Gå til innhold

6 pins firewire på PC?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har litt ymse firewire utstyr (en 2,5" HD og en iPod) som på min gamle iMac fikk strøm i fra firewire porten og var uavhengige av andre strømadaptere. Når jeg nå har fått meg en bærbar PC så er det bare 4 pins firewire port på den og det gjør at jeg trenger flere ledninger for å få HD og iPOD opp å snurre. Prøvde å sette inn et tekram PCMICA-kort med to 6 pins kontakter, men det gav ikke nok strøm.

Er det bare apple som leverer bærbare med 6 pins firewireplugg? I så fall, hvorfor? Det blir jo mye mer bærbart om en har en 6 pins plugg og kan slippe ekstern strømforskyning på HD'er o.l.

Frustrert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min fantastisk fine Dell Latitude X200 har 6-pins firewire. Anbefales på det sterkeste, og til høsten kommer visstnok centrino-oppfølgeren X300, tror den kommer til å bli veldig fin. Aner ikke om de fremdeles kommer til å ha 6-pins firewire, riktignok.

Lenke til kommentar
337-Zonic"]Hei,

Dette er et stort problem synes jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor andre leverer bærbare med 6 pins Firewire utgang. I-Buddie XP er den eneste maskinen jeg har sett med 6 pins FireWire utgang, se her;

http://www.barbara.no/tester/ecs/ibuddie/xp/index3.html

Husker at gamle Best-maskiner gjerne hadde 6-pins FW (de som hadde da). Min onkel har i hvert fall det på sin gamle Best 8000(?) med 300MHz PII!

Lenke til kommentar
337-Zonic"]Hei,

Dette er et stort problem synes jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor andre leverer bærbare med 6 pins Firewire utgang. I-Buddie XP er den eneste maskinen jeg har sett med 6 pins FireWire utgang, se her;

http://www.barbara.no/tester/ecs/ibuddie/xp/index3.html

Burde vi få med noen fler og starte en kampanje ovenfor produsentene? :wink: Det er ganske teit sånn de holder på nå synes jeg!

Er det noen som vet om det er prisforskjell på 4 og 6 pins plugger?

Lenke til kommentar
finnes jo overganger fra 4pin til 6pin, følger hvertfall med når du kjøper en ipod nå om dagen. grunnen til at den ikke lader via tekram kortet er vel at det ikke tillater det pga at det er fra en bærbar pc.

En 6 pin variant har to ekstra ledere med strøm som vil si at du slipper ekstern strømforskyning på f.x. 2,5" og 1,8" (iPod) harddisker som blir koblet til via denne porten. En overgang fra 4 til 6 pins gir ikke noe ekstra strøm, det bare gjøre det fysisk mulig å koble enheten til 4 pins porten.

Tekram kortet lader nok ikke iPoden fordi maskinen rett og slett ikke greier å levere strøm via PCMICA-slot'en. Tror en 6 pins firewire plugg skal levere 18W, det er litt mye for et stakkars PC-Card spor.

En 3,5" FW HD trenger ekstra strøm uansett, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...