Gå til innhold

Finn produktprisen med prissøk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert litt åpenbart det jeg skal si nå, men om man ser på Prisguide.no ser man hvordan det kan gjennomføres svært godt. Brukere kan opprette handlekurver i Prisguiden og så se hvilket sted som er billigst, de kan la andre se sine handlelister og de har kategorisøk med en hel haug med filtre for søket. Rett og slett er Prisguiden er utrolig god mal å følge om dere skal virkelig satse på en slik søkemotor. Men jeg tror dere blir nødt til å virkelig legge inn ressurser for å kunne lage en tjeneste på rekke med Prisguide.no, og å holde den på linje med den.

Jeg fant Yamaha RX-V365 og 465, men ikke fjorårets kanskje mest populære modell, RX-V663. Jeg fant Silverstone kabinettet mitt, iPoden og mobilen, men ikke høyttalerne mine fra Dynavoice. Mest er jeg bare glad for at dere prøver dere på en slik tjeneste og til å være en beta er det ikke ille.

Lenke til kommentar

Gode innspill! Vi har bevisst valgt en annen innfallsvinkel enn Prisguide.no. Den viktigste grunnen er at det er en uendelig stor jobb å legge inn produktinformasjon som bilder, spesifikasjoner, linker osv. om alle produkter. Derfor starter vi litt enklere, og forsøker i stedet å lage en ren søkemotor.

Jeg tror likevel vi kan klare å lage en meget nyttig pristjeneste. Det du skriver om handlevogn er et godt innspill. Det er ikke vanskelig å lage en tilsvarende funksjon, f.eks. "Min liste", men vi må jobbe litt med presentasjon og hvordan den skal virke. Dagens knapp "Anbefal" tror jeg ingen forstår noe som helst av, så den kan vi nok likegjerne fjerne med en gang :-)

Lenke til kommentar
Gjest Agenten

Prisguide.no sin eneste svakhet er at den ved noen få varer ikke viser riktig pris eller status på produktet. Ellers er den tilnærmet perfekt. Det blir som å entre søkemarkedet mot Google egentlig. Selv med tanke på at dette er beta ligger de håpløst langt foran. Et enkelt søk som "Antec Sonata III" ga opp masse tilfeldig, før man endelig fikk treff på nr. 15 eller noe, men da en annen modell i serien. Slikt gir dårlig førsteinntrykk og tjenesten forlates kjapt til fordel for det godt etablerte.

Lenke til kommentar

Dette skal vi få rettet opp. Jeg har glemt å gjøre kabinett-kategorien i Kelkoo søkbar, og det er ingen av de butikkene som vi leser prislistene til som har dette produktet. Dermed blir resultatet av søket på "Antec Sonata III" mildt sagt noe merkelig. Jeg håper du tar deg tid til å teste igjen om en ukes tid. Denne beta-versjonen av prissøket er nettopp for å fange opp slike tilbakemeldinger.

Det vil være mye arbeid å lage et skikkelig godt prissøk, men jeg er overbevist om resultatet kan bli bra over tid. Google har jo selv sagt at de skal satse på dette markedet for en del år siden, men foreløpig har vi sett lite til det i Norge.

Jeg kan samtidig nevne de neste justeringene vi har på blokka:

- En indeks for å gjenkjenne alle produsentnavn

- Gjenkjenne produkttilbehør (ved hjelp av søkeindeks + at leserne kan merke varen)

- Filtermuligheter for produkter som leveres i flere varianter og farger

Lenke til kommentar

Det hadde vært kult om tjenester som Finn, Qxl og Ebay hadde blitt tatt med i egen kolonne slik at en også kunne få opp priser på brukt utstyr.

Ellers syns jeg prissøke er langt mer konsist nå enn tidligere, men en egen kolonne med produktinformasjon og forslag til andre mulige produter en kanskje leter etter hadde vært kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Bra at dere noterer dere kommentarene. Jeg skal legge inn en skikkelig evaluering når jeg kommer hjem i 5-tiden.

Nå har jeg lagt ut en ny versjon av søkemotoren med en del viktige endringer. Vi har fått inn mange flere produkter, og jeg har innført filtrering av tilbehør. Søk på Antec Sonata III fungerer mye bedre :-)

Tilbehørfiltreringen trenger vi noe tid på å justere, men hvis man nå klikker "Markér som tilbehør" så vil produktet etterhvert bli tatt ut av listene. Det er flere krav som må oppfylles, blant annet analyserer vi hvilke ord som går igjen i produktnavnene til tilbehørsprodukter.

Det neste blir en mulighet for å skru av og på visning av tilbehør. Akkurat nå tar vi vekk alt søkemotoren kjenner igjen som tilbehør.

Lenke til kommentar
Det hadde vært kult om tjenester som Finn, Qxl og Ebay hadde blitt tatt med i egen kolonne slik at en også kunne få opp priser på brukt utstyr.

Artig idé. Dette kunne vært vanvittig moro, men vi har en liten utfordring: Mange av disse rubrikkaktørene vil ikke dele data med andre. Nå har jeg ikke gjort noe research, men Finn.no har ihvertfall ikke vært veldig positive når Rubrikk.no har forsøkt å samle alle rubrikkannonser hos seg.

Vi kan iallefall få til et samarbeid med Zett.no og muligens QXL også er interessert. Sjekket litt på Rubrikk.no, men der ser det ut til at de har blandet nytt og brukt i en herlig suppe :-)

Noen som vet om Ebay har samarbeid med eksterne aktører?

Lenke til kommentar

Flere oppdateringer er nå på plass. Jeg har fikset slik at æøå skal vises riktig når man søker.

Har også lagt til en funksjon som gjør at det vises noe mindre tilbehør når man søker på spillkonsoller som "Nintendo Wii" og "Playstation 3". Her må det gjøres mer, for det er et problem med alt tilleggsutstyret som er tilgjengelig for disse konsollene. Siden sorteringen er på pris så vises selvsagt tilleggsutstyret først i resultatlisten.

Hvis du vil se resultatlisten sortert etter relevans kan du legge til "&sort=relevance" i URL-en. Er dette noe som kunne vært et nytt valg?

Se eksempel på sortering med relevans her:

http://priser.teknofil.no/index.php?q1=nin...;sort=relevance

Lenke til kommentar

Kan du teste igjen nå? Jeg rullet ut et ny oppdatering ved de tider, så jeg mistnker at det er grunnen.

Om oppdateringen: Nå er det mulig å velge sortering og filtrere ut tilbehør i høyremenyen. Det er en veldig tidlig versjon, så denne vil bli endret etterhvert. Bør vel blant annet legge inn litt grafikk så det ikke ser så trist ut :-)

Lenke til kommentar

Nå har vi omtrent doblet antall produkter i prissøket. Grunnen til dette er at vi har fått med flere produkter fra Komplett, Lefdal, Elkjøp, Amentio og NetOnNet. Denne oppdateringen gjør også at disse butikkene vil få hyppigere oppdaterte priser og bedre informasjon om lagerstatus.

Ser at vi også må rydde vekk tre butikker som ikke lenger er aktive. Det betyr at faktisk antall butikker er 40, og ikke 43 som det står nå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...