Gå til innhold

Stortingsvalg til høsten - hva skal du stemme?

Stortingsvalg 2009  

1. 1. Hva tror/vet du at du skal stemme til høsten? Har du ikke stemmerett kan du velge det du tror du hadde stemt dersom du hadde det.

• Rødt
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      4
    • Det Norske Arbeiderparti
      16
    • Senterpartiet
      2
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Venstre
      20
    • Høyre
      6
    • Fremskrittspartiet
      17
    • Demokratene
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet de Grønne
      2
    • Det Liberale Folkeparti
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Vet ikke
      5
    • 0
  2. 2. Hvilken flerpartiregjering ønsker du deg, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• AP, SV og SP
      10
    • Høyre, KrF og Venstre
      7
    • Høyre og FrP
      15
    • Høyre, KrF, Venstre og FrP
      3
    • AP og Høyre
      4
    • SP, KrF, Venstre og Høyre
      0
    • SP, KrF, Venstre, Høyre og AP
      0
    • SV og AP
      5
    • AP og SP
      3
    • AP og Venstre
      13
    • Vet ikke
      21
  3. 3. Er du for eller mot norsk medlemskap i EU?

• For
      20
    • Mot
      43
    • Vet ikke
      18

Anbefalte innlegg

Hadde en lignende tråd her for en stund siden, men nå som valget begynner å nærme seg, slenger jeg opp en ny poll og ny tråd. Denne gangen handler det om hva du tror/vet du skal stemme til høsten, ikke hva du ville stemt akkurat i dag. Har du ikke stemmerett enda, kan du stemme på det du tror du hadde stemt. Tok ikke med alle partier eller regjeringsalternativer på pollen. Skrik ut om det er noe alternativer du ønsker!

Selv er jeg ikke gammel nok til å stemme i år, litt usikker på hva jeg vil stemme ved neste valg, men tror kanskje det blir Venstre :)

Og sånn bare for å prøve å skape litt debatt:

Skjul

Selvsikker Sponheim lader opp til valget

Ikke bekymret for at Venstre lekker som en sil til Stoltenberg (Ap).

Lars Sponheim er klar for valgkamp, og han er optimist. Venstre-lederen mener det er 60-70 prosent sjanse for at Jens Stoltenberg (Ap) forsvinner fra sin flertallsregjering. Og han er ikke urolig over at Norges eldste politiske parti mister velgere til nesten alle partier – og aller mest til Arbeiderpartiet, ifølge en meningsmåling i Aftenposten.

- Vi har det fantastisk mye bedre enn foran noe valg. Vi er 6 prosent i snitt i juni, det er mer enn det doble av det vi hadde i juni for fire år siden, sier Sponheim til TV 2 Nyhetskanalen.

Troløse velgere

- Så du er ikke bekymret for at over at dere mister velgere?

- Nei, nei. Dette svinger. Det er Venstres tradisjonelle plass i politikken og velgerutveksling. Dette er ikke noe unaturlig.

Samtidig har Venstre de mest troløse velgerne. Bare 63 prosent av dem som i dag sier de vil stemme på Lars Sponheims parti, er sikre på at de også vil gjøre ved stortingsvalget i september.

- Jeg sier av og til spøkefullt at en stor del av Venstres velgere, og det er faktisk sant, svarer «vet ikke» til valgdagsmålingene på vei inn i valglokalet. Så stemmer de Venstre, og når de blir spurt på vei ut av valglokalet, så svarer de «vet ikke» da også. Det er noe med å dyrke liberalitetet og å ikke gjøre ting av gammel vane, sier Sponheim.

Uaktuelt å være Frp-støtte

Han angrer ikke på at han i fjor høst la frem strategien «heller Jens enn Jensen».

- Det er uaktuelt å være støtte for en statsminister Jensen. Da sier jeg heller Jens enn Jensen, men definitivt vil jeg ha bort begge to. Landsmøtet har pålagt meg ett klart mandat og det er at Venstre kan sitte i regjeringspartier med sentrum og Høyre.

Men aller helst vil Venstre-lederen ha en regjering bestående av Høyre, KrF og Venstre, men da må de tre partiene bli større enn Frp tilsammen.

- Alltid i skvis

- Du er ikke redd for å havne i skvis?

- Vi har alltid vært i skvis. Vi har vært svingdørpartiet mellom de store blokkene. Poenget er at velgerne ei økende grad er mer nyanserte. Vi har vist at vi er i stand til å samarbeide med andre partier.

- Stoltenberg er mett

På en sommerkonferanse senere onsdag skal Venstre-lederen oppsummere det politiske året. Men aller mest ønsker Sponheim å se fremover – mot valget.

Han mener statsminister Jens Stoltenberg, som tirsdag presenterte Aps skryteliste for det siste året, ikke er motivert nok til å lede Norge de neste fire årene.

