Gå til innhold

Stortingsvalg til høsten - hva skal du stemme?

Stortingsvalg 2009  

1. 1. Hva tror/vet du at du skal stemme til høsten? Har du ikke stemmerett kan du velge det du tror du hadde stemt dersom du hadde det.

• Rødt
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      4
    • Det Norske Arbeiderparti
      16
    • Senterpartiet
      2
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Venstre
      20
    • Høyre
      6
    • Fremskrittspartiet
      17
    • Demokratene
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet de Grønne
      2
    • Det Liberale Folkeparti
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Vet ikke
      5
    • 0
  2. 2. Hvilken flerpartiregjering ønsker du deg, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• AP, SV og SP
      10
    • Høyre, KrF og Venstre
      7
    • Høyre og FrP
      15
    • Høyre, KrF, Venstre og FrP
      3
    • AP og Høyre
      4
    • SP, KrF, Venstre og Høyre
      0
    • SP, KrF, Venstre, Høyre og AP
      0
    • SV og AP
      5
    • AP og SP
      3
    • AP og Venstre
      13
    • Vet ikke
      21
  3. 3. Er du for eller mot norsk medlemskap i EU?

• For
      20
    • Mot
      43
    • Vet ikke
      18

Anbefalte innlegg

Eg kan godt svare på noko av det (Eg gidd ikkje sitere direkte, though)

"Alle andre enn dei eg kjenner kan berre brenne, og det viktige er at eg får alt eg vil!"

Eg kallar meg egoist, men likevel så vil eg ikkje draume om å seie noko sånt. Alle menneske er verdt like mykje, det har fornuftige menneske innsett, og eg lover deg at viss alle andre enn deg og dine venar hadde brent så hadde du ikkje fått noko. Kven lagar maten din? Kven skaffar pengane dine/foreldra dine? Kven skapar jobbar? Jo, andre menneske. Nokon menneske har det ille, og det er ikkje deiras feil.

"Notida er for oss, framtida for borna våre"

Ja, framtida er fore våre born, men vil du verkeleg gje dei ein planet der alle gatane er fylt av søppel, lufta er så tjukk og skitten at den minner om London-smog, og elvar, tre og skogar ikkje finnes fordi dei har tørka ut eller blitt brent ned? Dessutan så kjem du også til å oppleve klimaendringane; sterkare og fleire stormar og oversymjelsar, store vêrforandringar, havstigning, osb. I fattige land som Bangladesh så er dette enda verre, for dei har ikkje råd til å beskytte seg mot klimaendringane som vi har, viss vi sparar oljefondet, og innførar ein klimaskatt og eit klimafond.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg kallar meg egoist, men likevel så vil eg ikkje draume om å seie noko sånt. Alle menneske er verdt like mykje, det har fornuftige menneske innsett [...]

Er du egoist? I hvilken forstand da? At du ikke vil dele lørdagsgodtet ditt med lillebroren din? Please...

Og nei, mennesker er ikke verdt like mye. Er Kim Jong-il verdt like mye som Obama? Er Fritzl verdt like mye som Oprah? Er Hitler verdt like mye som Gandhi?

[...] eg lover deg at viss alle andre enn deg og dine venar hadde brent så hadde du ikkje fått noko. Kven lagar maten din? Kven skaffar pengane dine/foreldra dine? Kven skapar jobbar? Jo, andre menneske. Nokon menneske har det ille, og det er ikkje deiras feil.

Jeg mener det ikke bokstavelig... så klart trenger jeg flere mennesker for å gjøre alt det skitne arbeidet, men jeg synes det blir feil at hvis jeg blir vellykket i Norge så må jeg betale ekstra mye, for at en eller annen lassaron skal kunne drikke seg til døde på Plata.

Ja, framtida er fore våre born, men vil du verkeleg gje dei ein planet der alle gatane er fylt av søppel, lufta er så tjukk og skitten at den minner om London-smog, og elvar, tre og skogar ikkje finnes fordi dei har tørka ut eller blitt brent ned? Dessutan så kjem du også til å oppleve klimaendringane; sterkare og fleire stormar og oversymjelsar, store vêrforandringar, havstigning, osb. I fattige land som Bangladesh så er dette enda verre, for dei har ikkje råd til å beskytte seg mot klimaendringane som vi har, viss vi sparar oljefondet, og innførar ein klimaskatt og eit klimafond.

