Gå til innhold

Vannpumpe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste lensepumper bråker voldsomt.. Vi hadde en ganske uskyldig liten lensepumpe i vår forrige båt, og den bråkte nesten mer enn motoren. Så hvis det skal være stille er nok ikke lensepumper det beste alternativet.. Det finnes sikkert stille lensepumper også, men jeg har aldri sett noen. (har ikke sett etter heller da)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-03 22:20, thomasr skrev:

Hvorfor ikke kjøpe eheim 1250 eller Aquavia 1300? Sistnevnte er billig + at den pumper ca. 4 ganger så mye som Eheim 1048 saken..Eheim 1250 pumper ca. dobbelt så mye som 1048.

Hvor kjøper man disse Aquavia 1300 pumpene i norge??

Lenke til kommentar

Lensepumper til båt kan være et alternativ.

Men der er det store forskjeller på Merkenavn!!

Mange er ikke beregnet på kontinuerlig drift!

Enkelte har i teste bare vart i 90 timer før meltdowvn osv.. :sad:

Men det finnes andre båt-pumper som er bedre.

Det er ellers mange båt-produkter som passer til data, men som er mye billigere en det de selver på Microplex f.eks blygummi matter, brytere til lys, osv. Anbefaler å ta en titt.

P.S. Rule Lager de beste lensepumpene!

Litt dyrere, men varer beviselig lengst.

http://www.rule-industries.com/

Lenke til kommentar

Koble to slike pumper på en T tror jeg ikke noe på. Det du da heller bør gjøre er å kjøre med et reservoar og sette en UT av reservoaret som dytter vannet gjennom og en like før reservoaret som suger INN. Hvis du skal ha et lukket system og igjen MÅ bruke begge pumpene, ville jeg satt dem slik: Pumpe1 - kjøleblokk - pumpe2 - radiator.

Men, jeg ville heller satset på EN pumpe med bedre effekt. Jeg ville også tenke mere på andre måter å bedre gjennomstrømning på, som f.eks bruke større slanger o.l.

Jeg har en Maxi-Jet MP1200 fra http://www.aquariumsystems.com

Den skal gi 1200 liter i timen, selvsagt er alle disse tallene UTEN hindringer, men med en Swiftech MCW462-B og en radiator fra varmeanlegget på en BMW, får jeg fremdeles SVÆRT bra trykk. Kjører da kun med Eheim-slanger på 16mm innvendig.

Anbefaler IKKE noe lensepumpe eller annen form for pumpe med "mekanisk" motor. Bruk en akvariepumpe med mag-drive motor (som 99/100 akvarie-pumper er). De er stillere og gir jevnere flyt av vannet.

Hvis man ikke har *litt* penger å bruke på vannkjøling, ikke begynn i utgangspunktet, men ettersom du har råd til TO 1048'er, bør det gå bra.

Roundup: Hvis du MÅ bruke to pumper, ville jeg brukt et reservoar og koble dem som nevnt over, men jeg tror du vil få god nok effekt med bare èn pumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...