Gå til innhold

Vifter på radiator: Hvilken vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenk selv; hvis det blåser, og du er naken - er det kaldest på den siden som er mot vinden eller den som er i le..?

Tenk deg selv; hvis du står naken like bak en gigantisk vifte og får 50 km/t vind på deg, og hvis du står naken like forran den samme vifta og får 50 km/t vind på deg. Hva er kaldest ?

 

(For det må jo nødvendigvis blåse like mye luft ut fra vifta som det suges inn)

Lenke til kommentar

spørsmålet mitt er: skal viftene blåse på selve radiatoren, eller vekk i fra?

 

Hei alex100!

 

Du vil kunne få noe lavere temp ved å sette viften til å suge vekk fra radiatoren, avhengig av hvor stor motstand den utgjør (hvor lett det er å blåse luft igjennom den). Dette fordi en aksialvifte (vanlig vifte) tåler motstand best på "sugesiden".

 

Forskjellen vil som sagt være liten.

Lenke til kommentar
Tenk selv; hvis det blåser, og du er naken - er det kaldest på den siden som er mot vinden eller den som er i le..?

Tenk deg selv; hvis du står naken like bak en gigantisk vifte og får 50 km/t vind på deg, og hvis du står naken like forran den samme vifta og får 50 km/t vind på deg. Hva er kaldest ?

 

(For det må jo nødvendigvis blåse like mye luft ut fra vifta som det suges inn)

 

Det var igrunn ment som en spøk... :lol:

Lenke til kommentar
Tenk deg selv; hvis du står naken like bak en gigantisk vifte og får 50 km/t vind på deg, og hvis du står naken like forran den samme vifta og får 50 km/t vind på deg. Hva er kaldest ?

 

(For det må jo nødvendigvis blåse like mye luft ut fra vifta som det suges inn)

 

Dette er en tanke som ikke er mulig. Hvordan mener du at viften kan blåse 50 km/t begge veier? :roll: Og hvorfor i suppekjøkken må han være naken? :o Etter din uttalelse så blåser en vifte like mye foran, som bak. Du sier jo at han får vind på seg uansett. Dette skulle jeg likt å se et eksempel på. :lol:

Ergo: Hadde han stått bak en gigantisk vifte, ville han blitt til kjøttdeig. :-?

Lenke til kommentar

Egentlig er det liiiiite forskjell ...

men jeg testa og lot systemet stå på ca 1 dag med den ene veien og den andre veien ..

oppdateg att jeg fikk ca 1 grader forskjell.

Det ble litt pittelitt kaldere når vifta blåser inn i radiatoren!

Men det er så ufattelig liten forskjell att det er ikke noe og tenke på egentlig :)

 

Bare tenk på hvor radiatoren er montert ?

Er den montert i kabinettet vill jo vifta suuuge ut varmlufta fra pc`n ! (eller blåse den ut)

Så uansett.. monter viftene slik att dem blåser lufta utenifra og INN i kabinettet ikke motsatt :)

 

oki...

Lenke til kommentar
Tenk deg selv; hvis du står naken like bak en gigantisk vifte og får 50 km/t vind på deg, og hvis du står naken like forran den samme vifta og får 50 km/t vind på deg. Hva er kaldest ?

 

(For det må jo nødvendigvis blåse like mye luft ut fra vifta som det suges inn)

Dette er en tanke som ikke er mulig. Hvordan mener du at viften kan blåse 50 km/t begge veier? :roll: Og hvorfor i suppekjøkken må han være naken? :o Etter din uttalelse så blåser en vifte like mye foran, som bak. Du sier jo at han får vind på seg uansett. Dette skulle jeg likt å se et eksempel på. :lol:

Ergo: Hadde han stått bak en gigantisk vifte, ville han blitt til kjøttdeig. :-?

Hehehe.. Dette kan bli en morsom diskusjon... :D

 

Du mener altså at det kan være vindstille på den ene siden av vifta mens det er full storm på andre siden ?

Altså at lufta som blåses ut på "baksiden" av vifta ikke kommer fra fremsiden av vifta, blir dratt gjennom vifta, og blåst ut bak?

Du mener vel også lufta "trylles frem" fra ingensteds før den blåses ut?

Og at helikoptere kunne fungert like bra med "tak" over rotoren?

 

LOL! Kjøttdeig av å stå bak en vifte som blåser på en. :lol: Blir vel manger kjøtteiger av folk som er utendørs når det er storm da ..

 

Forslag: Begynn å røyk, blås litt røyk mot ei vifte og se hvordan luften beveger seg...

 

PS. Jeg tror jeg forstår hvor du missforstår. (Var bare litt gøy å kommentere det).

Du tror jeg mener slik:

<- 50km/t vind <- naken person <- Vifte -> naken person -> 50km/t vind ->

Det er jo selvfølgelig feil. Jeg mener slik:

-> 50km/t vind -> naken person -> Vifte -> naken person -> 50km/t vind ->

Lenke til kommentar

Sorry.. Tilbake til temaet igjen: Det tror jeg vil fungere bra. (omentrent like bra som omvent) Du må nesten følge med temperaturen selv, og se om det er noen forskjeller. (NB. Ha mest mulig like forhold som romtemperatur, hvor lenge du har kjørt PC'n, osv for å få en mest mulig korrekt sammenligning.)

Lenke til kommentar
Sorry.. Tilbake til temaet igjen: Det tror jeg vil fungere bra. (omentrent like bra som omvent) Du må nesten følge med temperaturen selv, og se om det er noen forskjeller. (NB. Ha mest mulig like forhold som romtemperatur, hvor lenge du har kjørt PC'n, osv for å få en mest mulig korrekt sammenligning.)

 

har prøvd både hit og dit og opp og ned. det er ikke stor forskjell heller. til og me ikke når jeg har alle viftene av! så det er ikke så ekstremt viktig.

Lenke til kommentar
Det er ikke stor forskjell heller. Til og med ikke når jeg har alle viftene av!

Skulle akkurat til å skrive at det tar en god stund før vannet varmer seg opp før jeg leste dette:

Tempen kommer rundt 50 grader etter at jeg har kjørt prime95 i en time. Ser dette greit ut?
50'C etter en time med Prime95 ser helt flott ut. Har du tatt vanntemperaturen samtidig og temperaturen på lufta like før den går gjennom radiatoren?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...