Vi kommer til å bli utryddet uansett. Om det er atomkrig, AIDS, Ubisoft eller global oppvarming spiller fint liten rolle.

Lenke til kommentar
Jeg betaler stort sett mine egne klær, min egen data, min egen underholdning, etc. Jeg har tilsammen 14 fridager denne sommerferien, resten av dagene jobber jeg.

Men du er ikke avhengig av jobben, det er ikke "vinn eller forsvinn".

Skulle noe skje bor du fortsatt hjemme, og det er en vesentlig stor forskjell på å være avhengig av en jobb, og det å ha en jobb slik at du kan betale for dine egne frynsegoder.

QQ. Verden er urettferdig, og du har tydeligvis vært uheldig. Synd for deg.

Først rakker du ned på de "fattige" og hinter at alt de vil er å suge pengene fra faren din, og med en gang jeg prøver å fortelle deg at ingen liker å være fattige og at de aller aller fleste som er i den situasjonen de er i er uheldige, så kaller du det å sutre.

Du har et snevert syn på ting, det skal du ha.

De aller fleste bor hjemme hos mor og far i en alder av 17 år, med mindre de ble mishandlet av foreldrene sine når de var små. Hvis du hadde et stabilt hjem med, og du tok sjansen på å flytte til andre siden av landet og dermed fucka opp for deg selv så er det din egen feil.

Igjen ler jeg av synsingen din.

Du skjønner faktisk ikke at det ikke er alle skoler i Norge som kan tilby den linjen folk vil gå på, og dermed tvinges til å flytte hjemme fra.

For informasjonens skyld, så var det ikke skolevalget og det å flytte hjemmefra som "fucket opp" for meg, det var mangel på arbeidsplass, hvordan det kan være min feil er fullstendig uforståelig for meg, men kanskje du kan belyse min uvitenhet?

Alle mennesker er ikke like mye verdt. Menneskeheten er en kreft, og den vanlige mann i gata er verdt like mye som katta til naboen.

Du minner meg fælt om meg selv da jeg var ca 15, alle var så slemme og ekle foruten familien min, mennesker gjør jo vitterlig ingenting positivt?

Menneskelig medfølelse? Jeg bryr meg da om mine venner også, og jeg er ikke glad i familien min fordi jeg er en jævla blodigle som suger penger, slik du tydeligvis forestiller deg.

Igjen bommer du fullstendig på poenget, du bryr deg kun om deg og ditt, vil du påstå at du da har menneskelig medfølelse?

Føler du virkelig ingen empati for folk som har det vondt? (jeg vet svaret, men spørsmålet er retorisk, om du skulle misforstå det også).

Jeg feiler i å være et menneskelig individ? Det er DU som er sosialisten, det er DU som er blodsugeren!

Ja for sosialister er roten til alt vondt, jeg suger penger fra faren din osv osv.

Sikker på at du ikke skulle flytte til USA og bli en konservativ republikaner istedet for å bo her?

Sosialister, kommunister, republikanere og alle andre er like mye verdt, selv om du ikke er enige med de.

Jeg er uenig med mye av det FrP står for, men jeg ser fortsatt ikke ned på de, noe som synes å virke naturlig for deg.

Og jo, sola roterer rundt meg. Mitt liv, som er det viktigste for meg, dreier seg om meg og de menneskene jeg liker. Randoms driter jeg i.

Da synes jeg virkelig synd på deg, om du må ha "titler" på folk for å kunne bry deg om de.

Hvis du hadde sett noen bli ranet på gaten? hva hadde du gjort da? Bare sett på og følt at det er "tough luck" for de?

Selv om du har muligheten til å bidra for en litt bedre tilværelse?

En fattig jævel betaler en mindre del av formuen og inntekten sin enn en rik jævel.

Igjen, summen er riktignok ikke den samme, men sånn som du omtaler fattige virker det jaggu som om du tror at fattige bare får og får og aldri bidrar/gir.

Nesten rart at de er fattige da synes du ikke?

Og nei, mennesker er ikke verdt like mye. Er Kim Jong-il verdt like mye som Obama? Er Fritzl verdt like mye som Oprah? Er Hitler verdt like mye som Gandhi?

Kort sagt: Ja.

Menneskelig verdi bedømmes ikke utifra hva de gjør, men at de faktisk er mennesker.

Det er ingen fasit på hvem som er mer verdt for andre, for nazister var jo Hitler mer verd enn Gandhi og funksjonshemmede.

