Gå til innhold

3D Studio MAX og hardware

3djanos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp no Intel stuff, med Intel chipset.

Kjøp HK fra en produsent med godt rykte.

Kjøper du Intel HK, er det 0 mulighet for overklokking, men

det er stabilt.

Av grafikkort, kan du sikkert kjøpe et GF3 Ti200 eller no i den dur, men ikke velg billigste produsent. Velg heller Gainward/Asus/MSI eller en av de andre med litt godt rykte.

P.S Det med Intel er ikke ment å provosere noen AMD fans, men det er min mening.

Lenke til kommentar

Takker!

Nei det blir IKKE noe Intel-maskin. Det er sikkert.

For mange tester viser at AMD kjører fletta av

Intel. Har tenkt på et MSI K7T-266 PRO2 eller MSI K7N420 PRO som et utgangspunkt. Men har ikke funnet

noen tester som viser om kortet er stabilt til 3D studio..

mhv

3djanos

Lenke til kommentar

Hei

Kjøp et geforce 2pro eller 3, hva enn du har råd til.

Kjør softquad du finner den med instrukser på http://www.guru3d.com

Last og ned Maxtreme driveren til ELsa(http://www.elsa.com/), funker så lenge det er et nvidia chipsett. OBS den er på 33mb, knaskje ikke topp hvis du er på isdn....

Når du har installert dette har du det du trenger.

På gefore gts/gts pro blir oppgradert til Geforce 2 quadro/Quadro pro

Et gf3 kort blir oppgradert til Geforce 3 Quadro DCC, et kort som normalt koster 7-8000.- (tror jeg)

For spill-entusiaster hjelper ikke dette noe særlig, hjelper visstnok i Quake3 motorbaserte spill, som kjører openGL.

Kjører dette og det funker om F i Mirai, som er 3x mer ogl krevende enn max. Det sies visstnok at max ikke har like mye nytte av Softquad som andre programmer, men litt er bedre enn ingenting.

Foresten, sjekk ut denne linken: http://www.3dluvr.com/content/techz/techbits.php for litt hardware og 3d tester.

PMAndersen

Lenke til kommentar

Asså, jeg har et eldgammelt (det er eldgammelt i dataverdenen) hovedkort ved navn: Spacewalker AV61.

Detter er ganske gammelt.. og nesten umulig å få kjøpt lengre.. Jeg har en Intel Pentium 3 prosessor på 600 mhz. 256 mb SDRam og et ATI Rage PRO agp 2x. Har en 19" Samsung skjerm. Kjører i en oppløsning på 1152*864 og er i true colour 32 bit.

Jeg har Bryce 5 og 3D Studio Max. Og begge virker perfekt. Prossesoren (etter mangfoldige tester) går aldri opp i høyere enn 600 mhz. Den prøver ikke heller, og etter et testprogram jeg har laget så ville det ikke blitt noen høyere ytelse om jeg hadde hatt sterkere grafikkort, hovedkort, mer ram (ddr sdram) eller sterkere prosessor... Jeg ville anbefale sterkere elementer en det her uansett.. På grunn av fremtiden. Men flere steder har jeg lest at prisene på datamaskiner selv om de har ny teknologi vil synke stert i pris de neste 3 år. Hver tålmodig! Det du har kan virke greit en stund til. :o) Kjøpepress sånn "må ha det beste" er bare tull.. Mange av grafikkortene f. eks. får du ikke spessielt mye høyere ytelse om du har et stert grafikkort og så kjøper et enda bedre et. Fordi det er nesten ikke spill (spill spessielt) som klarer å bruke alt grafikkortet har å by på. Basta bom!

:o)

Joachim

[ Denne Melding var redigert av: The_Lobster på 2002-02-06 14:04 ]

Lenke til kommentar

Du har rett i det med 'kjøpepress' på det siste

av hardware. Selv har jeg en Siemens Celsius 2000

som kostet meg 104.000 kr i -96. Den har to pentium pro 200 cpu's og et Gloria XL kort, men jeg ser helt klart at jeg må oppgradere. En AMD på 900 Mhz kjører fletta av Celsiusen i rendertid. Tror at jeg kommer til å satse på et K133A-kort og 512 mb RAM. Men det

viktigste er å få med seg de erfaringer andre har med

sin hardware og 3D Studio, før jeg tar noen avgjørelse.

