Gå til innhold

Snorres "ukentlige" filmanbefaling


Snorre

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vurdert å opprette en tråd hvor jeg kommer med filmanbefalinger. Lenge ble det bare med tanken, men idag har jeg bestemt meg for å realisere den. Nå skal jeg ikke påstå at jeg er noe filmgeni eller en journalistudannet filmkritiker. Jeg er ganske enkelt mer enn middels interessert i film. Jeg har ikke bare sett mange filmer, men også en del forholdsvis ukjente filmer som har falt utenfor "mainstream"-fokuset. Håper med dette å kunne anbefale dere filmer som dere kanskje ikke har hørt om, eller gi dere det lille ekstra dyttet som skal til for å se en film dere allerede har hørt om. De ukentlige (i den grad jeg finner tid og husker dette tiltaket) anbefalingene vil være lik en kort filmanmeldelse i utforming og innhold, men til en viss grad fokusere litt mer på hvorfor dere bør se filmene og hva slags folk filmene passer for. For som kjent er det ikke nødvendigvis alle filmer som fenger hos alle. Jeg kommer ikke til å gi filmene noen karakter da det ville blitt en øvelse i intetsigelse. Å anbefale filmer jeg synes er dårlig ville jo stride mot all fornuft. Dersom dere ønsker det må dere gjerne kommentere underveis i tråden. For å gjøre anbefalingene mer tilgjengelig vil jeg poste link til innleggene med anbefalinger her i førsteposten.

 

Liste over filmanbefalinger:

 

Uke 17 - Mary & Max

Uke 17 - Adam

Uke 51 - Joheunnom nabbeunnom isanghannom

Uke 30 - Hotaru no haka

Uke 29 - Låt den rätte komma in

 

 

 

 

Flere anbefalinger vil komme jevnlig.

 

Snorre :)

 

Uke 29 - Låt den rätte komma in

 

lettherightonein.jpeg

 

Tittel: Låt den rätte komma in (Let the Right One In)

Årstall: 2008

Sjanger: Drama, thriller, romanse, horror

Lengde: 115 minutter

Land: Sverige

Språk: Svensk

Imdb ranking: 8.2/10 (25 583 votes)

Imdb-link: Låt den rätte komma in

Kjøp filmen: Platekompaniet, Norsk Filminstitutt, Bokklubben.

 

Det var med et slumpetreff at jeg endte opp med å se Låt den rätte komma in. Jeg hadde ikke hørt om filmen, og bestemte meg egentlig bare for å se den uten å lese noe mer om den. I ettertid har det vist seg at det var en stor fordel. For dette er en film som skinner som best når publikum ikke kjenner halve plottet på forhånd. Det er vanskelig å anmelde filmen uten å gi vekk plottet. Det kan derfor virke som om denne minianmeldelsen er noe avstumpet. Filmens historie utspiller seg i en forstad utenfor Stockholm. Tolvåringen Oskar er liten for alderen, blir mobbet og er på mange måter en "outcast". Han har ingen venner og trives dårlig på skolen. Den konstante mobbingen har satt dype spor, og Oskar har sterke hevntanker. Gutten samler på artikler om voldsforbrytelser og "spiller ut" hevnscenariet som en måte å få ut aggresjon og fortvilelse. En kveld møter han Eli, en tolvårig jente som nettopp har flyttet inn i blokken hans. Det blir straks klart at dette ikke er en helt vanlig jente, og det etterhvert voksende forholdet mellom dem blir klart allerede nå. Både Oskar og Eli er utstøtte fra samfunnet rundt dem, noe som kan forklare den gjensidige og umiddelbare forbindelsen de føler. De to hovedrolleinnehaverne gjør en formidabel jobb som Oskar og Eli, og er kanskje de beste skuespillerne jeg har sett i den alderen. Sammen holder de filmen på skuldrene, og det gjør de med den største glans. Låt den rätte komma in har også en rekke biroller, men disse fungerer mer som et bakteppe for hovedkarakterene mer enn noe annet.