Alle menneskelige handlinger og folks aksjoner er subjektive, men vi er alle fortsatt mennesker og dermed i utgangspunktet like mye verd.

Jeg mener det ikke bokstavelig... så klart trenger jeg flere mennesker for å gjøre alt det skitne arbeidet, men jeg synes det blir feil at hvis jeg blir vellykket i Norge så må jeg betale ekstra mye, for at en eller annen lassaron skal kunne drikke seg til døde på Plata.

Ja for alle som får bistand fra Staten er alkoholikere og folk som hindrer deg i å komme opp og frem i livet.

Du har et merkverdig lavtenkt syn på mennesker og deres verd, det skal du ha.

Jeg vet ikke om det nye "hippe" er å være så egoist og barsk at man får gamle 90åringer å virke som hippier, men jeg finner trøst i at jeg har møtt mange som tenker som deg i deres yngre liv, som nå har møtt en helt annen realitèt.

See you on the flipside.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
Vi kommer til å bli utryddet uansett. Om det er atomkrig, AIDS, Ubisoft eller global oppvarming spiller fint liten rolle.

For alt vi vet kan dette ligge flere tusenvis av år fram i tid. Og fordi vi skal bli utryddet en gang i framtiden, kan vi like gjerne gjøre det nå mener du?

Lenke til kommentar
Men du er ikke avhengig av jobben, det er ikke "vinn eller forsvinn".

Skulle noe skje bor du fortsatt hjemme, og det er en vesentlig stor forskjell på å være avhengig av en jobb, og det å ha en jobb slik at du kan betale for dine egne frynsegoder.

Du tok likevel feil om meg. Jeg er langt ifra en bortskjemt keeg, og jeg ønsker virkelig ikke å bli stemplet som en. Fysj.

Først rakker du ned på de "fattige" og hinter at alt de vil er å suge pengene fra faren din, og med en gang jeg prøver å fortelle deg at ingen liker å være fattige og at de aller aller fleste som er i den situasjonen de er i er uheldige, så kaller du det å sutre.

Du har et snevert syn på ting, det skal du ha.

At ingen liker å være fattige er en selvfølge. Hva de synes om deres egen tilstand er dog irrelevant, ettersom Playstation > randoms.

Igjen ler jeg av synsingen din.

Du skjønner faktisk ikke at det ikke er alle skoler i Norge som kan tilby den linjen folk vil gå på, og dermed tvinges til å flytte hjemme fra.

For informasjonens skyld, så var det ikke skolevalget og det å flytte hjemmefra som "fucket opp" for meg, det var mangel på arbeidsplass, hvordan det kan være min feil er fullstendig uforståelig for meg, men kanskje du kan belyse min uvitenhet?

Vel, det var du obviously du som valgte å utdanne deg til å bli noe som ikke er ettertraktet i dagens arbeidsliv. Det var ingen som tvang deg til å bli det du er idag, det er et resultat av bad luck og dumme beslutninger.

Du minner meg fælt om meg selv da jeg var ca 15, alle var så slemme og ekle foruten familien min, mennesker gjør jo vitterlig ingenting positivt?

Jeg har da ikke sagt at alle er slemme. Jeg har sagt at jeg ikke bryr meg om dem for shit.

Igjen bommer du fullstendig på poenget, du bryr deg kun om deg og ditt, vil du påstå at du da har menneskelig medfølelse?

Føler du virkelig ingen empati for folk som har det vondt? (jeg vet svaret, men spørsmålet er retorisk, om du skulle misforstå det også).

Greit, jeg har ikke menneskelig medfølelse i det hele tatt. Jeg er et kaldt skall av et menneske, en egoist uten like som aldri vil lære å kjenne ubetinget kjærlighet, medlidenhet og gleden av å gi.

Yeah.

Ja for sosialister er roten til alt vondt, jeg suger penger fra faren din osv osv.

Sikker på at du ikke skulle flytte til USA og bli en konservativ republikaner istedet for å bo her?

Sosialister, kommunister, republikanere og alle andre er like mye verdt, selv om du ikke er enige med de.

Jeg er uenig med mye av det FrP står for, men jeg ser fortsatt ikke ned på de, noe som synes å virke naturlig for deg.

