Kowalski Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg skal altså tjenestegjøre ved Garnisonen i Sør-Varanger GSV ja, hihi.. Ta med deg godt undertøy! Har et par kompiser som var der for to år siden, de hadde en grei tjeneste. Kan bli litt kjedelig å rusle rundt alene på vidda når man speider etter Ivan, men man blir vant med det meste. Jeg hadde med meg en lappis i leiren, men brukte den sjelden. Og etter at en av gutta veltet den ned fra en hylle i skulderhøyde var den ikke så brukbar heller.. Om du ikke kan låne med deg en billig lap-top hjemmefra, så hopp over det. Skal du på død og liv ha med deg såpass dyrt pc-utstyr så må du huske å tegne idiot-forsikring på det. Jeg delte rom med fem andre gjennom mitt år på Rena, og vi spleiset på TV allerede etter en måned. TV på rommet er greit å ha, og ta gjerne med en spillkonsoll i tillegg. Det hjelper litt når brakkesyken river som verst.. Vær kjapp med å orientere deg om forskjellige stillinger som skal besettes i leiren din, det er kjedelig å gå glipp av en kul tjeneste bare fordi du ikke var oppdatert på hva som var mulig å bli i GSV. Det er bare tull at det er negativt å bli lagt merke til. Gjør en god innsats i rekruttiden, vær positiv, hjelp dine medrekrutter, ikke sleng med leppa osv. Jeg gjorde en god innsats i rekrutten, og ble valgt som tillitsmann for alle gutta de første seks ukene. Det gjorde at befalet visste hvem jeg var, og det hjalp meg til å få akkurat den stillingen jeg hadde håpet mest på (vognfører på leopard stridsvogn). Den er imidlertid noen feller du må unngå om du skal gjøre deg synlig. Ikke vær en streber, ikke vis deg som en korporal-spire. Det er noe som blir sett ned på av de andre, og du ønsker ikke å få et rykte som ryggslikker! Ikke vær kritisk til alt befalet sier; i rekrutten får du sannsynligvis en del teite ordrer som isolert sett er helt meningsløse, men som kanskje er ment som en test på hvordan du reagerer på forskjellige ting. Så lenge du oppfører deg bra, har en god tone med de andre og gjør en god innsats i alt så vil rekruttiden gå fint. Når du så er ferdig med rekrutten (som kan variere mye i varighet fra leir til leir) vil du nyte godt av at du viste innsatsvilje. Og da er mulighetene langt større for å få den tjenesten man vil, i stedet for å sitte og koke kaffe for regimentsjefen. Les de andre tipsene i tråden her godt, så er du nok bedre rustet enn mange andre som møter til tjeneste i GSV. Ellers noe du lurer på, evt. noe som er uklart? Lenke til kommentar
vegge Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Takk for mange gode svar. Jeg sitter nå på Sessvollmoen i nærheten av Oslo og skal ta fly nordover til GSV om en halvtime. Det er litt rart, men jeg tror det blir spennende. Lenke til kommentar
311-5 Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Litt uenig ang. 3000 meter'n her. Jeg løp 3000 på 12.50 og etterpå viste det seg at de som løp den under 13 minutter var i god form og måtte løpe 3 km mer enn de som var i dårlig form gruppa. Det hører med til saken at vi var oppe kl. 5 to ganger i uka den første mnd i rekrutten for å løpe 7 km... Eneste jeg ellers vil bidra med er at en ikke må miste motet selv om alt er helt jævlig til å begynne med, for etter hvert kommer du inn i rutinene og befalet roer seg også et par hakk Jeg var selv i panser på setermoen. Stooorm! Derav mit Nick. Ja, jeg vet det er litt lamt, men jeg fant ikke noe bedre der og da :wink: Lenke til kommentar
umy Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 hmm, jeg tror nok jeg skal i militæret neste år blir sikkert greit nok, men. noen spørsmål: 1. er det vanskelig å sette sammen våpen? 2. som sagt tidligere, er det mye push up's? 3. mange løpetester? (1) den dagbladet reklamen gir meg grøssninger du vet, den med han karen som sliter med det, og befalet disser han, (2)push ups har jeg ingen problemer med og hadde ikke gjort meg noe å få litt "motivasjon" til å komme igang med treningen igjen. (3) løpetester er greit nok, bare jeg ikke må bære 14000kg på ryggen i en utrolig ubehagelig ryggsekk, som gir meg 14 vannblememr og gnagsår. så fortsett å fore oss snart-i-militæret-folk med info og tips :smile: Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 hmm, jeg tror nok jeg skal i militæret neste år blir sikkert greit nok, men. noen spørsmål: 1. er det vanskelig å sette sammen våpen? 