Gå til innhold

Maksoppløsningen min har forsvunnet!


AltF4

Anbefalte innlegg

Jeg fikk min nye skjerm i går - en Benq 24" 16:9.

 

Fungerte fint med oppløsningen 1920x1080 etter å ha koblet den til, men når jeg skrudde på pc'en i dag var oppløsningen forsvunnet og den høyest tilgjengelige var 1600x1200.

 

Har slettet og oppdatert driverne mine, prøvd andre drivere og også å koble skjermen fra og på pc'en - alt uten hell.

Har også prøvd å sette en egen oppløsning på 1920x1080 gjennom Nvidia-kontrollpanelet, men denne oppløsningen forsvinner og går tilbake til 1600x1024 så fort jeg godkjenner forandringen.

 

Mitt skrivebord i går:

 

 

 

Nå kjører jeg med en oppløsning på 1600x1024 - det funker bra nok, men når jeg vet jeg kan få en høyere oppløsning ønsker jeg meg selvfølgelig det!

 

Har Vista 64 og NVIDIA GeForce GTX 260

Endret av AltF4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde dette problemet selv før, men hos meg løste det seg såvidt jeg vet med å oppdatere driveren. Løsningen før jeg gjorde det var iallefall å starte maskinen på nytt med bare den skjermen tilkoblet.

Problemet oppstod når skjermen ble frakoblet mens maskinen stod på og jeg hadde en annen skjerm tilkoblet. Etter det hadde skjedd hjalp det ikke å restarte maskinen med begge skjermene tilkoblet. En annen løsning jeg brukte var å sette custom resolution i nVidia kontrollpanel, dette når jeg ikke orka å koble fra og restarte.

Så hvis du kjører med to skjermer, prøv å koble fra den gamle og start opp og koble den til etter du har fått satt riktig oppløsning på den nye. Kjører du med kun en så setter du oppløsningen manuelt.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd skjermen på den gamle pc'en, noe som ga meg full 1980x1024 oppløsning. Problemet ligger altså i pc'en og har ikke noe med skjermen å gjøre.

 

Hadde dette problemet selv før, men hos meg løste det seg såvidt jeg vet med å oppdatere driveren. Løsningen før jeg gjorde det var iallefall å starte maskinen på nytt med bare den skjermen tilkoblet.

 

Har oppdatert driveren flere ganger i går, samt prøvd andre drivere. Bruker bare denne skjermen og har aldri hatt to tilkoblet på en gang.

 

Problemet oppstod når skjermen ble frakoblet mens maskinen stod på og jeg hadde en annen skjerm tilkoblet. Etter det hadde skjedd hjalp det ikke å restarte maskinen med begge skjermene tilkoblet. En annen løsning jeg brukte var å sette custom resolution i nVidia kontrollpanel, dette når jeg ikke orka å koble fra og restarte.

 

Jeg har fått problemet når pc'en har stått av. Har prøvd custom resolution men jeg opplevde ingen forskjell. Mulig jeg gjorde noe galt, skal prøve igjen.

Har prøvd igjen, og det viser seg at noe overstyrer innstillingene jeg gjør i Nvidia-kontrollpanelet. Oppløsningen forandrer seg når jeg velger å teste 1920x1080, men så fort jeg trykker "ja" til at jeg vil gjøre denne forandringen går skjermen tilbake til 1600x1024.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Har to DVI (prøvd begge to) utganger og en analog utgang.

Har ikke overgang til HDMI, har derfor ikke fått prøvd det.

 

Erm... Jeg skrudde på dataen min nå, like etter å ha skrudd den av (flyttet faktisk litt på den også) og vips så hadde jeg den gode men ikke så gamle 1920x1080 oppløsningen!

 

Skal skru av dataen nå, så får vi se hvordan det er i morgen.

 

Etter å ha skrudd på dataen igjen nå er jeg tilbake på 1600x900 oppløsning, og høyeste tilgjengelige er 1600x1200 som før.

 

Edit 3: Nå har jeg funnet den igjen tror jeg. gikk inn på Nvidia kontrollpanel, valgte egendefinert oppløsning på 1920x1080 men huket på muligheten "Tillat modi som ikke vises på skjermen". Da var oppløsninger helt opp til 2048x1536 tilgjengelige.

Krysser fingrene for at dette var en permanent løsning!

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...