Gå til innhold

Håp for Battle of Fallujah


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel hadde det vært fint hvis det blir et godt gjennomarbeidet produkt, men sannsynligheten for dette er vel relativt liten. Problemet er at hvis du lager et førstepersonsskytespill må du per definisjon velge side. Enhver form for refleksjon rundt årsakene for krigen o. l. vil ikke være en del av spillet fordi du spiller en amerikansk soldat. I beste fall vil det bli en usmakelig gjenskapning av et virkelig slag. Spesielt ideen om å gjenskape enkelte soldaters død ned til minste detalj er i beste fall smakløst.

Lenke til kommentar
Vel hadde det vært fint hvis det blir et godt gjennomarbeidet produkt, men sannsynligheten for dette er vel relativt liten. Problemet er at hvis du lager et førstepersonsskytespill må du per definisjon velge side. Enhver form for refleksjon rundt årsakene for krigen o. l. vil ikke være en del av spillet fordi du spiller en amerikansk soldat. I beste fall vil det bli en usmakelig gjenskapning av et virkelig slag. Spesielt ideen om å gjenskape enkelte soldaters død ned til minste detalj er i beste fall smakløst.

 

Hvordan vet du at det det er lite sannsynlig at det er et godt gjennomarbeidet produkt? Eller mere riktig, hvorfor tror du dette?

 

Hvorfor mener du at refleksjon rundt åraskene til krigen er noe som må være med for å beskrive grusomhetene soldater fra begge sider måtte oppleve?

 

Du spekulerer veldig rundt det ferdige resultatet uten å egentlig vite noe mer enn oss andre.

 

Personlig respekterer jeg at Konami trakk seg som utgiver. Men jeg kan ikke si om dette spillet er noe mer usmakelig enn andre dataspill før jeg får spilt det.

Lenke til kommentar

@Dr Peedee:

Jeg sier ikke at det ikke kommer til å være et godt gjennomarbeidet produkt. Poenget mitt er at valget av fps som sjanger for spillet er fundamentalt problematisk fordi man automatisk identifiserer seg med den gruppen man er en del av. Spesielt når spillet ønsker å fortelle "en historie fra virkeligheten" synes jeg det blir problematisk. Samme hvor realistisk og godt spillet forteller historien sett fra de amerikanske soldatenes side er det enormt mye informasjon og kontekstualisering som ikke er tilstede. Denne refleksjonen mener jeg er nødvendig all den tid man foregir å fortelle en virkelig historie. Hvis man ikke vil ha denne refleksjonen mener jeg det er mer smakfulllt å for eksempel lage en fiktiv historie, evt. satt til Irak.

 

Slik jeg ser det blir det et problem når hendelsen i fallujah spesielt og krigen i Irak spesielt er relativt komplekse internasjonale hendelser som jeg personlig ikke tror kan fortelles på en god måte i et fps. Hvis man vil vise soldaters lidelse kan man gjøre dette like godt uten at historien må være "virkelig". For øvrig tviler jeg på at spillet kommer til å vise lidelsene til begge sider. Mest sannsynlig kommer det til å være de amerikanske soldatene man skal føle med.

 

Men for all del, det kan være at dette spillet vil være en genistrek som motbeviser alle mine motforestillinger. Ingenting ville vært bedre enn det. Jeg velger imidlertid å være skeptisk til jeg har sett det ferdige produktet.

Endret av Kierkegaard
Lenke til kommentar
@Dr Peedee:

Jeg sier ikke at det ikke kommer til å være et godt gjennomarbeidet produkt. Poenget mitt er at valget av fps som sjanger for spillet er fundamentalt problematisk fordi man automatisk identifiserer seg med den gruppen man er en del av. Spesielt når spillet ønsker å fortelle "en historie fra virkeligheten" synes jeg det blir problematisk. Samme hvor realistisk og godt spillet forteller historien sett fra de amerikanske soldatenes side er det enormt mye informasjon og kontekstualisering som ikke er tilstede. Denne refleksjonen mener jeg er nødvendig all den tid man foregir å fortelle en virkelig historie. Hvis man ikke vil ha denne refleksjonen mener jeg det er mer smakfulllt å for eksempel lage en fiktiv historie, evt. satt til Irak.

 

Slik jeg ser det blir det et problem når hendelsen i fallujah spesielt og krigen i Irak spesielt er relativt komplekse internasjonale hendelser som jeg personlig ikke tror kan fortelles på en god måte i et fps. Hvis man vil vise soldaters lidelse kan man gjøre dette like godt uten at historien må være "virkelig". For øvrig tviler jeg på at spillet kommer til å vise lidelsene til begge sider. Mest sannsynlig kommer det til å være de amerikanske soldatene man skal føle med.