3DCAD

Jan Olsen

Lenke til kommentar

En god 3d maskin skal være stabil, så det sier seg selv at det må være en intel maskin :grin:

PentiumIII 8-900 mhz på et I840 briksett med suport for RD ram er defently delishess..

256 mb av det er snerttent.

3d kort er viktig, anbefaler da et kort fra 3d labs istedet for noe Nvidia "dritt" i dette tilfelelt, nVidia har peil på spill, men skal du ha stat-of-the-art 3d må du ha 3dlabs, 32-64 mb er en fin ting, og ikke med de villeste funksjonene som du sikkert ikke trenger.

Som lyd kort, hahahahah, skal du med det da?

just a thought.

Lenke til kommentar

Zitoz dersom du har sett de seneste tester av diverse profesjonelle 3dkort ala 3dlabs, ati firegl etc og mer gamer-type kort som nvidia og radeon så hadde du kanskje visst at prisen til de profesjonelle ikke rettferdiggjør prisen i forhold til ytelse med de lavere. Radeon kom riktignok heller dårlig ut med, men gf3 ti500 var helt oppi toppsjiktet.

Og p3 800-900mhz?!?!

Hva er poenget med et 3dlabs kort med en sånn cpu? 256mb minne er også aldeles for lite.

Lenke til kommentar

Av erfaring kommer jeg IKKE til å satse på noe

spesifikt DAK-kort, mitt Gloria XL kostet meg

over 17.000 i 1997 og det gjør jeg ikke en gang

til. Det var ikke vært pengene. Det er helt tydelig

at div. produsenter skiller mellom proff. og spill,

og priser deretter. Et eks. er Nvidia som selger

GeForce2/3 til spill ++ og Geforce 3 Quadro som en

proff. brikke. Innlegget til PMAndersen er et godt

eksempel (takk for tipset PMAndersen, Softquad og

drivere er lastet ned 'in case').

3DCAD

Jan Olsen

Lenke til kommentar

Du har rett i at 3D Studio er mer 'rettet'

mot Intel enn AMD. Men AMD mye bedre på flyttall

enn Intel. 3D Studio kan også utnytte 2 CPU'er.

Har testet min Celsius mot en AMD Duron på 900 Mhz.

AMD'en var ca. 4 ganger raskere i rendertid.

3DCAD

Jan olsen

Lenke til kommentar

Hei

Kjøp det nyeste 3dlabs kortet, det har 416mb ram :smile:

Nei, seriøst så trenger man ikke mer enn et gf2/3 kort til MAX arbeid, med mindre man jobber med ting som har 10000000000000 polygoner, da kan nok et 3dlabs eller lign. komme til nytte.

Et gf3 quadro DCC er jo et highend kort, ikke helt i klasse med de dyreste 3dlabs kortene, men men. Det holder for de fleste. Det vil jeg påstå at et gf2 pro og gjør for de fleste her.

Et godt grafikk kort gjør ikke rendringa noe raskere. Det er det cpu, ram og harddisker som gjør.

Max støtter dual cpu, men den kommer til nytte under rendringa, ikke i viewport arbeid. Der er det skjermkortet igjen, kjører man heidi driverne til max, vil skjermkortet ha mindre å si.

Hvilken cpu som er best til 3d arbeid, samma det, AMD'ne er raskere på rendring(kommer jo an på hastigheter og alt det tullet der), ihvertfall i forhold til pris. Men den diskusjonen er i mine øyne bare tull, kjøp det man har råd til. Ram kommer og godt med på rendring, men MAX bruker MYE swap disk, om jeg putter inn 2 gig med ram her, så vil en render som krever 200mb physical mem, og 400mb virtual mem kreve akurat det samme. (Har 512mb ram, men den bruker aldri så mye phys.mem.)

RAmen spiller jo og inn på texturer.

3ds MAX4 er jo og laga for w2k, så alt annet er tull (bortsett fra XP)

PMAndersen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...