2. som sagt tidligere, er det mye push up's? 3. mange løpetester? (1) den dagbladet reklamen gir meg grøssninger du vet, den med han karen som sliter med det, og befalet disser han, (2)push ups har jeg ingen problemer med og hadde ikke gjort meg noe å få litt "motivasjon" til å komme igang med treningen igjen. (3) løpetester er greit nok, bare jeg ikke må bære 14000kg på ryggen i en utrolig ubehagelig ryggsekk, som gir meg 14 vannblememr og gnagsår. så fortsett å fore oss snart-i-militæret-folk med info og tips :smile: G3'en er det letteste våpenet i værden å sette sammen (ok, stooor overdrivelse, men rollerlock våpen til HK er lette, spesielt sammenliknet med f.eks en M16 (som har 45 deler++) det er 2? løpstester? uansett det er mer på 3 klasse videregående, for å si det slik..det eneste som blir annerledes, er 3 mila da må du gå i armyboots med 13.5kg(?) på ryggen...evt. også 3 mila på ski... pushups mener jeg ikke det var for mange av...snarere for lite...regna med å komme i form i millitæret jeg iallefall...skjedde ikke... Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Her er noen tips jeg kommer på i farten : Sovebriller e.l. (når du er den eneste som vil sove på rommet...) "Fiskestol" (sammenleggbar, med koppholder, modellen med fotstøtte, ufattelig mye bedre enn stolene på rommet, dessuten kan du legge den i skapet/under senga ved inspeksjon, stressless til 100-200 kr Hørselvern med radio Matboks (slippe å stresse med papir når du skal lage kveldsmat) Termos (forsvarets har en tendens til å holde dårlig på varmen) sandaler MP3 spiller (bærbar cd-mp3, jukebox e.l. med stor kapasistet) PC høyttalere Anbefaler ikke å kjøpe TV med det første. Dersom det er ulike interesser på rommet vil det gjerne oppstå konflikter, noen vil sove, noen TV osv. Min erfaring er at jeg heller kunne ønske at rommet kun var til å sove på. Når man helst vil sove fra kl 2300 pga revelje 0600 er det kjipt å bli holdt våken av en TV til klokka 0200. 4 timer søvn er for lite selv om man ikke gjør noe nyttlig om dagen. Utnytt systemet, er det noen i slekte som dør, DRA i begravelse!! Landbruksperm? Meld fra om skader som gjør at du slipper unna, ikke nøl selv om du er i tvil! Greit å slippe unna, evnt dimme så lenge det kun er snakk om et kne e.l. Ulempen er å dimme pga udugelighet, mentalitet. Men tror nok arbeidsgivere etterhvert gir mer og mer blaffen i å se på førstegangstjeneste, er jo bare et fåtall som må gjennom det nå uansett. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 FIKK DERE TERMOS?!?!?! pokkers sertermoen! piece of crap... matboks var så absolutt ingen dårlig ide! Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Jeg var i Telekompaniet i Bardufoss, ved Heggelia leir 99/00 Vi hadde en del beltevogner med diverse sambandsutstyr, noe vi ofta hadde det veldig gøy med. Det jeg husker best var da vi brukte to VHF radioer inne i vedlikeholdshallen. Den ene til å sende, den andre til å motta, Den vi skulle motta med satte vi med det høyeste volumet vi kunne. Vi laget også en forlengelse fra radioen til en privat cdspiller som vi gjemte på taket av beltevogna. Deretter begynte vi å rope opp befal og andre menige og be dem melde seg på kapteinens kontor snarest. De trodde da at det var hallens kommunikasjonssystem som ga lyd. Det var det aldeles ikke. Hehe. Etter ca 30 minutter kom kapteinen og en stor del andre personer inn i hallen rimelig pissed off. Kapteinen hadde sittet i et viktig møte angående årets NATOøvelse da det hadde vært en del folk som meldte seg hos han. Møtet måtte avlyses for å finne de "morsomme". Men vi hadde allerede pakket bort alt utstyret. Tror kapteinen er sint ennå... hehe Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 håhå... en annen ting er at hvis du er i sambandet, så har du direkte kontakt på telenor sitt nett...så du kan ringe så pokkers mye du tørr Lenke til kommentar