Jammen Norge har så fin natur :_:

USA er bare fullt av masse... amerikanere. Ekle, hobbykristne, feite jævler. Bleh. De lager bra underholdning though. Hvis det ikke hadde vært for deres innsats under andre verdenskrig så hadde vi aldri hatt spill som Medal of Honor og Call of Duty ^^

Hvorfor ser du ikke ned på folk du er uenige med?

Da synes jeg virkelig synd på deg, om du må ha "titler" på folk for å kunne bry deg om de.

Hvis du hadde sett noen bli ranet på gaten? hva hadde du gjort da? Bare sett på og følt at det er "tough luck" for de?

Selv om du har muligheten til å bidra for en litt bedre tilværelse?

Spaserte på vei hjem fra skolen i Oslo for ei stund sia med ei venninne, så ble en dude lagt i bakken uttafor Narvesen, fikk det ikke helt med meg. Det eneste jeg tenkte når vi så fyren som lå der var "Hva faen" og deretter "Meh, whatever, vi har en buss å rekke".

Likegyldighet er deilig.

Igjen, summen er riktignok ikke den samme, men sånn som du omtaler fattige virker det jaggu som om du tror at fattige bare får og får og aldri bidrar/gir.

Nesten rart at de er fattige da synes du ikke?

Ja egentlig, hvis de hadde spart på trygdepengene og investert dem i noe lurt så hadde de kanskje klart å utrettet noe, istedet for å bruke dem opp på drugs og fyll.

Kort sagt: Ja.

Menneskelig verdi bedømmes ikke utifra hva de gjør, men at de faktisk er mennesker.

Det er ingen fasit på hvem som er mer verdt for andre, for nazister var jo Hitler mer verd enn Gandhi og funksjonshemmede.

Alle menneskelige handlinger og folks aksjoner er subjektive, men vi er alle fortsatt mennesker og dermed i utgangspunktet like mye verd.

Hva er det som er så fantastisk med mennesker egentlig? Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg lett ville ofret 100 000 sigøynere framfor å drepe hunden min.

Ja for alle som får bistand fra Staten er alkoholikere og folk som hindrer deg i å komme opp og frem i livet.

Du har et merkverdig lavtenkt syn på mennesker og deres verd, det skal du ha.

Takk takk.

Jeg vet ikke om det nye "hippe" er å være så egoist og barsk at man får gamle 90åringer å virke som hippier, men jeg finner trøst i at jeg har møtt mange som tenker som deg i deres yngre liv, som nå har møtt en helt annen realitèt.

See you on the flipside.

Tja, personlig mistenker jeg at jeg har en liten Hitler boende i meg. Men hey, hvem vet?

Lenke til kommentar
Newsflash: Landet er allerede på dynga, skader ikke med noe mer i dette stadiet...

Det er meninger som dette som gjør at jeg er seriøs når jeg sier: "Norske innbyggere har blitt for bortskjemte".

Hva i huleste er det du bruker som bakgrunn når du sier at landet er på dynga?

Og kan du da trekke paraleller til andre land som liksom er mer "velstående"?

Herre jemini sier jeg bare..

Vel. Jeg er til dels enig i det sitatet der. Norge går bare en vei. Mot dynga. Vi var på bunn, men så fant vi olje. Heldig vis for oss. Etter krigen fikk vi etterhvert bygget en skikkelig infrastruktur, hadde flotte veier, flotte togbaner og alt var på topp. Dette var for ~40-50 år siden. Vi har vært på bunn da det gjelder vedlikehold av infrastrukturen vår, og tognettet og kollektivtransporten i landet vårt er på bunn.

I tillegg er den eneste inntektskilden vi har i grunn ganske usikker. Alle vet at oljen ikke varer evig, og "You've got to spend money to make money".

Jeg tror, at vi er nødt til å bruke en litt større del av oljepengene på å bedre infrastrukturen i landet vårt, som egentlig er latterlig dårlig, og finne nye måter å tjene pengene våre på. Oljen er ikke evige selvom vi setter pengene på sparekontoen.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg sterkt på. Eneste måte dette kan skje er at de og Høyre skulle få over 50 % tilsammen i valget og at de i tillegg faktisk vil samarbeide med Høyre. Da må de ofre en del og det har ikke FrP gitt mye tegn til.

FrP i en mindretallregjering er litt mer sannynlig, men det vil neppe vare hele perioden.

edit: Dette var et svar til Snurreleif sin post, Håvard kom visst i mellom.

