Gå til innhold

Kommentar: Få mer ut av spillene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig god artikkel, men jeg stusset på én ting:

 

Du sier at Fuel er rekordinnehaver som verdens største spill med sine 14 000 kvadratkilometer. Men såvidt jeg vet er verdenen i The Elder Scrolls: Daggerfall på hele 161600 kvadratkilometer, eller tar jeg gruelig feil her?

 

Jeg mener å ha lest et sted at det har noe med autogenerert innhold å gjøre. I TES er alle huler og slikt automatisk konstruert og plassert på et tilfeldig sted (av en datamaskin). I Fuel er nesten alt putta inn manuelt. Selvsagt litt "juks" og mye tomt landskap der og, menmen.

Lenke til kommentar

Jeg gjør noe enkle grep, ikke rush spillet på 3 dager etter release, jeg drøyer ca halvt år med å runne stortitler, men helt greie spill bruker jeg 3 måneder. Det er bare ikke å spille det samme hele veien og den tabben gjorde jeg med Bad Company. Etter 1 uke med bare multiplayer så ble spillet drept... Klarte ikke å spille mer :p

Lenke til kommentar

Spill gjennom civ4 med alle ledere på vanskeligste vanskelighetsgrad(eller den vanskelighetsgraden du føler er en utfordring). Gjerne på marathon hastighet og random map/temp.

 

Gjør det samme med civ3.

 

Når det kommer til disse achievementene man har på 360 o.l så går det mer under "jobb" enn alternativ gaming.

Lenke til kommentar
Spill gjennom civ4 med alle ledere på vanskeligste vanskelighetsgrad(eller den vanskelighetsgraden du føler er en utfordring). Gjerne på marathon hastighet og random map/temp.

 

Gjør det samme med civ3.

 

Det kjipe er selvsagt at når du er ferdig så er neste stopp gamlehjemmet :) Jeg synes imidlertid ikke at det der er å spille spillet på en alternativ måte, bare på en vanskelig en.

 

For egen del så må det være en mening med de alternative måtene å spille spillet på, der man legger til noen egne regler for å gi spillet en ekstra dimensjon som utviklerene gjerne ikke har tenkt på selv. Kreativiteten rundt reglene er ofte like interessant som selve spillingen.

Lenke til kommentar

Husker jeg pleide å gjøre slikt før i tiden, når jeg satt og ruget i en evighet på årets "godspill" men blir sjeldnere og sjeldnere nå til dags. De to jeg kan komme på av nyere dato, er Football Manager og Fifa. Førstnevnte ved å bygge opp et lag utelukkende med spillere fra egen nasjon, kun spillere under 23 år, over 30 år, ikke bruke noen transfer funds, kun sign-on osv. I Fifa er det blant annet å sette alle instillinger på manuelt, samtidig som alle mål må scores fra utsiden av 16-meter.

 

Dette er likevel ting jeg gjør fordi jeg liker utfordringen samt mestringsfølelsen det gir å lykkes. Det kunne aldri falt meg inn å f.eks. runne Tomb Raider: Legend på nytt med time-trial, selv om det gir 400 ach. points(eller hva det nå var). Intet vondt om det spillet, likte det veldig godt, men hadde ikke gitt meg noe som helst å spille igjennom det på nytt med tidsbegrensning. Det er nødt til å gi mening, være en ordentlig utfordring, samt at det må være et spill jeg liker såpass godt at jeg har lyst til å gå utenfor de gitte rammene til spillet.

Lenke til kommentar

Må si at jeg er enig med artikkelforfatter, og elsker å gjøre slikt med spill. Har ikke tall for hvor mye tid jeg har brukt for å gjøre en perfekt Super Mario Bros speedrun. Er sjelden jeg spiller gjennom et helt actionspill uten å drepe en eneste en, men jeg har prøvd flittig i Metal Gear Solid spillene. Spill som Oblivion og Fallout 3 er også, som nevnt, helt glimrende eksempler på hvordan man kan tilpasse sin egen spillestil.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Jeg har for lite tid og for mye penger. Før pleide jeg å presse ut underholdningstid av RPGs ved å finne alle items, gjøre alle quests, maxe alle stats og så videre. Det har jeg rett og seltt ikke tid til. Ble nettopp ferdig med Star Ocean og fikk ca 1/3 av achivements og jeg vet ikke om jeg får tid til å få så mange flere.