 

Låt den rätte komma in tar for seg en rekke psykologiske og sosiale aspekter. Filmens underliggende tema er den vanskelige oppveksten mellom barndommen og ungdommen. Vi får ta del i den vanskelige hverdagen til mobbeofferet og usikkereheten tilknyttet vennskap og forhold mellom barn i denne alderen. Filmens historie og overliggende plot er imidlertid av en langt dystrere sort. Uten at jeg skal røpe plottet kan jeg si at dette er en film som formidler en mørk og dyster historie. Det er en historie om egoistiske forhold, om utnyttelse og tillitt. For selv om forholdet mellom Oskar og Eli ved første øyenkast kan virke uskyldig og genuint, formidles det et annet syn mellom linjene. Låt den rätte komma in ligger ifølge imdb og andre sider i sjangrene grøsser, thriller og drama. Jeg mener imidlertid det blir feil å plassere filmen i grøsser-sjangeren. Dette er ikke en film som får deg til å grøsse i ordets rette forstand. Den er ikke skummel og har ingen spesielt skremmende scener. Det eneste som vil få deg til å grøsse er historien, som er dyster og på mange måter ulykkelig.

 

Rent artistisk er filmen et mesterverk. Låt den rätte komma in er opprinnelig en roman skrevet av forfatteren John Ajvide Lindqvist. Lindqvist har også fungert som manusforfatter for filmen. Resultatet er en litterær film som til tross for minimalt med dialoger og monologer alikevel greier å fortelle enormt mye. Der andre filmer går nært på voldelige scener går ressigør Tomas Alfredson på avstand, og fanger øyeblikket på en egen måte. Filmen foregår i et kaldt vinter-Sverige, noe som bidrar til den dystre stemningen. Musikken i filmen er vakker og fungerer svært godt. Alt i alt er dette en svært god film som troner øverst på min liste over beste filmer 2008. Om du liker "grøssere" som gir deg mer enn bare billige skremselseffekter kan dette være en aktuell film. Dette er en film som kan kategoriseres både som psykologisk drama og grøsser. Dette er en film som passer best for det litt mer voksne og modne publikum. Man må være istand til å plukke opp filmers underliggende budskap og tema. Folk som foretrekker hjernedød action med Vin Diesel i hovedrollen vil nok ikke ha noe særlig stort utbytte av filmen. Jeg vil alikevel anbefale alle å se denne.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uke 30 - Hotaru no haka

 

hotarunohaka.jpg

 

Tittel: Hotaru no haka (Grave of the Fireflies)

Årstall: 1988

Sjanger: Animasjon, drama, krig

Lengde: 89 minutter

Land: Japan

Språk: Japansk

Imdb ranking: 8.2/10 (28 257 votes)

Imdb-link: Hotaru no haka

Kjøp filmen: Prisguide.no.

 

Året 1988 var gjenstand for en rekke begivenheter. Undertegnede ble født, reformvennlige Mikhail Gorbatsjov ble president i Sovjet, FNs fredsbevarende styrker vant Nobels fredspris, TV-Norge startet sine første sendinger, men kanskje viktigst av alt, Hotaru no haka kom ut i Japan. Hotaru no haka er opprinnelig en semibiografisk roman skrevet av Akiyuki Nosaka. Romanens historie er sterkt inspirert av Nosakas opplevelser av brannbombingen av Kobe i 1945 og søtrenes død under krigen. Romanen ble en kjempesuksess i Japan og i 1988 ble det laget en animasjonsfilm basert på romanen. Hotaru no haka (romanen) tar for seg et vanskelig og sårt tema, men ressigør Isao Takahata har i sammarbeid med Studio Ghibli klart å føre historien over på det animerte lerretet, og gitt nytt liv til historien.

 

Handlingen i filmen er satt til Japan i slutten av 2. verdenskrig. Japan er iferd med å tape, og flere av byene blir utsatt for stadige bombetokt. En av disse byene er Kobe, og det er her Seito (storebroren), Setsuko (lillesøsteren) og moren befinner seg. Faren tjenestegjør i den keiserlige japanske marine. Under et brannbombetokt blir moren påført dødelige skader, og Seito finner senere ut at faren har dødd i marinens tjeneste. Seito og Setsuko må heretter klare seg selv, og drar for å finne de eneste slektningene de kjenner. De begynner nå en vanskelig kamp for å overleve i et krigsrammet Japan. Hotaru no haka forteller en trist og rørende historie om kampen for overlevelse og om det sterke båndet mellom to søsken. Aldri har konsekvensene av krigen mellom USA og Japan blitt fortalt bedre.