 

Men for all del, det kan være at dette spillet vil være en genistrek som motbeviser alle mine motforestillinger. Ingenting ville vært bedre enn det. Jeg velger imidlertid å være skeptisk til jeg har sett det ferdige produktet.

 

Jeg ser ikke helt hvordan dette spillet skiller seg fra haugevis med andre spill som forteller "historie fra virkeligheten". Ei heller at det skiller seg så mye fra det uendelige antall filmer og TV-serier som hevder å gjøre det samme. At det er et fps-spill synes jeg i den sammenhengen er mindre viktig. Man vil gjerne identifisere seg med den ene siden eller spesielle personer som man føler ligger nær en selv, og da selvfølgelig mer så ettersom hvordan historien blir fortalt. Jeg ser heller ikke det store problemet med det. At det blir gjort slik er blitt en del av underholdningsbransjen, og hvis det er feil så er dette en mye større diskusjon enn akkurat om dette spesifikke spillet.

 

Da må man spørre seg om det er noe fundamentalt galt med å fortelle historier fra virkeligheten sett fra en persons eller sides perspektiv i det store å det hele. Svært, svært mye av den vestlige verdens oppfatning av andre verdenskrig f.eks er jo dannet ut fra hva seierherrene skrev i historie/faktabøker, selvbiografier fra deltagerne, biografier sentrale personer osv.. i tiden etter krigen. Og det har da følgelig kommet filmer, bøker og spill som hevder å bygge på disse historiene. Jeg har da spilt landgangen i Nordmandy mange ganger i flere spill - i likhet med tusener av tusener andre som spiller fps-spill. Jeg har også spilt episoder i Somalia basert på dokumentarboken "Black Hawk Down" - i likhet med et stort antall andre.

 

Foranledningen til andre verdenskrig og en rekke andre hendelser som det er laget spill og filmer av er komplekse som bare det - hvis man ønsker å gå inn i det. Irak-krigen ser jeg ikke på som så spesiell i så måte. De som er interessert i det må finne kildene sine andre steder enn i underholdningsindustrien. En film eller et spill kan være det som gjør en interessert i historien bak, og da kan det være av det gode.

 

Det som jeg setter spørsmålstegn ved, og som Konami da også gjorde, er - hva gjør man når gjenlevende soldater og pårørende til de falne ber utvikleren stoppe spillet fordi de fortsatt synes det er for sårt? Og det er der jeg forstår Konami. Det ønsket ikke den negative publisiteten det kunne gitt de ved å stå som utgiver av spillet. De tenker penger. På den annen side - skal man la vær å utgi et underholdningsprodukt hver gang enkelte sier at "nei - dette liker jeg ikke fordi jeg var der"? Etter filmen Saving Private Ryan ble vist på kino i USA måtte foreninger for krigsveteraner åpnes igjen da strømmen med henvendelser ble veldig stor av gamle menn som begynte å gjenoppleve ting igjen etter å ha sett filmen. Filmens beskrivelse av landgangen i Nordmandy ble vist så rett i inn i ansiktene våre og så blodig som aldri hadde vært gjort på film før. Såvidt jeg veit er ikke resten av filmen sann som sådan, men den skapte reaksjoner bare med den realistiske måten den ble fortalt på.

 

Et av poengene mine er, det blir veldig vanskelig å drive noen form for underholdning som er basert på, eller prøve å være en konkret riktig framstilling, av en historie hvis man dra fram alle perspektiver og legge fram historien bak - som i noen tilfeller og konflikter går tusener av år bakover. Da er det bedre å lese leksikon. Eller kanskje ikke - for hvem er det igjen som har skrevet ned historien i leksikonene her i vår del av verden??

Lenke til kommentar

Siste nytt fra gamer-verdenen:

 

Konami planlegger Nine-eleven, et action/strategi-spill der man styrer et knippe terrorister i passasjerfly, med målsetningen å ramme Pentagon og de to World Trade Center-bygningene mest mulig effektivt, slik at de raser sammen. Enkelte stemmer har kritisert Konami for å ville tjene penger på en traumatisk hendelse som ganske nylig drepte tusenvis av amerikanere, og som ennå gir negativ gjenklang i befolkningen, og derfor kan være med på ytterligere å hause opp om og polarisere den spente situasjonen i det mange oppfatter som "a conflict of two cultures", men Konami avviser imidlertid kritikken og hevder at spillet skal være en nøyaktig emulering av hendelsene ned til den minste detalj, slik at spillet ikke kompromitterer det som virkelig hendte den dagen da 3000 amerikanere døde.

