Gå til innhold

En pionèr er 10 år i dag - gratulerer Slackware!

Anbefalte innlegg

En av de eldste Linux-distribusjonene, Linux Slackware er rukket å bli ti år siden versjon 1.00 ble lansert i 1993.

Med et rent oppsett har denne distribusjonen i løpet av årene fått rykte på seg for å være en av de aller mest stabile i sin klasse. Det er også kjent at Slacware har blitt den utgaven med sterkest tilknytning til UNIX som plattform.

Linux-kjernen gikk i versjon 1.00 året etter, men var originalt utviklet fra 1991, som et hobbyprosjekt for å kunne lage et 32-bits operativsystem fungerende på PC-plattformen med utgangspunkt i Minix. På denne tiden hadde Microsoft et samarbeid mellom IBM og SCO, med førstntevnte systemet OS/2 som en videreutvikling av CP/M og sistnevnte som UNIX-prosjektet Xenix, som aldri riktig ble noe av.

Gratulerer med dagen, i allefall, Slackware!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener da å huske fra tidligere bekjentskap med Slackware at det hadde et meget intelligent pakkesystem, mulig jeg husker feil.

På det området er FreeBSD, "The King of the Castle" - med det fleksible Ports-systemet. Det er vel igrunn kun Debian som har noe som kan sammenliknes med dette.

Lenke til kommentar
At en distro som slack har overlevd i 10 år er i seg selv en sensajon, men jeg får da slenge meg på og graulere jeg også da.

Her er forresten litt bakgrunnsinformasjon :wink:

MarcelSB

Hihi... satt og leste invervjuet, så så jeg:

Linux Journal: First I would like to find out a little about you. How old are you?

Pat: I'm 27.

Linux Journal: What you do for work, school, etc?

Pat: For school, well.... I finally got my BS in computer science from Moorhead State University last Spring. On the 8 year plan, actually. I started out in computer engineering at Boston University in `85, did that for 2 years, and then took a year off before transferring into the CS program at MSU.

Leste det om igjen og om igjen... kom hver gang frem til at han gikk på universitetet da han var 9 år. Skjønte ingenting. Leste ikke at intervjuet var fra '94. *Rister på hodet*.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...