Endret av Foucault
Lenke til kommentar
Det tviler jeg sterkt på. Eneste måte dette kan skje er at de og Høyre skulle få over 50 % tilsammen i valget og at de i tillegg faktisk vil samarbeide med Høyre. Da må de ofre en del og det har ikke FrP gitt mye tegn til.

FrP i en mindretallregjering er litt mer sannynlig, men det vil neppe vare hele perioden.

edit: Dette var et svar til Snurreleif sin post, Håvard kom visst i mellom.

Vi får håpe det holder seg slik.

Lenke til kommentar

Når det gjelder FrP er jeg sterkt imot dem, av de fleste grunnene nevnt tidligere i thraden så jeg gidder ikke diskutere det. Jeg synes bare de sier helt usansynlige ting, tar avstand fra klimakrisen og vil bruke oljepengene. Leste forresten nylig at de vil stoppe med bompenger. Dette gjør jo at mange pendlere hyler av glede, men pengene må jo komme fra et sted.

Når det gjelder EU er jeg litt usikker men jeg ville nok stemt imot. Vi har de fleste rettigheter EU-land har på grunn av EØS-avtalen og det vil nok bare koste mer(i penger) en vi vil få av unionen. Norge får kansje ikke inn en mening, men det tror jeg ikke har så mye å si.

Forresten vil jeg bare påpeke at i likhet med en tidligere i tråden(/husker ikke hvem) syns jeg Støre gjør en utrolig jobb. Han snakker bra og jeg er veldig enig med beslutningene hams. :)

Lenke til kommentar

Støre er den politikeren jeg stoler mest på for øyeblikket (ikke at det sier så veldig mye), og det har ikke noe med at han er APèr.

Jeg gir respekt til de politikerne jeg mener fortjener respekt for det de mener og GJØR, ikke bare hvor store de er i kjeften.

Leste forresten nylig at de vil stoppe med bompenger. Dette gjør jo at mange pendlere hyler av glede, men pengene må jo komme fra et sted.

Vi kan jo spørre de som hyller dette, og som tror at det vil gjøre hverdagen mye bedre:

Hvor skal disse milliardene komme fra?

Enten må staten betale regningen, noe som vil gå utover oss i det lange løp (men hei! FrP skal jo kutte støtten til både FN, humanitære forhold og finansielle selskaper, så der får vi jo massa pengar!), eller så må vi betale mer i skatt.

Hvordan FrP har tenkt å få gjennom det de påstår de skal klare å få gjennom, og samtidig gi Ola Nordmann skattelette, er for meg et mysterium.

Verden blir ikke automatisk et bedre sted av billigere sprit (se Sverige), og hvordan i huleste skal de få regulert ned bensinprisene så mye velgerne påstår de skal klare? (se: markedet bestemmer prisen).

Jeg stemmer ikke FrP bare fordi jeg synes at Siv er en blei, jeg har politikere i alle partiene som jeg misliker, men jeg stemmer ikke på de fordi de kommer med løfter om gull og grønne enger, men veldig lite konkret om hvordan de skal løse og holde de.

Jeg sier som Støre sa i dagens avis, Jeg vil ikke være en del av et Norge som blir sett på som "for rikt til å ville dele eller hjelpe andre".

Norge har respekt ute i verden for den humitære hjelpen vi gir (selvfølgelig får vi pepper også, men det er som oftest fra opposisjonen til de vi hjelper og de som risikerer å miste evt. goder pga det vi gjør), vi har et av de beste helsesystemene i verden og vi er rikere enn det burde vært lov til.

Uansett hva FrP sier og skriker om så er dette fakta.

At FrP og velgerne maser om mer penger til oss er borti natta, da vi er et av de landene i verden med mest BNP, men samtidig jobber minst effektiv og har få arbeidstimer i henhold til hva vi tjener.

Se bare på USA, er det så mye bedre der?

FrP og Siv får prøve å kjefte mindre på andre, og heller selv komme med forslag til løsninger (det de gjør nå minner bare om hva de MENER bør gjøres, men ikke hvordan det skal løses).

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Virker som gjengangeren på alle valgsidene jeg har vært innom er at Frp kommer til å bli det største partiet etter valget. Det kan jo bli... interessant. Personlig vet jeg ikke hva jeg kommer til å stemme. Men ut fra hvilke saker jeg bryr meg om vil det ikke bli verken Frp eller Ap. Det blir nok enten Krf eller Venstre. De ligger mine saker nærmest i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...