Gå til innhold

Gulost VS Hvitost


Gulost VS Hvitost  

  1. 1. Hva sier du?

    • Gulost
      28
    • Hvitost/Kvitost
      28
    • Annet
      2


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt hvorfor alle er så fornøyd med Snorre sitt innlegg, han gjør ikke annet enn å slå i hjel sine egne argumenter.

 

Først nevner du at vi skal overse at Synnøve bruker ordet gulost, lenger nede i innlegget påstår du at vi skal sverge til en annen osteprodusent istedenfor. Tine mener at hvitost er den riktige betegnelsen, er det mer riktig å høre på dem bare fordi Norvegia spises i utlandet? Jeg synes ikke det burde påvirke hva som er riktig å si i Norge.

 

Samtidig sier du flere ganger at østlendinger har en talefeil fordi de sier gulost, noe som bare viser at du ikke vet hva en talefeil er. Caplex definerer det slik:

talefeil, taleforstyrrelser, utilstrekkelig el. manglende evne til å forme og uttale språklydene slik at de forstås av andre. Årsakene kan være mange: medfødte el. ervervede defekter i taleorganene, svekket hørsel, emosjonelle problemer, skader på talesenteret i hjernen (hjerneslag) el. på nervene til taleorganene.
(kilde)

 

Altså har ikke talefeil noe med valg av ord å gjøre, men uttalen av dem. De som sier gulost sier det ikke fordi de ikke klarer å uttale hvitost eller kvitost, men fordi gulost er det eneste riktige. Google-argumentet ditt sier ingenting, siden hvitost selvfølgelig brukes av dem som sier gulost i en diskusjon. Jeg har for eksempel nevnt hvitost i dette innlegget flere ganger, det betyr ikke at hvitost er det riktige.

 

Et barn vil sannsynligvis tilpasse seg det foreldre og andre rundt seg sier, de velger ikke det alternativet de synes virker fornuftig. Hvis de skulle gjort det, derimot, ville de antakeligvis begynte å kalle gulost for gulost, simpelthen fordi osten er gul.

Endret av drugiS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er jo fortsatt at Hvitost er ett generelt navn på det som vi kaller vanlig "bordost". Produktene "Gulost" fra Synnøve Finden og "Norwegia" samt "Jarlsberg" fra Tine er alle tre hvitoster.

 

Som det står i den offisielle ordboka fra Norsk Språkråd:

Hvitost

"hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut.

Endret av Shicca
Lenke til kommentar
Kvitost FTW!!!! Man bruker ikke dansk addopterte "gulost". Nei tilbake til gammelnorsken og dialektene!

Ironisk at nesten ingen norske ungdom vil ha nynorsk i skolene, men at de samtidig vil tviholde på hvit/kvitost.

For nokre tufsar. Eg er 14 og nynorsk er favorittfaget mitt :)

edit: KVITOST!!

Endret av Halvspenn
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor alle er så fornøyd med Snorre sitt innlegg, han gjør ikke annet enn å slå i hjel sine egne argumenter.

 

Først nevner du at vi skal overse at Synnøve bruker ordet gulost, lenger nede i innlegget påstår du at vi skal sverge til en annen osteprodusent istedenfor.

 

Bare for å svare på den - Fra Snorre sitt innlegg:

 

Selv Tine, som er Norges største produsent av ost (de produserer tross alt både norvegia og Jarlsberg, sistnevnte også populær i utlandet), mener at det offisielt sett heter hvitost. Men la oss ikke ta en kommersiell aktørs ord for dette. For komersielle interesser kan få virksomheter til å bedra forbrukerne, ikke sant?

Lenke til kommentar

Enden på denne visa er uansett den samme. Hvitostingene kommer med masse argumenter med henvisning til norske ordbøker, matindustriens termologiske definisjoner, Norsk språkråd osv osv.

 

Gulostingene kommer med... "Den er jo gul!"

For å svare Shampoo, "Heter det Gulost eller Hvitost?"

Det heter Hvitost. Det er fellesbetegnelsen på denne type ost, og dermed udiskutabelt fakta.