 

Det samme med Civ 3 og 4. Har rundet det på vanskeligste grad med noen ledere, men må gi opp å vinne med alle. Ihvertfall på marathon hastighet. Forresten når det gjelder Civ, så har civfanatics jevnlige konkurranser der man oppfordres til å runde spillene på forskjellige vilkår.

Lenke til kommentar

Jeg gjør dette temmelig ofte, i både større of mindre skala.

 

Ett eksempel er Tre-Hjerter-utfordringen i The Legend of Zelda. den går ut på å runde spillet uten å plukke opp en eneste Heart Container (det er vanlig å ha rundt tjue til slutt). Ocarina of Time var sånn passe vanskelig, Wind Waker var alt for lett (nesten all skade du tar er bare et halvt hjerte), mens originalen ble enda mer vanskelig enn før.

Har også gjort en "Minimalist Run" der man bare skal bruke de svakeste våpnene man har, og da bare når det virkelig trengs. Ingen feer, ingen ammo-oppgraderinger, ingenting bortsett fra det essensielle.

 

Så har du de mange ulike måtene man kan drepe fiender på i spill som Fallout 3. Jeg pleier å ta en QuickSave rett før jeg angriper spesielle fiender, bare så jeg kan teste ut de mange ulike metodene. Er det best å snike seg inn med Dart Gun for å lamme beina og så bruke Missile Launcher eller Combat Shotgun? (Dart Gun virker fantastisk bra mot Deathclaws, siden fart og hopp-taklinger er det som gjør dem virkelig farlige.) Eller er det bedre å bare storme fram og bruke VATS for å sikte seg inn på hodet med en gang?

Og hver gang jeg får ett nytt våpen blir befolkningen i Megaton utsatt for en systematisk nedslakting. Man må jo teste leketøyet. Jeg hadde sikkert hatt laveste mulig karma nå om det ikke var for QuickLoad. :p

Og ikke la meg begynne å snakke om å putte granater i buksene på folk (spillet har en "pants exploded" statistikk!) eller muligheten til å gjøre folk om til gørr med plasmapistolen. Da blir vi sittende her resten av dagen.

 

Var forresten over på GameFAQs sine forum i fjor en gang, og kom inn på delen om det originale Final Fantasy. Det fantes diverse "Solo Runs" der. Den virker slik at du velger fire identiske figurer, og går så ut og dreper tre av dem. Så spiller du gjennom spillet med den siste. For å gjøre det ekstra vanskelig kan man la være å oppgradere figuren halvveis gjennom og også la være å bruke items. Det enkleste av disse solospillene var Fighter, siden han allerede har en høy Defense stat og god Attack; og ikke trenger særlig mye healing. Så har du Black Mage, derimot, som dør temmelig lett og ikke kan bruke særlig mye magi til å begynne med. Jeg leste en dagbok en BlackMage-solospiller hadde skrevet, og han måtte visst massakrere alle Imps i startområdet flere ganger før han i det hele tatt kunne tenke på å angripe den første bossen. Han kommenterte også at han hadde brukt så mye gull på å sove (og dermed helbrede seg selv) at det lokale hotellet burde kunne forgylle veggene.

Men den mest masokistiske solorunnen jeg så var solo White Mage. Lave stats, og bare healing og litt angrepsmagi på høyt nivå senere (ingen om man ikke oppgraderte til Wizard). Fyren hadde også tenkt å ikke bruke Items (ingen angrepsmagi fra dem). Tok visst måneder å komme til tredje boss.

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig med deg herr forfatter. Speed runs på Xbox 360en med 3 andre folk hadde vært kurant. Halo 3 og GoW serien bare for å nevne noen som hadde vært drit fete å klare på kjappest mulig måte. Savner den tiden hvor spill ikke blei helt inn i henda våre. Du får følelsen av at spillet er oppbrukt etter 5-10 timer spilling og det er drit synd på grunn av at mange av disse spilla har så mye potensiale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...