Gå til innhold

Stortingsvalg til høsten - hva skal du stemme?

Stortingsvalg 2009  

1. 1. Hva tror/vet du at du skal stemme til høsten? Har du ikke stemmerett kan du velge det du tror du hadde stemt dersom du hadde det.

• Rødt
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      4
    • Det Norske Arbeiderparti
      16
    • Senterpartiet
      2
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Venstre
      20
    • Høyre
      6
    • Fremskrittspartiet
      17
    • Demokratene
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet de Grønne
      2
    • Det Liberale Folkeparti
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Vet ikke
      5
    • 0
  2. 2. Hvilken flerpartiregjering ønsker du deg, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• AP, SV og SP
      10
    • Høyre, KrF og Venstre
      7
    • Høyre og FrP
      15
    • Høyre, KrF, Venstre og FrP
      3
    • AP og Høyre
      4
    • SP, KrF, Venstre og Høyre
      0
    • SP, KrF, Venstre, Høyre og AP
      0
    • SV og AP
      5
    • AP og SP
      3
    • AP og Venstre
      13
    • Vet ikke
      21
  3. 3. Er du for eller mot norsk medlemskap i EU?

• For
      20
    • Mot
      43
    • Vet ikke
      18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, selvfølgelig har du ingenting imot det. Du stemmer sikkert på et eller annet parti på venstresiden, og det er de som nyter godt av den skjeve fordelingen. Og hva i all verden skal det bety at demokrati er uoppnåelig? Oppskrytt er det i hvert fall ikke, uten tvil den beste styreformen.

Lenke til kommentar
Nei, selvfølgelig har du ingenting imot det. Du stemmer sikkert på et eller annet parti på venstresiden, og det er de som nyter godt av den skjeve fordelingen. Og hva i all verden skal det bety at demokrati er uoppnåelig? Oppskrytt er det i hvert fall ikke, uten tvil den beste styreformen.

Eg kan jo ikkje stemme, men eg er einig i dei. Det at dei fokuserar sin valkamp på velgjarar i nord er ikkje min feil, men heller Høgre og FrP som ikkje har lukkast med det. Dette kjem frå gamalt av når dei i nord var langt unna og ingen tenkte på dei, så dei skulle få meir å seie når dei skulle velgje leiarar. Eg har heller ikkje sett partileiarar som har klaga mykje på dette.

Demokrati er uoppnåeleg, fordi det er perfekt. Derfor vil det øydeleggje seg sjølv før det blir ein suksess. Eit fult demokrati vil det heller aldri bli, sidan fleire sakar så vil parti bryte løftar (og dermed bryte grunnlaget på kva folk stemte på dei), og dei vil ikkje tale med folkets stemme.

Oppskrytt er det fordi alle har berre bestemt seg for at demokrati er best. Folk tenker ikkje lenger på andre måtar enn republikk og konstitusjonelt monarki å styre på lenger. Det er litt som kapitalisme og fri marknad, for mange år sidan bestemte folk seg om at fritt marknad = masse penger, sjølvom dette ikkje nødvendigvis stemmer. Eit totalitært styre er t.d. langt meir effektivt, og demokrati som vi kjenner idag fungerar ikkje i Asia, (Sør-Amerika), Midtausten eller Afrika. Likevel så prøver vi å presse på dei VÅR form å styre på.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke helt rettferdig, men det er ikke så lett å gjøre noe med det, med mindre du mener at Oslo skal bestemme over hvilken politikk som skal føres, siden 25% av innbyggerne finnes der. Slik som det er i dag har Oslo 17 mandater, mens finnmark har 5. Så fryktelig urettferdig fordeling er det ikke. Jeg er minst like skuffet over valgressultatet som deg, og særlig over mine mednordlenninger. Men jeg vet ikke hvordan man skulle gjøre valget mer rettferdig.

Edit: Som Flosshatt sa det så fint ja. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar
Jo, det er no det er rettferdig. Oslo har mest folk, og ting blir styrt i Oslo. Viss også fleire folk frå Oslo skal styre meir, så vil det blei ei sinnsjuk sentralisering, og det vil straffe parti som SP fordi dei har liten makt inni byar.

De med færrest stemmer vant valget, det er utgangspunktet her. Tror du har en noe skakkjørt rettferdighetssans hvis du mener det er rettferdig slik det er nå.

Lenke til kommentar

Eg skal vise deg korleis det ville gått viss landet blei styrt som du vil:

Oslo har flest folk, ergo får Oslo mest makt

Folk som vil gjere Oslo betre vinn valet

Dei gjer Oslo viktigare og betre, og tenker ikkje på t.d. Finnmark og Rogaland

Oslo blir større, og får enda meir makt

Meir makt = meir sentralisering

Sånn som det er no så er det faktisk meir rettferdig, fordi dei partia som vil gjere resten av landet betre (som SP) vil faktisk kunne overleve. Oslo er allereie 9 mandat større enn Finnmark, eg ser faktisk ingen problem med dette, viss det hindrer at alt og alle flytter til Oslo.

Lenke til kommentar

Hvis landet blir styrt sånn jeg vil, har vi et rettferdig og balansert demokratisk valg. Det du snakker om at Oslo skal få mest makt, har jeg aldri sagt noe om. Du presterte faktisk å gjette hvordan jeg vil ha det, og kom opp med en løsning som ikke har noe som helst med retferdighet å gjøre. Selv om jeg er misfornøyd med sånn det er, betyr det ikke at jeg vil at Oslo skal få all makt.

Dette har jeg sagt flere ganger nå, og hvis du ikke klarer å få deg med deg er det ingen grunn til å dra diskusjonen videre. Det blir vanskelig å prøve og få gjennom et budskap til en som ikke klarer å oppfatte hva jeg sier. Enten lukker du øynene før du leser innleggene mine eller så er du bare så glad fordi vi har rødgrønn regjering at du ikke klarer å tenke lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...