Gå til innhold

– Spill hemmer talentutvikling


Anbefalte innlegg

Tja, kan ikke fatte hvorfor dette skal dempe rekrutteringen nevneverdig. De som har potensiale til å bli topp spillere er sannsynligvis ganske interessert i fotball fra starten av og bruker derfor mye/mer tid enn gjennomsnittlig på det.

 

Kanskje proff fotball er på vei ned? Det er faktisk mulig at unge generelt er mindre interessert i proff fotball enn man var før? Selv så er jeg ganske dårlig i fotball, nok til å spille med kamerater når sjansen byr seg, men lag fotball slo jeg fra meg når jaget på å vinne ble alt for stort (var vel...13-14?). Ski, samme greia, suger balle, eneste som får meg til å gå er at det kan være hysterisk morsomt å tryne til tider.

 

Hadde jeg blitt proff i ski eller fotball om jeg ikke hadde spilt data? Nei, ikke for alt i verden. For meg er det fritids syssel som jeg gjør for moro, å gjøre det til arbeid høres ut som en forbannelse. Har norge tapt noen fotballspillere til dataspill? Sikkert noe få, men mange? Tviler jeg, de fleste som er god nok er interessert i fotball fra de er små. Det er det som gjør at de er god nok, og siden de er god er det også morsomt å spille....

 

Spill kan ta skylden i mye, men at unger driter i proff fotball har de seg selv å takke for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv sluttet jeg å spille fotball da det ble for mye stress med å vinne og nesten bare de beste fikk spille (igjen for å vinne).

 

Jeg er ingen ekspert men jeg synest tippeligaen og fotball generelt har tapt seg nå som lagene (alle lokale lag etc.) kan skaffe seg spillere fra hvor enn de vil, utlendingene burde holde seg til forball fra landet de kom fra. Synest selv det hadde vært mye mer morro å se på om f.eks AAFK bestod av bare Ålesundere og RBK bestod av bare Trøndere. :)

 

Mine 50cents :rolleyes:

Lenke til kommentar
Tja, kan ikke fatte hvorfor dette skal dempe rekrutteringen nevneverdig. De som har potensiale til å bli topp spillere er sannsynligvis ganske interessert i fotball fra starten av og bruker derfor mye/mer tid enn gjennomsnittlig på det.

Si ikke det. Selv om du har et godt argument finnes det personer som ikke forstår sitt potensial før etter mange år med trening. Jeg har selv trent med flere som ikke hadde stor interesse for fotball, men som etter å ha begynt forsto at her kunne de gjøre en forskjell. Ikke alle trenere klarer å få til dette, men enkelte klarer dette godt.

 

Spill kan ta skylden i mye, men at unger driter i proff fotball har de seg selv å takke for.

Jeg vil ikke si at spill er den direkte årsaken. Heller at det har sin rolle. Jeg liker ikke å bruke diverse ordtak for å få fram et poeng, men uansett, øvelse gjør mester. Trening kan som sagt få noen til å innse at de kan dette godt. Og det er gjennom god oppfølging og mye trening at en eventuell proffkarriere kan nås.

 

Spill vil alltid ha en sentral rolle for mange ungdommer. Det er bare viktig å sette grenser. Noe også foreldre bør være bedre på. Å si at spill ikke har noen påvirking er langt mer feil enn å si at det er hovedgrunnen. Hvem husker vel ikke styret rundt David James på Liverpool da han brukte mer tid på spill enn han burde.

Lenke til kommentar

Greit nok å gjøre som alle andre ved å legge skylden på videospill (video fordi det finnes brettspill, ballspill etc.), men å legge skyld ene og alene på det hadde vært for dumt. Gjør fotball mer attraktivt for unge mennesker! Finnes det andre aktiviteter som sees på som mer underholdende vil såklart ungfolk gå for dem. Fotball må også tilpasse seg utviklingen her i verden slik som alt annet. Grenser må settes av foreldre (for mye spill, eller noe i det hele tatt er ikke bra!) og da er det ingenting i veien for om det er før eller etter soppen på ensifret antall år har vært ute og lekt seg med ball. Men å plassere skyld på videospill (som jeg ikke får inntrykk av i artikkelen, de henviser meg til spill som èn av flere grunner) er for søkt. :-)

Lenke til kommentar

Kanskje fler spiller tv-spill nå enn før. Men, nivået på fotball er også høyere nå enn før. Kan det være med på å fremmedgjøre nye rekrutter fra spillet?

