Gå til innhold

Gulost VS Hvitost


Gulost VS Hvitost  

  1. 1. Hva sier du?

    • Gulost
      28
    • Hvitost/Kvitost
      28
    • Annet
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe nytt fenomen at østlendinger lider av kronisk talefeil. Dette har de da også gjort siden Kalmarunionens tid. Tidligere kunne dere ihvertfall skylde på dårlige influering fra danskene. Idag derimot klarer dere å utvikle talefeil helt på egenhånd. At Synnøve har innført begrepet gulost er ingen unnskyldning for å bruke dette ordet. Hvitost har vært det offisielle ordet langt lengre enn ordet gulost har eksistert. Talefeil bør ikke applauderes, slikt bør behandles og bekjempes.

 

Farge-argumentet er jo også bak mål. Jeg kan gi hauger av andre eksempler der man ikke bruker den bestemte fargen for å beskrive noe. Man sier at en person er hvit, selv om personen er langt ifra denne fargen. De fleste "hvite" mennesker er da langt nærmere rosa enn hvit. Og hva med hvitvin? Den er da ytterst sjelden hvit. Har du fått hvit hvitvin har du nok blitt svindla. For den er jo mer gul enn hvit. Så hva spør dere gulostinger etter når dere går på vinomonpolet og skal ha hvitvin? Spør dere om betjeningen kan anbefale en god gulvin?

 

Selv Tine, som er Norges største produsent av ost (de produserer tross alt både norvegia og Jarlsberg, sistnevnte også populær i utlandet), mener at det offisielt sett heter hvitost. Men la oss ikke ta en kommersiell aktørs ord for dette. For komersielle interesser kan få virksomheter til å bedra forbrukerne, ikke sant?

 

Vel, opplysningskontoret for meieriprodukter (melk.no) har følgende definisjon/forklaring av hvitost:

 

Hva er hvitost?

 

Hvitostens verden er enorm, med ferske, lagrede og vellagrede, modnede og umodnede oster. Felles for de hvite ostene er at de lages ut fra løpen fra melken. Utover det har hver hvitost sitt spesielle preg.

 

Pasteurisert melk fylles i store ystekar og varmes opp til ca. 30°C. Så tilsettes en blanding av løpe og syrningskultur. Løpen får melken til å stivne som gelé. Syrningskulturen bestemmer hvilken smak osten skal få. Melkegeléen blir skåret opp i mange små terninger av langs- og tverrgående kniver i ystekaret. Terningene trekker seg sammen til faste korn – ostekorn – og skiller ut myse. Deretter blir ostekornene presset sammen til en stor kake, som legges i form, saltes og

settes til modning.

 

Ost modnes fra 1-15 mnd, avhengig av ostetypen. De velkjente hvitostene som Norvegia, Jarlsberg, Nøkkel, Sveitser, Edamer og Cheddar, modnes alle i ca. 3 mnd. Oster med mer smak, som Vellagret Norvegia, Ekstra Vellagret Norvegia, Vellagret Sveitser og Vellagret Nøkkel er modnet i 8-15 mnd. Cottage Cheese er ost i enkleste form. Det er ostekorn tilsatt fløte. Gamalost og Pultost er særnorske oster laget av syrnet skummet melk, og modnet i løpet av 2-4 uker. Kremost og Snøfrisk er umodnet ost.

 

Er dere fortsatt ikke overbevist? Nei, hva kan man vel forvente av østlendinger med kortslutninger i språksenteret av hjernen. Jeg er selv østlending, men var heldig nok til å få flyktet til Bergen, der jeg til nå har unngått de værste talefeil. For talefeil eksisterer overalt. Men østlandet har de definitivt verste. Men la oss gjøre en ting til. Google vil gi det definitive svaret på hvilket av begrepene som brukes for å beskrive ost på flest sider på internett. Søker man på gulost på Google.no får man ca 14400 treff (kilde). Det er skummelt at den språklige feilkonstruksjonen er så utbredt. Heldigvis ser man at et søk i samme tjeneste gir langt flere treff på hvitost, nemlig hele 22100 (Kilde). Det er altså flere som har brukt Hvitost på internett enn det er folk som har brukt gulost. Dette til tross for at de geografiske områdene der gulost er mest utbredt også har det største folketallet, som for eksempel Oslo. Og da har jeg ikke tatt med kvitost i beregningen. Legg til den så blir resultatet en del høyere for hvitost/kvitost.

 

Jeg sier ikke nå at alle som sier gulost må si hvitost. Langt ifra. Hvis de vil beholde språkfeilen skal de få lov til det. Akkurat som jeg mener religiøse skal få lov til å tro på det de vil. Det gir kanskje ikke mening for oss som baserer oss på fornuft, snarere enn ideologiske overbevisninger, men mennesket er ikke alltid så rasjonelt som vi ønsker å tro. Jeg vil derimot se at gulostinger ikke preker det farlige ord til naive barn som ikke er kapable til å gjøre opp sin egen mening om hvorvidt de skal si hvitost eller gulost. Det er farlig nok at det ligger hvitost-pakker merket som gulost i butikkene om ikke foreldre og bekjente skal prakke ordet på folk også. Det blir litt som å lære ungen opp i en bestemt religion, noe jeg selvfølgelig er sterkt imot. Barn må få velge hvilke ord de vil bruke selv, i likhet med hvilken religion eller livssyn de ønsker å følge. Men skal vi være ærlig med oss selv vet vi at evolusjon er riktig og at hvitost er den teknisk og språklig rette termen/begrepet for oster som norvegia, jarlsberg, "Synnøve gulost" etc.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Skarring på R'en er en talefeil, å si skjøleskap istedenfor kjøleskap er en talefeil, men å med vilje og viten velge det riktige ordet er ikke en talefeil.

 

Nei, det å rulle på R'ane er feil, man skal skarre. Det å lage "sj" lydar der det skal vere "kj" er ein feil, ja, (og ein veldig irriterande også...).

 

Greit nok, det er ikkje ein talefeil, berre feil. Det heiter kvitost.

Lenke til kommentar
Gulost er ingen talefeil, det er tvert imot normal tankegang.

Jeg er klar over det, jeg sa det for å bruke meg selv som et eksempel på hvor feil hvitostingene tar. Vi skal ikke kalle rødbeter for grønnbeter mens vi er igang, da? jeg mener - det meste har jo vært grønt en gang i planteriket. For å ta et annet eksempel.

Lenke til kommentar

Merkelig at dere mener så sterkt at en gulost har en gul farge, noen den så absolutt ikke har. Den inneholder en liten nyanse av gul. Har en Norvegia pakke forran meg her, den er definitivt hvit. ;) Snorre fortalte nok alt i sine argumenter, så det er ikke mer å si på den saken. Men om dere virkelig mener at det heter "gulost" forventer jeg at dere kaller hvitvin for gulvin ;)

Endret av Genetics
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...