 

hotarunohaka2.jpg

 

Hotaru no haka er en svært grafisk og emosjonell beskrivelse og avbildning av de negative konsekvenene en krig kan ha på samfunnet og individene i det. Den har derfor blitt ansett som en antikrigsfilm av mange filmkritikere. Filmen fokuserer på de personlige tragediene krig skaper istedenfor å framstille krigen som en heltemodig kamp mellom konkurrerende ideologier og ønsket om makt. Hotaru no haka er i så måte en noe uvanlig krigsfilm, men en som alikevel forteller om en tapper kamp for overlevelse. Ildfluene er et sentralt symbol i filmen. Ildfluene i Japan lever kun i to til tre uker. De har derfor symbolisert det ubestandige. Ildfluene symboliserer også den menneskelige sjel. Gjennom denne symbolikken uttrykker Akiyuki Nosaka kanskje at mennesket er ubestandig og at alle skal dø en gang. Det kan også være interessant å tenke på at japanerne ofte kalte de amerikanske bombeflyene for ildfluer.

 

Studio Ghibli er kjent for å produsere filmer med høy visuell kvalitet, deriblant Nausicaä: Princess of the Walley of the Wind, Princess Mononke og Spirited Away. Hotaru no haka kan i likhet med Studio Ghiblis andre filmer skilte med svært god animasjon og detaljer som gir troverdighet til historien. Man kan nesten kjenne den intense varmen fra flammene og føle regndråpene i ansiktet. Det grafiske er kritisk for at filmen skal fungere, og her har animasjonsteamet mer enn lykkes. Men det er ikke bare det visuelle som overbeviser her. Også lydbildet imponerer. Stemmeskuespillet er av ypperste klasse, og det kan være verdt å nevne at stemmeskuespillerne er i riktig alder i forhold til karakterene. Selve lydeffektene er også gode, og alt fra brannene til flyene høres virkelighetstro ut. Musikken i filmen er lavmælt og gjør ikke så mye av seg. Dette fungerer godt i samspill med den triste og rørende historien. Her er det ingen episke øyeblikker, men heller små gleder mellom det harde livet.

 

hotarunohaka3.jpg

 

Hotaru no haka er i utgangspunktet en film for alle seere. Den presenteret et ømtåelig tema som har betydning for alle mennesker. På grunn av filmens tema og historie anbefales den selvsagt ikke for barn. Men ungdom og voksne vil sannsynligvis oppleve en stor verdi av å se filmen. Studio Ghibli-tilhengere og folk som liker japanske animefilmer vil om mulig ha aller størst utbytte av å se filmen. Men som sagt, dette er en film alle burde se!

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Flott tråd!

La den rette komme inn er best som bok. Jeg har lest den og filmen mangler mye av det som gjør boka så sinnsykt bra.

 

Grave of the Fireflies er rett og slett den mest forferdelige filmen jeg har sett. Sånn positivt sett. Nesten halvparten av filmen satt jeg og gråt p.g.a den er så ufattelig trist.

Lenke til kommentar

Takk for det. Har dessverre ikke fått lest Låt den rätte komma in, så kan ikke uttale meg om hvorvidt boken er bedre enn filmen. Men selv om jeg kun har sett filmen virket historien man får gjennom filmen relativt sammenhengende. Skjønt det eksisterer jo en del hull i historien og egenskapene ved karakterene i filmen.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke problemer med å tro på nei. Reggisører kutter ofte vekk deler av plottet og detaljene i bøker for å få plass til historien i løpet av filmens spillelengde. Jeg har planer om å få lest boken, enten på svensk eller norsk. Helst på originalspråket da jeg ønsker å lese historien i forfatterens egne ord. Men det innebærer også en risiko for at jeg ikke får med meg alt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Får vi andre lov til å komme med ønsker med filmer du kan skrive om? Så lenge vi holder oss unna opplagte mainstream-filmer?

Klart det. :)

 

Har desverre ikke fått skrevet noen nye filmanbefalinger for de to ukene som har vært nå. Skal starte opp igjen neste uke. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...