Gå til innhold

røyking

Anbefalte innlegg

Det er uansett feil å påstå at en ikke-røyker skal måtte flytte på seg, eller være tvunget til å gjøre noe som helst på grunn av en røyker. Dette er ikke et konsept som er begrenset til røyking, men generelt når noen har en uvane som påvirker andre, så sier det seg selv at de ikke skal være unødvendig sjenerende for den gemene masse.

e; hadde det engang vært slik at røyking bare var irriterende og selvskadende, så hadde det kanskje vært en annen sak, ettersom det er mye slikt man slipper unna med her i livet, men når det er både allergifremkallende og helseskadelig for de du utsetter for det, så burde det helst gjøres langt unna alle andre.

Endret av Boheme Netter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg strengt tatt aldri opplevd at noen har bedt meg hverken stumpe røyken eller flytte meg når jeg har vært utendørs, eller innendørs for den saks skyld (man røyker ikke hjemme hos ikke-røykere uten å gå ut uansett, så det er vel kanskje unødvendig å nevne). Eneste jeg har lagt merke til er at folk har flyttet seg når meg og vennegjengen har fyrt opp. Kanskje det bare er du som er unødvendig kravstor? Jeg går ikke bort til hver eneste tragiske sægger jeg ser og ber ham dra på seg buksa si, jeg bare lar være å se.

Lenke til kommentar

En ting er om en røyker plasserer seg sidenav en ikke-røyker og fyrer opp. Da kan jeg se meg enig i at røykeren kunne vist litt mer høflighet og stått et sted der hvor røyken ikke vil plage personen ved siden. Men om en ikkerøyker plasserer seg ved siden av en røyker kan han eller hun ha det så godt. Man plasserer seg ikke foran eksospotta til en bil og skylder på sjåføren. Som oftest er det ikke så mange som bryr seg overhodet og jeg har aldri fått beskjed om å verken stumpe røyken min eller å flytte meg. Men så steller jeg meg ikke oppå folk heller da.

Lenke til kommentar
Jeg går ikke bort til hver eneste tragiske sægger jeg ser og ber ham dra på seg buksa si, jeg bare lar være å se.

Sist jeg sjekket var det ikke kreftfremkallende for deg å stirre stakkaren i sprekka heller. Synes ikke det er urimelig å forvente at andre ikke skal skade deg uprovosert.

Og, Lakus, det sier selvfølgelig seg selv at man ikke oppsøker røykere heller, så, first come, first serve. Ikke uenig i ditt eksempel.

Lenke til kommentar

På offentlige steder bør man vise en viss respekt. Jeg har flere ganger opplevd på togstasjonen at en røker forlater benkplassene og går litt rundt for å røyke. Hadde det vært gjengen av ikke-røykere som måtte forlate plassen, så hadde det blitt litt for dumt. Hvis det regner, så må røykeren bare vente.

På alle slags typer arrangementer, serverdigheter og fester kan folk bare røyke så mye de vil for min del.

Lenke til kommentar
Og, nei, FAREN er en objektiv grunn til å mislike og holde seg unna røyk. Ubehag og irritasjon er mer subjektivt, men burde fortsatt respekteres. Man piner ikke andre uten grunn om det har permanente men eller ikke.

Jeg kunne gjerne overlevd at røyken lå tykk som tåke en septembermorgen i busskuret, dersom det fantes noen der inne som tok det hele så hardt som du synes å gjøre - den indignerte panikkreaksjonen fra vedkommende hadde vært verdt alle potensielle senskader fra passiv røyking.

Lenke til kommentar

Røyker ikke selv (har slutta) men har ikke probemer med at andre røyker.

Så sant de ikke står midt opp i trynet mitt (jeg setter ikke pris på røyklukt i klea), har sneiper i lomma (det lukter surere enn surt) eller går heller å tar seg enn sigg enn å gjøre en jobb.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Haha, ikke vær så pessimist nå da! Jeg er innstilt på å kutte ut hverdagsrøykingen hvert fall, men faen, vond vane å vende. Hvert fall på jobb, kaffe og røyk er obligatorisk om morgene.. Må..ha... viljestyrke..

Kjenner meg igjen der. Av en eller annen grunn er det alltid greit å starte dagen med en sigarett, samt på fylla blir det nesten uungåelig :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...