- Stoltenberg er litt mett og selvtilfreds. Det har vært tunge tak internt for å holde sammen. Det slo meg veldig i går at han ikke har noen prosjekter. Det er ikke noe han vil med Norge, enn å hindre mer utålmodige mennesker å slippe inn i regjeringskontorene.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politi...icle2786768.ece

Bare jeg som ikke skjønner hvordan det skal kunne bli noe borgerlig regjering ut av dette? Sponheim har jo helt rett i at eneste mulighet for FrP til å komme til makten, er ved at de får rent flertall sammen med Høyre, noe som er svært lite sannsynlig at de får. Skal FrP danne mindretalls regjering alene må de jo ha støtte fra andre partier i Stortinget, noe de ikke får. Heller ikke en regjering med Høyre og FrP vil vel klare å få noe støtte fra andre partier? Så har vi jo Venstre, KrF og Høyre, disse tre partiene må samlet bli større enn både AP og FrP for å kunne danne regjering, og hva er egentlig sjansen for det? FrP har jo sagt de ikke vil støtte en regjering de selv ikke er en del av, holder de det løfte, er de jo garantister for Stoltenberg?

Bare jeg som ikke helt forstår hvorfor nesten samtlige borgerlige partiledere virker veldig sikre på å komme i regjering etter valget?

Hva gjør egentlig Senterpartiet dersom det rødgrønne flertallet ryker? Vil de kunne finne på å støtte en Høyre, KrF og Venstre regjering? Hva velger de? AP alene, eller sentrum + Høyre?

:)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva med eit alternativ "Veit ikkje" på dei to andre spørsmåla også? Eg har vel visse anelsar om kva eg kjem til å stemme (såpass skal eg klare å bry meg), men kva fleirpartiregjering det eventuelt burde bli... Der er eg blank i alle fall ^_^

Lenke til kommentar

Eg tenkte ikkje når eg stemte her, stemte Miljøpartiet Dei Grøne, når det eigentleg er AP eg hadde stemt for å gje dei ei stemme mot FrP. Eg håper på gjenval, i desse finanskrisetider så treng me ei sosialdemokratisk regjering, og dei har gjort ein god jobb hittil. Vi vil vel ikkje ha FrP som leiar? Da kjem det til å bli skapt eit klasseskilje mellom rike og fattige, og Noreg kjem til å gå rett på dynga. Eg er for å kvele det private miljøet fullstendig i Noreg, spesielt innan sjukehus og skule.

Når det kjem til EU er eg usikker, det er jo ein forferdeleg kapitalistisk organisasjon, så eg seier nei.

Lenke til kommentar

FrP har tydelegvis funne ein måte å la folk betale mindre skattar og avgifter, men samtidig skal dei gjere alt betre. Magic?

Uansett kven som vinner valet, så vil stort sett alle valløfter verte brotne når dei kjem til makta. Er det rart ein blir litt apatisk til politikk?

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke ''jeg vil ikke stemme på noen korupte drittpartier'' ett alternativ?

Vil du ha anarki her i landet? Eller kanskje diktatur?

Kva med eit alternativ "Veit ikkje" på dei to andre spørsmåla også?

Fixed ;)

FrP har tydelegvis funne ein måte å la folk betale mindre skattar og avgifter, men samtidig skal dei gjere alt betre. Magic?

?

De vil vel bruke mer av oljepengene. Om det er smart kan jo diskuteres...

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke ''jeg vil ikke stemme på noen korupte drittpartier'' ett alternativ?

Vil du ha anarki her i landet? Eller kanskje diktatur?

Jeg vil ikke ha noe land?

Hva vil du ha da? En åpen verden der alle gjør som de vil? En diktator som styrer hele verden?

Lenke til kommentar

Dere andre ser ut til å gjøre en så god jobb i å velge hvem som styrer det at jeg ikke helt ser poenget i at jeg som aldri har hørt på ett ord av hva politikerne sier skal stemme. Som sagt tidligere faller løftene til partiene fra hverandre med en gang de kommer til makten og det som kalles valgkamp, men som egentlig bare er en lang drittslengingskonkurranse er ikke akkurat med på å øke interessen. Kanskje det kommer med alderen, kanskje ikke, men akkurat nå er jeg i ingen posisjon til å stemme.

Hvem vet, kanskje jeg er i en slik posisjon når tiden kommer.

Og det jeg mente med den første posten min var vel mere det at det ikke er noen partier som sier ting slik de er, men de pakker dem heller inn i papir som får det til å se flott ut. Den dagen politikken begynner å få litt feste i jorda og litt kredibilitet så snakker vi.

Lenke til kommentar

AP, spesielt Stoltenberg og Giske klarer jeg ikke lengre. Synes Stoltenberg er så jævelig høy i hatten og prøver å bortforklare mennskelig feil istede for å innrømme at han kan ha gjort en feil, og Giske synes jeg har utspilt sin rolle i politikken for lengst.

Så i år blir det et annet parti, nå skal jeg slutte å stemme AP. Tror valget faller på venstre eller FRP(mest bare for the lulz).

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...