 

Konami sier også de planlegger et nytt spill der handlingen settes til den tyske invasjonen og okkupasjonen av Norge i 1940, og der målet er fullstendig kontroll og dominans av infrastruktur og befolkning. Spillet er først og fremst action-orientert med fokus på kamphandlinger rettet mot det fullstendig underlegne norske forsvaret og en motstandsbevegelse som ikke vil gi opp (gutta på skauen), men inneholder også strategielementer der spilleren råder over administrative fullmakter inklusive fengsling, henrettelser og tortur i konsentrasjonsleirer rettet mot dissidenter i den okkuperte nasjonen. Også her har enkelte stemmer kritisert Konami for "usmakelighet", da det i dag regjerer en konsensus om at Tyskland i denne krigen betraktes som "the bad guys", men Konami forsikrer om at spillet i høy grad skal gjenspeile de virkelige begivenhetene fra 1940, inklusive (blir det hevdet) svært grafiske skildringer av lidelsene det norske folk opplevde under denne tiden.

 

Utgivelsesdato er fremdeles ikke satt.

Lenke til kommentar

Tja, ganske bra innlegg av begge. Foruten norge delen, siden norge var det landet som fikk minst medfart av alle som ble okkupert av tyskland under andre verdenskrig.

 

Hvorfor ikke ta ett WW2 spill hvor man tar del i bombing av nesten forsvarsløse (det var noe antiluftskyts, satt opp på grunn av at allierte startet slike tokt) tyske byer hvor tusenvis av uskyldige døde?

 

Glem det, alt. Basert på en sann historie filmer og spill er ren og skjær bullshit. De forandrer som oftest hovedpersonen til en elskbar person med like mye dybde og karakter som det jeg etterlater meg i doskåla.

 

Det er traumatisk for de som deltok i slaget? Jeg må nesten spørre hva så? Det er ingen klager på dokumentarer og lignende som tar for seg slik, eller er det? Det kommer vel helst ann på vinklingen til dokumentaren.

Lenke til kommentar

Enig, problemene med et evt. battle of fallujah er, som det har blitt sagt av andre, ikke spesielt annerledes enn det f.eks. tv serier eller dokumentarer har. Hele ideen om å være "basert på virkelige hendelser" er et minefelt man skal være svært flink for å komme uskadd gjennom. Få spill har vel egentlig forsøkt det noe som gjør meg enda mer skeptisk. Av de som har prøvd har man f. eks. velvet assassin som er godt eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det (http://www.rockpapershotgun.com/2009/05/11/velvet-assassin-sick-filth-or-slick-thrills/).

 

Når dette kommer i tillegg til at Irak krigen fortsatt er svært friskt i minne i og at den ogsåen moralsk gråsone hvor det å skulle heie på USA ikke er fullt så enkelt som det er å heie på de allierte under andre verdenskrig synes det åpenbart at dette spillprosjektet ikke er noe man umiddelbart burde bli forferdelig entusiastisk om.

 

Og som det har blitt sagt, det er ganske mange aspekter også ved WW2 som ikke har blitt brukt i spill og som mest sannsynlig heller ikke burde bli brukt i spill. Så vidt jeg vet er det ingen spill som har brukt holocaust som et prominent tema i et spill om WW2. Og det er god grunn til å si at envher spillutvikler bør tenke seg svært godt om før de evt. prøver å gjøre det.

Lenke til kommentar
Enig, problemene med et evt. battle of fallujah er, som det har blitt sagt av andre, ikke spesielt annerledes enn det f.eks. tv serier eller dokumentarer har. Hele ideen om å være "basert på virkelige hendelser" er et minefelt man skal være svært flink for å komme uskadd gjennom. Få spill har vel egentlig forsøkt det noe som gjør meg enda mer skeptisk. Av de som har prøvd har man f. eks. velvet assassin som er godt eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det (http://www.rockpapershotgun.com/2009/05/11/velvet-assassin-sick-filth-or-slick-thrills/).

 

Når dette kommer i tillegg til at Irak krigen fortsatt er svært friskt i minne i og at den ogsåen moralsk gråsone hvor det å skulle heie på USA ikke er fullt så enkelt som det er å heie på de allierte under andre verdenskrig synes det åpenbart at dette spillprosjektet ikke er noe man umiddelbart burde bli forferdelig entusiastisk om.

 

Og som det har blitt sagt, det er ganske mange aspekter også ved WW2 som ikke har blitt brukt i spill og som mest sannsynlig heller ikke burde bli brukt i spill. Så vidt jeg vet er det ingen spill som har brukt holocaust som et prominent tema i et spill om WW2. Og det er god grunn til å si at envher spillutvikler bør tenke seg svært godt om før de evt. prøver å gjøre det.

 

I grunnen enig i det du sier her. Bortsett fra det om det er skulle være en moralsk gråsone hvor det å heie på USA i Irak krigen ikke er enkelt. Synes ikke det er noen automatikk i det. Og for store deler av "publikumet" er det nok lett å heie på USA i denne konflikten også. Synet er nok mere delt her Europa dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...