 

Skorter det på rekruttering til annen sport i Norge også, eller er det bare fotball det gjelder? I så fall er det kanskje ikke tv-spill det dominerende problemet.

Lenke til kommentar

For noe tull, om det er noe som hindrer talentutvikling her til lands så er det Norges uprofesjonelle holdning til talentene. Her skal det ikke finnes topping eller serier før man har nådd en viss alder, slik at man ikke får stort press i ung alder. Nå har vel aldri Norge vært blant verdenstoppen i talentutvikling, så det blir dumt å skylde på spill som har vært her i kun 30 år.

Lenke til kommentar

Nå får folk slutte å blåse seg helt av skaftet kun fordi noen legger litt skyld på videospill, det er tross alt ikke Jack Thompson eller-hva-han-nå-enn-heter som har skrevet denne bloggen, men en tidligere proff norsk fotballspiller og kommentator som har en god del mer peiling på hva han snakker om enn de fleste her inne tør å se.

 

Det er da vitterlig ingen hemmelighet at man taper trenings-tid av at man spiller 2-3 timer TV-spill hver dag, grunnen til at Olsen legger vekt på TV-spill er rett og slett fordi at det er den fritids-aktiviteten som opptar ungdommer flest foruten idrett den dag i dag.

Jeg vil tørre å påstå at dette skyldes den teknologiske revolusjonen vi har hatt de siste 10-15 årene, og ikke fordi ungdom i seg selv har blitt mye verre og fæle enn de var før TV-konsollens storhetstid.

Tror dere virkelig ungdom ville ha tenkt mye mer annerledes for 20 år siden om de hadde de teknologiske duppedingsene vi har den dag i dag?

Tror dere eller foreldre virkelig at de var super-mosjonister som ville ha avslått alt som het TV-underholdning på den tiden hvis de hadde hatt det tilgjengelig?

 

Det er ingen hemmelighet at TV-spill medvirker på å gjøre ungdom "latere", å tro noe annet er naivt.

Når det gjelder rekruttering rundt de lokale fotball-nivåene og slikt vil jeg også skylde på at ungdom rett og slett "drives lei" av alt som heter og fotball og håndball, fordi de er de største idrettsgrenene rundt om i bygde-norge.

Nå har jeg bodd over lengre tid i 3 norske bygder, og opplevd akkurat det samme, når ungdommer får mindre spille-tid, og får høre at de "duger mindre" enn enkelte andre så mister de fleste motivasjonen og lysten på å drive videre, dette merker man ihvertfall rundt årene 15+.

Jeg tror heller ikke at det er en tilfeldighet at det er på rundt denne tiden ungdommen begynner å finne ut hvem de virkelig er og hva de virkelig vil, og vil kanskje dermed bytte sub-kultur og sosiale klikker, ikke et ukjent fenomen i bygde-norge.

 

Vi har også større toleranse nå til dags ovenfor sub-kulturer og har dermed også lettere for å finne en vennegjeng vi føler oss hjemme i den dag i dag, til og med når jeg var mindre var jeg regelrett tvunget til å henge med fotball-gjengen fordi det var kun jeg og en annen som ikke egentlig likte fotball, så derfor for å ikke føle seg utenfor holder man gjerne på med en aktivitet lengre enn man egentlig vil.

 

Hvordan få bedre talent-utvikling i fotball-norge?

Nei den som visste det, å begynne med "den brutale sannhet" rundt den tid man begynner med aldersbestemt fotball (14+) er sunt uansett hvordan man ser på det, og ikke så brutalt som folk vil ha det til, idrett er konkurranse-aktiviteter uansett hvordan man snur og vender på det og når man er 14 er det greit å kunne innse det.

Noe som dog er sant, uansett hvor klisjè det enn høres ut, er at alle er flink til NOE, og når man finner ut hva det er for noe vil man ganske ofte fortsette med dette fordi man faller for den gode følelsen av å virkelig lykkes med noe man holder på med.

Man burde også stille litt større krav til hvem man bruker som trener vil noen si, og det er sikkert vel og bra der man har muligheten, men man har virkelig ikke den luksusen overalt i Norge, dette er noe man bør huske før man krever attester fra fotball-trenere.

 

Vi hadde en gutt i klassen sin ste-far til trener, og han gjorde mye mer for oss og trente oss bedre enn mange klassifiserte trenere ville ha gjort på den tiden, det er slike vi trenger og det er slike bygde-lag bør være på utkikk etter, ikke de med de bredeste papirene.

 

Det er dog to vidt forskjellige ting, det der å lete etter noen, og det å finne de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...