Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

proxy-server

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe adsl fra bluecom med fast ip. Hvordan kan jeg sette opp en proxy-server på en p166 med 2gb som også skal dele internett til 1-4 andre pc? Hvor mye ram trenger den maskinen, hva annet kan jeg bruke den pc til i nettverke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes gratis proxy-programmer der ute, som sikkert er relativt enkle å sette opp, men proxy er noe drit. Det krever at hvert enkelt program som skal brukes på maskinene i nettverket, må konfigureres manuelt for å kunne bruke proxy-serveren. Dessuten er proxy vanskelig å få til å fungere med enkelte programmer som bruker avanserte overføringsmekanismer. Det du trenger er NAT. Dette er mye mer sofistikert enn proxy, og mer kompatibelt. Det finnes haugevis av NAT-løsninger (sikkert gratisprogrammer også), bla. Internet Connection Sharing (ICS) i Windows. Sistnevnte er veldig vanskelig å få til i Windows 2000 (jeg har ikke prøvd i Windows 98). Maskinen din er på ingen måte i stand til å kjøre Windows 2000, og Windows 98 er noe skikkelig drit som du aldri må finne på å bruke som server. Det som gjenstår da, er NT 4.0 (som egentlig fungerer ganske bra) og Linux (som er enormt vanskelig å konfigurere hvis du ikke har peiling). Hvis du derimot har peiling, eller kjenner noen som er dreven, bør du velge Linux (ganske enkelt fordi det ikke koster 10 000 kr, som NT 4.0).

Nøkkelord: NAT.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg glemte å svare på de andre spørsmålene dine.

Du trenger uansett 64MB RAM. Har du dette eller mer, kan du bruke maskinen til litt av hvert (sålenge du kjører et OS som ikke er altfor ressurskrevende), bla. FTP-server, print-server, fil-server, web-server, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...