Gå til innhold

Kommentar: Få mer ut av spillene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hyggelig lesning ja. Kjenner meg igjen i dette her. Har flere spill som jeg ikke har komt meg igjennom enda. Noen har jeg ikke fått prøvt.. Det er så mye jeg har lyst å prøve, så jeg ender opp med å skaffe det før jeg er helt ferdig med noe annet. En blir litt utsatt for å "skynte" seg igjennom spillene. Før i tiden når jeg spillte på feks NES og SNES så hadde jeg de spillene jeg hadde, å det tok lang tid før jeg fikk et nytt. Dermed så tok jeg meg bedre tid med dem og utforsket mye mer.

Lenke til kommentar

Fin artikkel, og de fleste sandkassespill åpner jo for "uendelig" med levetid utenfor spillet. Av disse er kanskje Saints Row 2 det aller beste, som lar deg spille alle tidligere oppdrag på nytt, samtidig som det har mange sideoppdrag.

Jeg må alikevel si at det er Fable 2 jeg har kost meg mest med etter å ha fullført det - små achievements å ta, forskjellige oppdrag å utføre og en morsom verden å bevege seg i ga spillet lang levetid.

 

Jeg er ikke så glad i speedruns og slike ting, men Valve - utvikleren acv Half Life 2 har gjort dette til en velkjent metode for å forlenge spillene sine. "Ravenholmechallenge" i Half-Life 2 som oppstå ikke så lenge etter at spillet kom ut gikk ut på å ta med seg Ravenholme-skiltet med gravitygun helt fra man finner skiltet i begynnelsen av Ravenholme og helt til man må legge det fra seg ganske godt modt slutten av spillet. Valve så denne utfordringen og når de ga ut Half-Life 2 Episode 2 hadde de rett og slett lagt dette inn i spillet som en achievement. "Little rocket Man" er å bære hagegnomen fra spillets start og til raketten på slutten ved hjelp av gravitygun. HL2 ep 2 har også en achievement for å avfyre bare èn kule (som må brukes på en hengelås) og tvinger deg til å bruke bare gravitygun og brekkjern med andre ord.

Lenke til kommentar

Meget bra artikkel. I GTA: IV prøver jeg å være så kreativ som mulig. Jeg spiller gjennmom det for andre gang nå, og kjører helt lovlig; Jeg kjører ikke raskere enn andre biler, stopper for rødt lys, tuter hvis noen bråstopper osv. MEN her har vi noen ganske så irriterende problemer; For det første går det ikke an å KJØPE seg en bil, slik at du har en som er din, så derfor må du stjele en, noe som blir fryktelig kjedelig i lengden. Og hvis du har stjelt deg en bil som du har brukt i free-ride en laaang stund, til å ta en kjæreste på date, Roman på strippeklubb og LJ på en fast-food resturang blir jeg så JÆVLA FORBANNA når spillet tar fra meg bilen! I noen oppdrag er det slik at en av personene du har vært på ett oppdrag med, i DIN bil, stikker av med den... MEN, det er mer.. Hvis du stopper på rødt lys er det slik at bilen/bilene bak deg tuter, krasjer i deg og prøver å kjøre forbi deg, og stoppe bak den forran meg, siden folka som har kodet trafikken ikke har kodet Niko i en bil som en trafikant på samme måte som AI'ene.

 

Uansett er det skikkelig kos å kjøre sakte og forsiktig over lange avstander og se landskapet og byen, og ikke bare en haug med blurr siden du kjører i 165 km/t. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke så veldig mye tid på spill lengre (spesielt fordi det er sommer) så da jeg først spiller liker jeg å slappe av helt med spillet og prøve å kose meg med det hvert eneste sekkund.

 

Altså jeg liker ikke bruke tid på et spill jeg føler meg ferdig med, da det som regel ikke er like morsomt.

 

Jeg sparer heller penger på å bytte spill jeg ikke har bruk for lengre (som oftes over bytteklubben) eller så kjøper jeg bare spill da de er i butikken til en god pris.

Eneste spillet jeg noen sinne kommer til å kjøpe på release tror jeg vil være Gears of war 3 :D

Lenke til kommentar

Det som kanskje burde vært nevnt er hvor utbredt dette fenomenet er for rollespill, og hvor mange forum som diskuterer ulike begrensninger og enkelte ganger blir begrensninger så vanlige at folk skriver FAQs. Det er bare å ta en titt på f.eks gamefaqs for Final Fantasy X for hvor mange (til dels absurde) begrensninger folk legger på spillingen. Ingen magi, kun én karakter, ingen summons, ikke bruke penger, ...

 

Men det er ganske kjekt innimellom med begresninger, spesielt med spill som er for lette, f.eks ratchet and clank blir mye kjekkere hvis en kutter ut rustninger og bare bruker wrench hvor det er mulig :rolleyes:

Lenke til kommentar

Jeg digger bla fysikkbaserte spill! Der man kan løfte og flytte på alt mulig ^^ Da bygger jeg som regel store hauger med skrot og forsøker å balansere skrotet oppå hverandre eller flytter på kasser for å nå høyder som ikke kan nås. Eller jeg samler sammen alle lik og legger de på absurde steder i store hauger ^^

 

Eller jeg forsøker å finne alle mulige slags alternative måter å seire over fienden på. Feks i Tiberian sun hvor jeg bygde et murverk som ledet bort til fiendens base og så avlet jeg slike dødelig dyr som kommer når du dreper mennene dine på Tiberiumet. De slipper jeg løs innenfor murene som leder bort til fienden og raserer alt de kommer over ^^

 

En av grunnene til at jeg ikke gidder å spille mmoer er nettopp pga manglende fysikk på ting\skrot i verdenen. Gjør at man ikke kan være kreativ og leke seg med fysikken. :(

 

Ohhh nå fikk jeg lyst til spille fallout 3! ^^

Lenke til kommentar

Flott artikkel! Veldig morsomt å lære om hvordan gamere i de eldre glansdager fant opp strategier for å øke holdbarheten mest mulig. Dessverre er det slik at jeg selv spiller det kanskje en eller to ganger og legger det bort. Unntaket er med belønningssystemene som trophies og achievments som gjør at jeg ofte kan spille et spill fem og faktisk seks ganger for å oppnå klimaks- platinium. På den måten har det kanskje blitt enklere for mange å spille spillene mer enn den ene gangen.

Lenke til kommentar
Veldig god artikkel, men jeg stusset på én ting:

 

Du sier at Fuel er rekordinnehaver som verdens største spill med sine 14 000 kvadratkilometer. Men såvidt jeg vet er verdenen i The Elder Scrolls: Daggerfall på hele 161600 kvadratkilometer, eller tar jeg gruelig feil her?

 

Fuel er verdens største konsollspill :)

 

Forøvrig en god artikkel, "gamle" dager var desidert annerledes mtp. hvor mye spill man hadde. Har også brukt flere timer på å kjøre lovlig i GTAIV, det er ikke så ille som man skulle tro.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke tenkt på å spille spill slik det beskrives i artikkelen, men det skal jeg prøve på nå. Har prøvd å gi meg selv grenser for å gjøre ting mer utfordrende, men det ender alltid opp med at jeg ikke gidder å prøve mer. Skal prøve meg på dette vågestykket: Banen "The Library" i Halo: Combat Evolved, heroic, alene, og jeg skal drepe hver eneste fiende. Det skal jeg gjøre!

Lenke til kommentar
Følte heller at dette var en artikkel som ble skrevet for å fortelle "hvordan gaming var i gamle da'er".

 

Tja, tjo. Litt både og. I en tidligere versjon prøvde jeg å bygge en kontrast mellom gameplay-generasjonen og "min" generasjon, men endte opp med å gå for denne såkalte ekspansive spillingen. Uansett: er en artikkel om gaming på slutten av 90-tallet/begynnelsen av 2000-tallet (som dette for det meste er) nødvendigvis negativt? Eller misforsto jeg deg? Jeg ønsker jo ikke å bli puttet blant den reaksjonære gjengen som alltid påstår at gaming var bedre før i tia...

 

Veldig god artikkel, men jeg stusset på én ting:

 

Du sier at Fuel er rekordinnehaver som verdens største spill med sine 14 000 kvadratkilometer. Men såvidt jeg vet er verdenen i The Elder Scrolls: Daggerfall på hele 161600 kvadratkilometer, eller tar jeg gruelig feil her?

 

Jeg brukte Kotaku som kilde. Verdens største konsollspill.

Endret av thomash
Lenke til kommentar
Jeg digger bla fysikkbaserte spill! Der man kan løfte og flytte på alt mulig ^^ Da bygger jeg som regel store hauger med skrot og forsøker å balansere skrotet oppå hverandre eller flytter på kasser for å nå høyder som ikke kan nås. Eller jeg samler sammen alle lik og legger de på absurde steder i store hauger ^^

 

Eller jeg forsøker å finne alle mulige slags alternative måter å seire over fienden på. Feks i Tiberian sun hvor jeg bygde et murverk som ledet bort til fiendens base og så avlet jeg slike dødelig dyr som kommer når du dreper mennene dine på Tiberiumet. De slipper jeg løs innenfor murene som leder bort til fienden og raserer alt de kommer over ^^

 

En av grunnene til at jeg ikke gidder å spille mmoer er nettopp pga manglende fysikk på ting\skrot i verdenen. Gjør at man ikke kan være kreativ og leke seg med fysikken. :(

 

Ohhh nå fikk jeg lyst til spille fallout 3! ^^

 

Samme her:P Elsker å bygge ting osv i rollespill med fysikkmotor! Spesielt Oblivion :D

 

Men jeg syns jeg husker at det ikke var mulig i Fallout 3, du kunne ikke flytte ting sånn som i Oblivion, bare droppe det rett ned... husker jeg planla å bygge meg et hus i Oasis av diverse skrot, bo der og bare dra ut når jeg behøvde å kjøpe utstyr osv...

Men så fant jeg ut at det var så å si fysisk umulig å plassere ting der du ville sånn som i Oblivion :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...