Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvor mange her er aktive innen spille/grafikk utvikling


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det er veldig liten aktivitet på forumet her. Jeg lurte på, hvem er det her som driver med noe spill (ikke spilling) relatert enten på fritiden eller profesjonelt?

 

Er veldig intrisert i og komme i kontakt med flere noske spille utviklere, men er ikke så lett for meg og komme meg til forskjellige events som arrangeres her i Norge.

 

MvH,

Ole K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt dumt at det er så lite aktivitet her. de fleste her på forumet er nok studenter, spesielt fra NITH og HiHM, og nå som sommerferien har startet er det nok mange tar seg en pause. forhåpentligvis blir det mere aktivitet her til høsten, når skoleåret begynner.

 

jeg har startet en blogg som handler om spillutvikling i Norge, der skal jeg prøve å legge ut interessante artikler om ting som foregår her i spill Norge.

Endret av NordicGamer
Lenke til kommentar

Er nok en god del kreative sinn her på forumet, og en del av oss havner sikkert innenfor spillrelaterte yrker med tiden. Må bare si jeg reagerer litt på en ting.. Slik jeg tolker dere er dere spillutvikere, og en stor del av den prosessen innebærer vel å skrive (enten manus, tekst i spillet eller selve spillet), og da bemerker jeg meg deres manglende gramatiske kunnskaper. Feilstavinger, ukorrekt bruk av store bokstaver og en hel drøss med typo's både i innleggene deres og bloggen til NordicGamer. Er ikke gramatikk en ganske essensiell del av spillutvikling?

Lenke til kommentar

Jeg har vel bare godt av at noen setter meg litt på plass innimellom. Jeg har gått gjennom innlegget og bloggpostene for å rette opp en del feil. Må innrømme at jeg ikke har skrevet så veldig mye de siste årene, bortsett fra forum poster, og jeg har alderig vert supernøye med rettskriving på forumer. Bloggen er under en uke gammel og første uken har jeg fokusert mest på å legge ut innhold sånn at den ikke ser helt tom ut, i fremtiden kommer jeg nok til å se over ting jeg skriver litt mer nøye.

Lenke til kommentar

Nordic gamer:

Ja, er nok veldig mange studenter her, men må da være noen proffesjonelle også? Eller finnes det kanskje et annet norsk diskusjons forum som er mere egnet en gamer? (har foresten også lett etter et Norsket programmerings forum, uten noe lykke)

 

Laland:

Vil ikke si at rettskriving er veldig viktig, så lenge man gjør seg forstått. Der jeg jobber nå som får jeg grafikk og beskrivelser av hvordan ting skal være, så må jeg skrive spillet. Veldig skjelden jeg må skrive noe ned (bortset fra kode da...) og de få gangene så vil jeg tro at håndskriften min er et større problem enn stavingen min.

 

Men selvføgelig, sende inn cv/viktig jobb mail med skrivefeil er bare pinlig og sier mest om den som skriver.

 

Et annet spørsmål, hvem firmer i Norge utvikler spill? Borsett fra Funcom

Lenke til kommentar
Et annet spørsmål, hvem firmer i Norge utvikler spill? Borsett fra Funcom

 

Bortsett fra Funcom er det bare mindre firmaer, her er en liste av noen av de aktive:

(Gidder ikke å linke til alle, du får google eller sjekke linkene på bloggen)

 

Ravn Studio

Tumbleweed Interactive

TerraVision

Rock Pocket Games

TurboTape games

Inludo as

Lenke til kommentar

Kult, visste ikke at det var så mange av dere oppe i Hamar.

 

Vet du noe om hvordan det er og få jobb her i Norge hvis man allerede har erfaring? Reiser til utlandet for og jobbe et år nå, men vil jo gjerne hjem til Norge igjen når jeg blir "gammel"

Lenke til kommentar
Kult, visste ikke at det var så mange av dere oppe i Hamar.

