Gå til innhold

Så enkelt kan du slippe boten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Hva med bildet?

Om ikke sjåføren viser på bildet, hva da? Jeg har alltid solskjermen nede når jeg paserer fotoboks, så sitter jeg ekstra høyt når jeg passerer. Vil et bilde der bare bilen og reg nummeret viser og sjåføren ikke være godt nok??

Lenke til kommentar
Gjest Millionas

Blir endel som stopper før neste fotoboks, bare for å være sikker på at de har holdt fartsgrensen. Kommer til å bli kaos.

Lenke til kommentar
Blir endel som stopper før neste fotoboks, bare for å være sikker på at de har holdt fartsgrensen. Kommer til å bli kaos.

 

Jeg har kjørt i denne gjennomsnittsonen og det store problemet er at man vet ikke at man kjører i en gjennomsnittsone før man evt blir fotografert. Det er ikke skiltet og det eneste tegn til at det er en gjennomsnittsone er et lite sort kamera som står noen titalls meter etter avslutningen av gjennomsnittsonen, og da er det for sent. Dersom man vet at det er gjennomsnittsone trenger man dessuten ikke stoppe for da har man vel holdt seg under snittfarten?

Lenke til kommentar
Om ikke sjåføren viser på bildet, hva da? Jeg har alltid solskjermen nede når jeg paserer fotoboks, så sitter jeg ekstra høyt når jeg passerer. Vil et bilde der bare bilen og reg nummeret viser og sjåføren ikke være godt nok??

Boten sendes vel til eieren av bilen uansett, så registreringsnummeret holder sikkert.

Lenke til kommentar
Gjest Skjuler du ansiktet slipper du

Det holder å skjule ansiktet. De vil garantert sende bota til eieren av bilen, men siden en slik bot er personlig er det bare å be om å se bilde. Da slipper du. Det blir da opp til påtalemyndighetene å bevise hvem som har kjørt bilen og siden ansiktet ikke synes er det umulig.

Lenke til kommentar

Uheldig å få 3 forelegg?? Nei dette regnes nokk som en forseelse. Så det blir kun ett forelegg. Dessuten er det pålagt å skilte dette tydelig på forhånd. Målet er jo lavere fart og ikke penger i kassen, i hvertfall offisielt.

Lenke til kommentar

Litt research hadde sikkert ikke skadet.. Tomtom har, via forumet på www.tomtom.no, hatt en funksjon for varsling av snittmåling i et par år. Det var et forsøksprosjekt med snittmåling rett nord for Lillehammer, noe min Tomtom varslet og minte meg på hele strekningen..... ;)

Lenke til kommentar
Gjest kyrre fjeldvik

Utrolig bra at vi kan råkjøre, og slippe unna med enkle hjelpemidler. Flott holdning til trafikkofre langs veiene, teknofil!

Lenke til kommentar
Gjest Trygve

Hvorfor i H! lager de ikkje bare en modell som varsler at du kjører over fartsgrensa uansett om man er i et område med gjennomsnittsmåling eller ikkje?

 

Database med oversikt over fartsgrenser over hele veinetter er tilgjengelig for en liten penge...

(Vel, kansje ikkje så liten penge, det er tross alt store datamengder)

 

Eg har gjort det til leveregel å IKKJE sitte på med 'sjåfører' som har CruiseControl eller lignende dingser på dashbordet fordi de fleste er noen F! tullinger...

 

Og som Vegvesenet spør i disse dager: På hvilken side av fartsgrensa er du?

Lenke til kommentar

Å kunne kjøre bil er èn ting. Å måtte holde 70km/t uten andre biler på veien midt på dagen med klar sikt og godt føre ser jeg ikke store nytten i. 100km/t burde ikke være noe problem, selv om det såklart er variabelt hva som burde være hvor.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg de rette myndigheter er bedre til å sette fartsgrenser enn den vanlige mannen i gata som vil fort frem.

Skal man ha fartsgrenser etter værmeldingene og antall biler på vegen tror jeg det kan bli mye merkelig kjøring.

 

Å lære seg å kjøre bil handler også om å respektere fartsgrenser, gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Joda, det gjør det nok, men en relativ fartsgrense tror jeg (som en privatperson, som du påpeker) ville tjent dem som bruker veiene flittig veldig mye. Faren min kjører fra imellom Kragerø og Oslo fire ganger i uken, å måtte ligge i 70km/t tar mye av fritiden hans. På den måten blir jeg selv påvirket indirekt av det, og får dermed se mindre til min far. En ubetydlig hendelse i det store bildet men ganske betydelig i våre liv.

Lenke til kommentar

Det vil jo ligge noen på veien som ikke vil kjøre like fort som de andre - og da skaper de problemer og farlige siituasjoner for de som vil fort frem og mener det er pent nok vær eller lite nok biler til å holde farten de holder. Uforsvarlige forbikjøringer, plutselige kødannelser og bråstopper (heter det en bråstopp, flere bråstopper?) er farlig det også.

 

Et par timer i uka er kjipt, men om han hamrer inn i en møtende lastebil med en sjåfør som mente han kunne kjøre så fort og omkommer som følger av det så ser du ikke din far noe mer i det hele tatt - og det virker å være en betydelig større pris, og ikke verdt en variabel fartsgrense som man ikke tjener så mye på i det lange løp uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Robert Olsen

Det SKAL være skiltet om gjennomsnittsfart blir målt. Dette gjøres ved å sette en skilt under skiltet med Fotoboks bilder på, som sier feks: 50m-2km. Da blir man altså målt 50 meter fra skiltet og 2 km videre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...