snakker jeg om datalagringsdirektivet. Å påby telekommunikasjonsleverandører å lagre data om vår kommunikasjon i to år er en sterk inngripen i de liberale rettighetene individer har idag. Datalagringsdirektivet er som de fleste andre slike lover og regler en konsekvens av den "økende faren for terror". Slike inngripen fra oven (styresmakter og organer) er nok velment, men vil ikke føre noe bra med seg. Jeg liker ikke tanken på at informasjon om hvem jeg ringer til og hvor lenge skal lagres i to år. Jeg liker ikke at de skal lagre alle nettsteder jeg er inne på i to år. Eller hvem jeg sender epost til. For meg står de demokratiske og liberale rettighetene over alt.

Hvis innmelding i EU betyr økt overvåkning og krenking av den private sfære synes jeg heller at vi kan holde oss utenfor.

Lenke til kommentar
NEI til EU. Går me inn i EU så vil me ikkje lenger kunne bestemme rentar, og me vil ikkje kunne nekte lovar og reglar som EU presser på alle land. Det verker kanskje ikkje som om vi ikkje kan det idag, fordi dei fleste innførar me, men me har mogelegheit til å nekte dei. Vi vil altså miste mykje makt over lovar og reglar, og det er åpenbart uønskja.

Mye makt? Sannheten er vel at vi vil miste litt makt. EU vil sannsynligvis presse på oss noen lover og regler, men det er ikke mye. Og det at vi ikke får bestemme renter kan også være positivt.

Me har gitt mykje pengar til oppbyggingsarbeid i Aust-Europa, og det er fordi det einaste EU har gjort bra for verda er å hjelpe til med oppbygging av Aust-Europa.

Ikke sant. Eu har riktignok gitt mest penger til Øst-Europa, men også mye til afrikanske land. EU har også alene gjort asylsøkingen inn til europa mye enklere og bedre.

Den viktigaste grunnen til at me ikkje må inn i EU er olje og fisk, spesielt fisk. Alle land i Europa higer etter delar av våre fiskeområdar, men me har vokta dei frå alle fordi internasjonale reglar forbyr andre land tilgong. Går me inn i EU så kan, og vil, EU tvinge oss til å dele fisken, og dette vil svekke vår økonomi kraftig, men styrke dei andre landa sine.

Nok en gang overdriver du. Det vil ikke svekke vår økonomi kraftig. Det vil svekke vår økonomi noe, men ikke kraftig. Samtidig vil jo Norge i EU få være med å bestemme Europa. Andre fordeler er billigere mat(halv pris), alkohol, tollen forsvinner, innføring av euro, tilgang på større marked, og vi vil stå sterkere militært. Vi blir også mindre avhengige av USA.

Du seier at me må inn for å bestemme, styre og forandre Europa og verda, kor mykje makt trur du eit filleland som Noreg ville fått? EU vil ikkje ha oss, dei vil ha olja og fisken vår.

Vi får like mye makt som alle andre land i EU, og ja, fisken og oljen må vi dele til en viss grad. Men vi får også noe igjen for det. Jeg syns fordelene ved å gå inn i Eu er flere og bedre enn ulempene.

Endret av iharal3
Lenke til kommentar
For meg er EU-spørsmålet lett. EU har gått i bresjen for å innføre lover som krenker personvernet og retten til privatlivet. Mer bestemt snakker jeg om datalagringsdirektivet. Å påby telekommunikasjonsleverandører å lagre data om vår kommunikasjon i to år er en sterk inngripen i de liberale rettighetene individer har idag. Datalagringsdirektivet er som de fleste andre slike lover og regler en konsekvens av den "økende faren for terror". Slike inngripen fra oven (styresmakter og organer) er nok velment, men vil ikke føre noe bra med seg. Jeg liker ikke tanken på at informasjon om hvem jeg ringer til og hvor lenge skal lagres i to år. Jeg liker ikke at de skal lagre alle nettsteder jeg er inne på i to år. Eller hvem jeg sender epost til. For meg står de demokratiske og liberale rettighetene over alt.