 

Hva du/dere kaller det derimot, det er et helt annet spørsmål, og på det spørsmålet finnes ingen faktasvar. Noen kaller en spade for en spade, mens andre har dialekter som kaller den noe annet.

Jeg derimot kaller en spade for en spade, og dermed kaller jeg hvitosten for, nettopp, kvitost :D

Lenke til kommentar
Enden på denne visa er uansett den samme. Hvitostingene kommer med masse argumenter med henvisning til norske ordbøker, matindustriens termologiske definisjoner, Norsk språkråd osv osv.

Hvis det er en konkurranse om å komme med flest henvisninger, må jeg få minne deg på at jeg også har gjort dette. Ved å henvise til Caplex viste jeg at hvitostinger ikke kan navnet på maten sin, de kan heller ikke ordlegge seg skikkelig. Så før du begynner å skryte av at dere som sier hvitost gjør det eneste korrekte og kan bevise det, må du huske at gulostingene kan gjøre akkurat det samme.

Endret av drugiS
Lenke til kommentar
Enden på denne visa er uansett den samme. Hvitostingene kommer med masse argumenter med henvisning til norske ordbøker, matindustriens termologiske definisjoner, Norsk språkråd osv osv.

Hvis det er en konkurranse om å komme med flest henvisninger, må jeg få minne deg på at jeg også har gjort dette. Ved å henvise til Caplex viste jeg at hvitostinger ikke kan navnet på maten sin, de kan heller ikke ordlegge seg skikkelig. Så før du begynner å skryte av at dere som sier hvitost gjør det eneste korrekte og kan bevise det, må du huske at gulostingene kan gjøre akkurat det samme.

 

 

Din henvisning til Caplex hadde ikke noe med Gulost å gjøre i det hele tatt! Du tar opp talefeil!!

Dette har ikke noe med henvisningskonkurranse å gjøre i det hele tatt. Mitt poeng er at gulostinger har 1 argument (Den er gul!), mens det finnes flere argumenter og faktahenvisninger på hvorfor det heter Hvitost.

 

Gi meg ET argument på hvorfor det "heter" Gulost bortsett fra at den er fargemessig stort sett gul?

 

Nettopp på dette punktet har gulostinger lite å komme med. Joda, den er stortsett gulaktig, derimot vil jeg neppe kalle Norwegia for gul. Personlig synes jeg beige er en bedre fargebeskrivelse på Norwegia.

Kanskje vi bør derfor kalle den "Beigeost"?

Endret av Shicca
Lenke til kommentar
Gi meg ET argument på hvorfor det "heter" Gulost bortsett fra at den er fargemessig stort sett gul?

Gi meg ET argument på hvorfor det "heter" Hvitost bortsett fra at det er populært?

 

Tada:

Som det står i den offisielle ordboka fra Norsk Språkråd:

Hvitost

"hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut.

Lenke til kommentar

Det kunne den sikkert. Men når det norske språk valgte å sette navnet Hvitost, så får vi nesten bare godta det.

Jeg har ingen problemer med at dere kaller det for Gulost, det er helt ok. Å si at Gulost er den korrekte språklig, (muntlig som skriftlig) er derimot feil.

 

Å kalle noe er helt akseptablet. Vi kaller det "kårner", mens det heter "hjørnespark" på norsk. Samme problemstilling.

Endret av Shicca
Lenke til kommentar
De velkjente hvitostene som Norvegia, Jarlsberg, Nøkkel, Sveitser, Edamer og Cheddar, modnes alle i ca. 3 mnd. Oster med mer smak, som Vellagret Norvegia, Ekstra Vellagret Norvegia, Vellagret Sveitser og Vellagret Nøkkel er modnet i 8-15 mnd. Cottage Cheese er ost i enkleste form. Det er ostekorn tilsatt fløte. Gamalost og Pultost er særnorske oster laget av syrnet skummet melk, og modnet i løpet av 2-4 uker. Kremost og Snøfrisk er umodnet ost.

 

HVIT ost. 8D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...