 

Vet du noe om hvordan det er og få jobb her i Norge hvis man allerede har erfaring? Reiser til utlandet for og jobbe et år nå, men vil jo gjerne hjem til Norge igjen når jeg blir "gammel"

 

Jeg har ikke noe fakta å bygge dette opp med, men det virker nesten som det er lettere å få støtte til å starte opp et eget spillprosjekt enn å få jobb i et firma. De fleste norske spillproduksjoner er basert på støtte fra Filmfondet, og de færreste firmaer tjener nok penger på salg til å kunne ansette flere medarbeidere.

 

Om du klarer å opparbeide deg erfaring og kompetanse burde du allikevel klare å få deg jobb. Et alternativ til å jobbe i spillproduksjon kan være å få seg jobb på en av de mange skolene som satser på spill-utdanning. Det virker som de fleste av de har vanskelig for å skaffe nok kvalifiserte forelesere. Spesielt de statlige skolene, her på HiHM undervises flere fag av tidligere studenter uten noe spesiell erfaring fra fagfeltet de underviser i, behovet for mer kompetanse er veldig stort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har jobbet med Game Maker i flere år, anser meg selv for å kunne lage det meste innen 2D. Har problemer med å faktisk bruke disse evnene til å lage noen bra spill, da. :)

Har lurt på å bli litt mer profesjonell ved å lære C++, men har ikke giddet enda.

Lenke til kommentar

Jeg er vel en form for "halvprofesjonell". Jeg tjener ikke mine daglige kroner i spillbransjen, men jobbet for et par år siden med et "serious games"-prosjekt finansiert av EU-kommisjonen i forbindelse med jobben min. Nå for tiden driver jeg med diverse spillprosjekt på hobbybasis. Har et enkeltmannsforetak som jeg benytter sånn i tilfelle det skulle renne noen penger min vei etterhvert. Det heter Tower Hill Software. Webside kommer plutselig, så stay tuned ;)

 

Jeg er også med på å prøve å få i gang noe spillutvikling i Frost Software sammen med et par kompiser med erfaring fra Funcom, og jeg var for noen år siden med på å starte Enigmatic Studios i Trondheim, så jeg har etterhvert litt erfaring med hvor vanskelig det kan være å nå gjennom og komme i gang. Gir meg selv et par-tre år til, om jeg ikke har kommet noen vei med noen av prosjektene mine til da tror jeg nok at jeg pakker sakene og går tilbake til å bare SPILLE spill. Det er nesten like gøy som å lage dem :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Laland:

Det finnes mange felt innen spillutvikling, slik som konseptkunst, level-design, 3D-modellering, teksturering, lyd, musikk, animasjon osv. som ikke krever stort mer enn kanskje grunnleggende rapportskriving, skjemautfylling o.l. Manus, spillkonsept og slikt er mer reservert for spilldesignere, quest/senario-designere og slikt.

 

OleKHH:

Må først bare spørre, er vel ikke du som jobba hos Resultatfabrikken AS i Hamar i sommer? Var en Ole Kristian der som skulle begynne på HiHM neste år :p

 

Om du vil komme i kontakt med utviklere, så anbefaler jeg deg å være aktiv i miljøet, slik som å besøke hjemmesider som denne, spillutvikling.org, spillmodding.no, kreativia.no, 3dhue.com osv, være med på konferanser som Norwegian developers Confrence, JoinGame osv. og ikke minst studere innenfor spill, da studentene du kommer i kontakt med har et nettverk som har et nettverk (du forstår poenget :p)...

 

SirMarino:

Du får ha lykke til, vi skal selv prøve oss i Hamar :) Alltid spennende å se hvem som overlever i denne bransjen her i Norge ^^

Lenke til kommentar
Har jobbet med Game Maker i flere år, anser meg selv for å kunne lage det meste innen 2D.

Har lurt på å bli litt mer profesjonell ved å lære C++, men har ikke giddet enda.

 

Samme her, Game Maker er jo helt konge. :D

Er nok en hobby til meg og drive med Game Maker, driver med det veldig ofte.

 

Lyst og lære C++ en gang i tiden, brukes jo til det meste.

Prøvd litt på det, men ikke nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...