Hvis innmelding i EU betyr økt overvåkning og krenking av den private sfære synes jeg heller at vi kan holde oss utenfor.

Eg visste det var noko eg gløymde! Det du seier er heilt sant, kven eg sender e-post har ikkje myndigheitane noko med.

Mye makt? Sannheten er vel at vi vil miste litt makt. EU vil sannsynligvis presse på oss noen lover og regler, men det er ikke mye. Og det at vi ikke får bestemme renter kan også være positivt.

Vi vil miste makta over rente og mykje makt over skattane våre, dette vil gjere at vi bevegar oss mot eit meir kapitalistisk land. EU landa er hardt ramma av finanskrisa, Noreg er ikkje like hardt ramma. Det er fordi vi er eit sosialdemokratisk land, og har kontroll over eigen økonomi. Det er ting som EU som skapar finanskrisar. Eg ser heller ikkje ein einaste positiv ting med at vi ikkje lenger kontrollerar vår eigen økonomi.

Ikke sant. Eu har riktignok gitt mest penger til Øst-Europa, men også mye til afrikanske land. EU har også alene gjort asylsøkingen inn til europa mye enklere og bedre.

Som eg sa, det er den einaste positive tingen med EU, men vi kan hjelpe dei like fult utan å vere medlem.

Nok en gang overdriver du. Det vil ikke svekke vår økonomi kraftig. Det vil svekke vår økonomi noe, men ikke kraftig. Samtidig vil jo Norge i EU få være med å bestemme Europa. Andre fordeler er billigere mat(halv pris), alkohol, tollen forsvinner, innføring av euro, tilgang på større marked, og vi vil stå sterkere militært. Vi blir også mindre avhengige av USA.

Jo, det einaste som gjer at Noreg er eit rikt land er fisk og olje, viss vi går inn i EU så mistar vi kontrollen over dei, og dermed så vil vår økonomi blø. Eg vil ikkje ha euro i Noreg, den norske krona treng faktisk å bli meir uavhengig, men eg er ikkje sikker på om det går, dessverre. Vi treng ikkje stå sterkare millitært, vi treng ikkje ein større hær. Faktisk burde vi minske hæren vår, fordi vi er ikkje i krig med nokon og sjangsane for at vi kjem til å hamne i krig med nokon er minimale. Vi blir mindre avhengige av USA, for å bli avhengig av alle dei andre landa i Europa. Eg ser verkeleg ikkje forskjellen.

Vi får like mye makt som alle andre land i EU, og ja, fisken og oljen må vi dele til en viss grad. Men vi får også noe igjen for det. Jeg syns fordelene ved å gå inn i Eu er flere og bedre enn ulempene.

Her er ei liste over + og - når det kjem til å gå inn i EU (parantes betyr at eg er ueinig, men at du reknar det som eit plutt):

+ Billigare mat

+ Ikkje toll

(+ Euro)

(+ billigare alkohol)

+ Tilgong til større marknad

+ Mindre uavhengig av USA

- Me mistar kontroll over fisken

- Me mistar kontroll over olja

- Me mistar kontroll over renta

- Me kan ikkje lenger nekte lovar og reglar EU pålegg oss

- Me blir heilt avhengige av EU

- Den norske krona forsvinn

- Økonomien svekkast

- Me vil vende mot eit kapitalistisk land

- Krenking av privatlivet

Dette burde gjere det åpenbart at det er best å ikkje gå inn i EU.

Endret av Flosshatt
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det, så må jeg betale det dobbelte for utdanningen i England fordi vi ikke er EU-medlemmer. Ja til EU :)

Så du er villig til å ofre ting som rett til eit privatliv, Noregs økonomi, Noregs politikk ++ for ei billigare utdanning?

Jeg er faktisk for at vi skal melde oss inn i EU, ikke bare på grunn av prisen på utdanningen.

Melder vi oss inn i EU får vi endelig stemmerett. Det vil si at vi slipper å sitte på sidelinjen og se på at lover og regler som vi må følge blir bestemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...