vegge Skrevet 24. august 2003 Forfatter Del Skrevet 24. august 2003 Etter en måned i GSV har jeg nå 9 dagers perm.. Føler for å kommentere noen av svarene i forhold til min tjeneste så langt..; angående valg av seng.. Seng nr. 1 = romsjef. I alle fall i begynnelsen. Jeg klarte å unngå dette, men fikk til gjengjeld en toppkøye. Det er kjipt å måtte klatre opp i senga - jeg foretrekker underkøye (og det gjør de fleste) Romsjefen dimma derimot etter ei uke, så jeg ble ny romsjef. Er egentlig ikke så mye pes. Man har ansvaret for å få ut søpla før 2300 om kvelden. I tillegg må man alltid melde fra om at rommet er klart for inspeksjon og på oppstillingsplass hvor mange som er til stedet. "Sersjant, Menig Vegge melder rom 204 klar til inspeksjon.. RETT!!!" "Sersjant, rom 204 stiller sju mann, sju mann alle." Ellers kan jeg legge til at romsjef blir byttet på - i alle fall i begynnelsen. Rommene har også blitt litt omfordelt nå rett før første permen. Vi startet jo med nærmere 400 mann, men det skal liksom utdannes ca. 200 grensejegere.. PS. Men ja, det er mindre stress ikke å være romsjef. hvis du skal nordover: kjøp deg en maglite (sånn liten) asap! de burde blitt utdelt ved inntak ffs! + hvis du får tilgang på matrial rommet der oppe, rask med deg AA batterier til bruk i nevnte maglite ++ Det er da lampe over hver seng. Riktignok fungerer ikke alle, men.. Ellers er det alltid greit med en lommelykt når du skal finne ting i teltet mitt på natta. PS. Ja, jeg har faktisk kjøpt en slik lommelykt. Batterier er dyrt. IKKE si ja når noe befal spør dere om dere fryser på oppstilling/andre ganger dere ikke gjør no spesiellt = automatiske pushups + resten av kompaniet/troppen misliker deg sikkert sterkt Jeg hater denne militærinnstillinga. Selvsagt er jeg sliten etter å ha tatt 40 armhevinger! Hvorfor i huleste skal man da være nødt til å besvare "Er dere slitne?" med "NEEEI!!!" ? Jeg holder heller kjeft. klær: det viktigste å få med seg når man reiser opp er undertøy! du vil IKKE risikere å ta i bruk militæret's undertøy(les boxer) (langt ull undertøy er no annet... ) husk at det ikke blir så titt med klesvask, hvis du ikke er særdeles flittig...så ha med deg et godt supply! sivile klær ellers er det såå som så med før første perm...det er begrenset hva du får bruke uansett... Jeg fikk nye(!) militære boxere og de er ikke så verst. Men er enig i at undertøy er det viktigste. Sivilskapet er så altfor altfor lite, så man får ikke plass til noe særlig der. Klesvask må gjøres rundt en gang i uka!? Det er ikke så kult med masse skittentøy i skapet. Ellers må man bare fylle opp en bag med alt man muligens kan få bruk for. Vi har et koffertrom der de sivile bagene står. Dette blir opplåst etter behov. Første måneden her i GSV er det i hvert fall uniformsplikt, så sivilt tøy kunne jeg i teorien ventet med til første perm. innesko, eller sandaler, eller strandsko, slippers eller hva F. er et must! sivile slippers er det no helt annet med å ha stående litt under senga... Jada, tok med slippers jeg. Meget kjekt for å unngå dassgulvet. Jeg gjemte dem bak joggeskoene i skapet - det gikk ikke i lengden. Eneste plassen for sivile ting er i sivilhylla (som er altfor liten) og under senga skal det ikke være noen ting! Jaja, vi får se om ting forandrer seg etter hvert.. skikkelige håndkle er også viktig...du får 2-3 av millen, og alle er for små til å tørke henda på...for å si det slik... Ja, de er små, men det går an. Dessuten har du ikke plass til det store badehånkleet du kjøpte i Syden siste sommerferie anyways! hørt man må ta 40-60 pushups mange ganger om dagen ogsånn.. Vi begynte rolig. Nå tar vi derimot armhevinger og diverse andre styrkeøvelser nesten daglig. Foreløpig har vi vel ikke tatt mer enn rundt 20 i strekk. Hva som skjer utover er derimot uvisst. Jegerutdanningen venter. Angående armhevinger så avhenger vel sikkert dette på typen tjeneste.. Matboks (slippe å stresse med papir når du skal lage kveldsmat) Kveldsmat? I GSV får vi frokost (0615), lunsj (1130), middag (1600) og fjerde måltid (1930) Ellers kan det være greit med matboks når man har med mat på øvelse eller generelt ute i felt. Til slutt vil jeg anbefale å ta med høyttalere evt. en liten CD-spiller. Vi får i alle fall lov til å ha musikk på rommet - bare vi ikke spiller høyt under inspeksjon o.l. Men jeg må ut og utnytte permen min. Her sør er det faktisk over 20 varmegrader og sol.. *sweet* Lenke til kommentar
0wn4g3 Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Vær flink med å gi litt ****** i hva folk sier til deg, å svelge en kamel er bedre enn å grave grøft i 3dager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå