Krovell Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg kom i diskusjon med en kollega som har kjøpt seg monopol som han skulle ha på hytta si på Geilo. Jeg kontret med at jeg hadde fylt opp bagen med kryssord. Da sa han at jeg måtte huske noen spill også. Jeg mener at kryssord er et spill, kanskje ikke sosialt, men det er jo allikevel et spill vel? Han mente videre at kryssord har en løsning og derfor ikke et spill. Er dette en gylden regel som jeg ikke har fått med meg? Hva med kunnskapsspill? Er det ikke et løsningsorientert spill da? Forklar dette for meg Lenke til kommentar
AtleBer Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg ville ikke kalt kryssord for et spill. Det blir som å kalle et mattestykke for et spill. Lenke til kommentar
Breathe Fresh Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg ville kalt kryssord et spill, absolutt. Er jo som å sette seg ned med kabal, og kabal er jo et kortspill. Blir i samme grenen syns jeg. Soduko er jo også et spill? Selv om det er mye et mattestykke. Lenke til kommentar
JoanTheMan Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Mulig noen mener kryssord er spill, men ikke jeg. For meg blir det som å kalle sjakk sport på lik linje med fotball. ( Ja jeg vet mange gjør det) Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Sjølvsagt er kryssord eit spel, på same måte som Sudoku. Forresten så er sjakk ein sport på lik linje med fotball, og langt meir krevande også. (t.d. så er Carlsen ei langt større idrettsstjerne enn Carew) Lenke til kommentar
Zwink Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg ville kalt det et spill, det er noe du kan sette deg ned med og ha det mer eller mindre gøy med. Men jeg får bare ikke til å kalle sjakk en sport. Det er en aktivitet, ja. Men når jeg tenker sport tenker jeg noe fysisk aktivt. Lenke til kommentar
Krovell Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Mulig noen mener kryssord er spill, men ikke jeg. For meg blir det som å kalle sjakk sport på lik linje med fotball. ( Ja jeg vet mange gjør det) Hvilke kriterier for spill har du, som kryssord ikke matcher? Jeg er litt enig i at sjakk ikke er noe sport, da mener jeg faktisk at dart er mer til sport (enda verdenseliten har dannet grunnlaget med 1000 øl og 50000 sigaretter på puben i gata). Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 De blander sport og idrett. Idrett må det vere aktivitet i, ikkje i sport. Derfor er sjakk ein sport, men det er ikkje ein idrett. Lenke til kommentar
Breathe Fresh Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Havner kanskje litt off-topic her, men sjakk er offisielt regnet som en sport. Vi er vant til å kalle noe som er mer fysisk krevende enn sjakk for sport, men sjakk er mentalt krevende, noe som også kan defineres som sport i mine øyne. Dart er ikke så fysisk krevende det heller. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Forresten så er sjakk ein sport på lik linje med fotball, og langt meir krevande også. (t.d. så er Carlsen ei langt større idrettsstjerne enn Carew) Først sier du at Carlsen er en større idrettsstjerne enn Carew, så sier du at sjakk ikke er en idrett? Uansett er John Carew en mye større stjerne enn Carlsen, selv om du mener at sjakk er mer krevende enn fotball. Lenke til kommentar
Breathe Fresh Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Vanskelig å sammenligne sjakk og fotball og si hvem som er størst av de utøvere i begge sportene, men i sjakkverdenen er Magnus Carlsen en av de beste. Tror nokk Carlsen er mere kjent enn Carew internasjonalt. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Kryssord er et ordspill Men jeg vil nok kalle det et spill. De blander sport og idrett. Idrett må det vere aktivitet i, ikkje i sport. Derfor er sjakk ein sport, men det er ikkje ein idrett Ikke helt riktig. Sport og idrett er i dag nært synonymt (som "orm" og "slange"), men begge definisjonene krever en viss innsats fra utøverens side - forskjellen er at idrett legger mest vekt på utøveren mens sport gjerne krever like mye eller mer av hjelpemiddelet. Som fotball opp mot rally. Derfor er sjakk mer som idrett å regne. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det er et musikkstykke som ikke består av annet enn stillhet. Ikke husker jeg akkurat nå hva det heter (utenom Silence), men jeg vet at det blir regnet som et svært viktig stykke innenfor musikk. Og om stillhet kan kalles musikk må jeg si at kryssord absolutt er et spill. Det er enplayer Scrabble-ish xD Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Ah, nå skjønte jeg hva du skulle frem til hehe. Nja, musikk faller jo gjerne innunder kunst-paraplyen og da blir det jo noe litt annet. Ikke er det helt Scrabble (fantastisk spill btw!) heller fordi der begynner du "i andre enden". Åkke som, kryssord er vel et spill. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Musikkstykket blir så vidt jeg vet regnet som viktig fordi man hører på lydene rundt seg når man hører på dette musikkstykket. Ikke vet jeg hva det har med kryssord og spill å gjøre, men man sikkert kalle kryssord for både spill og idrett hvis man vil det. I så fall burde vel for eksempel Starcraft ha samme betegnelsen, i hvert fall proffligaen i Korea. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Off topic: Det heter vel eSport, drugiS? Og sudoku blir jeg regnet som et tallspill og kryssord med tall så da er det vel gjerne et spill kryssord også. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) E-sport kalles hvis det ja. Poenget var at det krever omtrent det samme som sjakk, i tillegg til noen helvetes reflekser. Endret 13. juli 2009 av drugiS Lenke til kommentar
Krovell Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Nå som det er blitt et par diggeresjoner ekstra i forhold til kryssord, kanskje vi burde oppsummere og konkludere? Hvem er kort og godt for og hvem er egentlig i mot at kryssord kan kalles for spill? Lenke til kommentar
- FuzioN Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hva med poll? Fikse, mods? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå