Gå til innhold

Stortingsvalg til høsten - hva skal du stemme?

Stortingsvalg 2009  

1. 1. Hva tror/vet du at du skal stemme til høsten? Har du ikke stemmerett kan du velge det du tror du hadde stemt dersom du hadde det.

• Rødt
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      4
    • Det Norske Arbeiderparti
      16
    • Senterpartiet
      2
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Venstre
      20
    • Høyre
      6
    • Fremskrittspartiet
      17
    • Demokratene
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet de Grønne
      2
    • Det Liberale Folkeparti
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Vet ikke
      5
    • 0
  2. 2. Hvilken flerpartiregjering ønsker du deg, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• AP, SV og SP
      10
    • Høyre, KrF og Venstre
      7
    • Høyre og FrP
      15
    • Høyre, KrF, Venstre og FrP
      3
    • AP og Høyre
      4
    • SP, KrF, Venstre og Høyre
      0
    • SP, KrF, Venstre, Høyre og AP
      0
    • SV og AP
      5
    • AP og SP
      3
    • AP og Venstre
      13
    • Vet ikke
      21
  3. 3. Er du for eller mot norsk medlemskap i EU?

• For
      20
    • Mot
      43
    • Vet ikke
      18

Anbefalte innlegg

Eg skal vise deg korleis det ville gått viss landet blei styrt som du vil:
Eg seier ikkje at du vil ha det sånn, eg seier at det er dette som kjem til å skje, mens vårt noverande valsystem hindrer dette.

Kanskje du burde begynne å lese dine egne innlegg også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det bur mange nok folk der, og det finnes så og seie ingenting som blir bestemt i Finnmark. Det at dei da får 4 mandat ekstra ser eg ingen problem med. Oslo har meir enn nok makt. Dei har 16 mandat på Tinget, og nesten alt blir bestemt der. Det er forresten berre Oslo folk som klager på dette, eg har ikkje sett ein einaste person her på vestlandet som er ueinig (og det er ikkje berre folk som stemmer AP) med dette. Eg seier som Aarebrot: "Oslo-folk burde putte pipen i en sekk".

Lenke til kommentar

Det er greit at de får noen flere mandater for å utjevne, men når mandatfordelingen gjør at en stemme fra Finnmark teller 2,5 ganger så mye som en stemme fra Oslo er det noe feil. Forresten, enkelte fordommer du har mot østlendinger kan du holde for deg selv. Barnslig å dra det inn i diskusjonen.

Lenke til kommentar

Du ser jo selv, enda med en så stor "stemmeforskjell" så går mesteparten av midler og lignende (rettferdig i og med at pengene gagner flest mennesker per 1000. innbygger osv) går.

Noen ganger må rett og slett nordlendingene få føle at de også er med i politikken, det er jo ikke rart at de snakker om å løsrive seg fra SørNorge fordi de føler at de blir glemt.

Du kan jo tenke deg hvor mye større sentraliseringen ville ha blitt om nord-norske stemmer hadde hatt like stor verdi som de fra Oslo, nord-norske innbyggere ville vært helt maktesløse, og da er det mer rettferdig at de får større stemmeverdi.

Edit:

Flytt til en bygd, så skal du få merke på kroppen hvorfor "bygdinger" klager så mye sett med Oslo-briller, jeg har vært begge steder og det er mye større grunn for bygdingene å klage enn det er for Oslo-folk hvis man tenker på innenriks politikk.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Du kan forklare så mye du vil og få meg til å sympatisere med stakkarne i distriktsnorge. Folk i områder med få innbyggere får allerede nyte godt av for eksempel skatten som betales av innbyggere i Oslo. Tror du Lærdalstunnelen kunne blitt finansiert av bompenger fra folk som bruker den? Hva med dyre broer på Vestlandet hvor det bor 500 mennesker på øyene de går til og fra? Uten skattepenger fra store byer ville aldri de broene blitt bygget. I Oslo derimot, betaler man bompenger for å kjøre på veiene.

Staten Norge gjør så godt de kan for å blidgjøre dem som bor utenfor tettbefolkede områder, og det støtter jeg helt. Mange synes kanskje det er urettferdig at man må være med på å betale for en bro man aldri kommer til å kjøre på, men jeg mener det er en ordning alle nyter godt av. Hvis alle bidrar litt til felleskapet, bli landet bedre for alle.

Jeg regner med at du er enig med meg i dette, siden du er så opptatt av å bevare nordlendingenes interesser. Og det er heller ikke problemet mitt, jeg synes det er viktig at folk fra Finnmark også får være med å styre landet. Selvfølgelig skal de få en bro hvis de trenger det for å komme på jobb, og jeg er gladelig med på å betale for den. Det er fordi jeg vet at et samfunn ikke fungerer hvis ikke alle bidrar, hadde jeg ikke skjønt det kunne jeg like godt stemt på Det Liberale Folkepartiet.

Det er forskjell på et urettferdig valg og at alle skal få fordeler av demokratiet, velferdssaten osv. De partiene med færrest stemmer vant valget, og det er prinsipielt galt. Det er dette poenget jeg prøver å få frem, da er det uten betydning at nordlendinger føler seg tråkket på.

Lenke til kommentar
Det er jo tross alt i storbyane at mesteparten av verdiskapinga i dette landet foregår...

Hoho... Neineinei.

Olje, fisk, naturgass, vannkraft og tømmer står faktisk for det aller meste det landet Norge tjener penger på, og sist jeg sjekket var det dårlig med mesteparten av dette i både Oslo, Bergen og Trondheim f.eks.

Lenke til kommentar
Forresten, enkelte fordommer du har mot østlendinger kan du holde for deg selv. Barnslig å dra det inn i diskusjonen.

Det har ingenting med fordommer å gjøre, det er et velkjent faktum at østlendinger generelt og Oslofolk spesielt har et feilaktig inntrykk av hvor viktig deres del av landet er, både politisk og økonomisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...