Gamez Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 hvis en dame ikke kan lage mat, er hun så si udugelig. Hæ????? Lenke til kommentar
Sparks50 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Enkelt og to the point: Anmeldelse. Tanker og hjerneting: Feature. Lenke til kommentar
Tomne Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Bra skrevet artikkel. Men jeg personlig har lite interesse i å vite om et spill er samfunnskritisk (e.l.) eller ikke. Det er selve spillopplevelsen som teller. Det kan selvfølgelig være en bonus om det har noe mer å komme med, men for meg er spill først og fremst rekreasjon. Altså noe jeg gjør når jeg vil slappe av og "rømme fra hverdagen". Har egentlig litt samme instilling til romaner. Først og fremst underholdning- så kan ting som moral, samfunnshistorie osv. gjerne være med som en bonus. Det hjelper liksom lite om boka har treffende kritikk av feks religion eller kvinnesyn hvis den er dødsens kjedelig. Ser alikevel poenget med at anmeldelser kankje burde være litt "dypere", men i en spillanmeldelse bør hovedvekten være på ting som spillbarhet, grafikk, lyd, historie osv. Så får heller ting som blir nevnt i denne artikkelen legges til som en "bonus" Edit: Eventuelt kan artikler som denne skrives litt oftere- så kan en spillanmeldelse være en spillanmeldelse... Endret 2. juli 2009 av Tomner Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Case in point: http://www.escapistmagazine.com/videos/vie.../800-The-Sims-3 Selv om Yahtzee tuller mye, så drar han frem mange gode poeng. ^_^ Lenke til kommentar
Åsmund_InnleggNO Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Jeg leste en brøkdel av artikkelen, men fikk med meg nok. Jeg vil ha spillanmeldelser som de er. Jeg vil ikke ha grundig analyse. Jeg vil vite om spillet er morsomt, litt av historien uten spoilere info om grafikk og lyd. Lenke til kommentar
Daffy4141 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Jeg leser spillanmeldelser for å vurdere om spillet er verdt å anskaffe, ikke for å lese om synsing og forsøk på å trekke sammenhenger mellom spillet og virkeligheten. Men spill og dets anmeldelser er medium som modnes. Et samfunnskritisk perspektiv ønsker jeg velkommen, men bør i utgangspunktet komme som en egen kronikk, ikke som en del av anmeldelsen, med mindre det er noe utvikleren tydelig forsøker å poengtere. Kanskje kan Gamer.no ta for seg en større utgivelse i løpet av de nærmeste ukene og gjøre et forsøk på å ta med samfunnskritikk i selve anmeldelsen? Det hadde vært spennende. Forhåpentligvis gjør det anmeldelsen bedre, men det er viktig å unngå synsing om noe som ikke er der i utgangspunktet. Såkalt "grasping at straws". Lenke til kommentar
-------------------------------------_ Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 En ide som jeg kan tenke meg at er god kunne være og lage en artikkel som diskuterer noe og stiller en del spørsmål og kommer med mulige løsninger til disse, snakker rundt emnet og så videre og ved og gjøre dette skaper en mulighet for en diskusjon for kommunitiet rundt det valgte temaet. Altså en rask analyse av et mulig spørsmål for og få i gang en diskusjon rundt det, og når diskusjonen har vart en stund så kan man summere opp en slags konklusjonen fra diskusjonen til kommunitiet, i en ny artikkel. Dette syns jeg hadde vert en fin start for og få i gang en slags egen analyse av ting i spill. For jeg håper inderlig dere ikke prøver og analysere spill slik som bøker og filmer analyseres siden spill er svært annerledes. Lenke til kommentar
Vendetta_InnleggNO Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Veldig godt skrevet Lenke til kommentar
SirGalrim Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Dataspill som medium har nok enda ikke kommet ditt at budskapet i spillet i seg selv er avgjørende for folk om de vil kjøpe spillet. Her er det nok en glidende skala fra bøker, film og til spill for generelt viktigheten av budskapene for forbruker. Innen litteraturen forventes det gjerne at verket skal ha en form for budskap, ellers er det kiosk litteratur. Tidvis strekker kanskje anmeldere vel langt for å finne et budskap. For filmmediet har sjeldent kinofilmene vekt på sitt budskap, det er underholdning. Unntaket er selvsagt dokumentarer. I spillmediet har man ytterst få spill som tar seg sikte som hovedmål å være samfunnskritiske og komme med budskap. Derimot betyr ikke det at underholdningsspill er uten meningsinnhold. Skapere av spillene vil farge spillet med sine holdninger uavhengig om det er intensjonen eller ikke. Grunnlaget for analyser for spill kan derfor ikke være basert på om dette var intensjonen fra spillskaperne. Dersom slik var tilfelle vil ikke en bokanmelder behøve å foreta noen analyse heller, han kunne bare spurt forfatteren hva han egentlig mener. Spørsmålet er om da forfatteren en gang hadde trengt å skrive boken sin? Analysen må være basert på det som faktisk formidles, ikke hva skaperen ønsker (eller ikke ønsker) å formidle. Derfor er analyse i spill også et viktig aspekt av en spillanmeldelse. Det er underlig å se at så mange her har aversjon og frykt for at spillene deres er noe mer en bare ren underholdning. Det er helt greit å brukes spill som avkobling, det er ingen som tar fra dere det. Det kan man gjerne bruke andre medier som har enda mer meningsinnhold til også. Men det betyr ikke at verket (her spillet) er fritt for meningsinnhold. Dette bør komme frem i anmeldelser for de som er interessert i det. Jeg opplever at analyser av budskap har vært verdifullt selv om jeg kun ønsket å bruke et kunstverk som underholdning. Analysen får meg gjerne til å bli klar over en underliggende tematikk i verket som jeg kanskje ellers ikke la merke til etter min hunger for underholdning. Dette kan jeg enten gi blaffen i, eller jeg kan tygge mer på tematikken i bakgrunnen mens jeg nyter underholdningen. Underholdningen jeg fortærer påvirker meg enten jeg vil eller ikke. Derfor er anlysen viktig for å ha et kritisk utgangspunkt for påvirkning fra kunsten. Den skal være en bevistgjøring på hvilke verdier som ligger i kunsten, og så må jeg selv seg meg enig i den anlyse og ta stilling til de verdier og budskap som formidles meg. Er det faktisk slik at det kun er 5 spill i året som kommer ut som har noe som helst form for kulturell formidling/budskap, ja da mener jeg det er noe alvorlig galt med mediet. Er 99% billig kisokunderholdning? Er vi spillere så aptaiske at vi tillater at vi bruker spoass mye tid på har null kulturell verdi? Er ikke spill kultur allikevel? Jeg tror anerledes. Spill, og dataspill derav, er kultur, selv om det har en realtiv stor andel billigunderholdning også. Da er det behov for kulturellanlyse. Dette skal ikke ta overhånd for dagens «forbrukerveiledning» i spillanmeldelse, men er et viktig supplement til anmeldelsen. Lenke til kommentar
trollfacelol Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 hvis en dame ikke kan lage mat, er hun så si udugelig. Og derfor har ikke MadRos dame... Lenke til kommentar
Fredrik__InnleggNO Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Bra artikkel... litt lang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå