mcgroven Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hermegåsene Microsoft og Sony skremmer ikke Nintendo. Les mer Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Miyamoto høres kanskje litt overlegen ut når han uttaler seg slik, men det er jo et poeng i det han sier. Nintendo begynte med satsingen på bevegelses-kontrollere allerede når de så på muligheter for arvtageren til GameCube. Dette er mange år siden. Wii har nå vært ute i mange år, tredjeparts utviklere har hatt tilgang til utviklingsverktøyene til Wii i årevis etc. Microsoft og Sony har kanskje ikke holdt på med sine bevegelseskontroll satsinger i mer enn ett eller to år (ren gjetning). Nintendo har ergo lengre erfaring med bruk av bevegelseskontroller for konsoller enn de to konkurrentene. Så må man heller ikke glemme faktum at teknologiene til både Microsoft og Sony er "work in progress". Det er ikke oppgitt noen datoer for når disse produktene blir tilgjengelig for oss forbrukere. Det hjelper lite om de kommer med støtte for bevegelseskontroller om denne støtten kun kommer ett år før nestegenerasjons-konsollene kommer. Nintendo sin Motion+ er tilgjengelig i neste uke (mener jeg å huske). En annen ting å tenke på er jo det faktum at disse bevgelseskontrollene til Microsoft og Sony ikke er primærkontrollen på konsollene. For Nintendo sin del har jo alltid bevegelseskontrollen (Wiimote og nunchuck) vært hovedkontroll-metoden for spill. Hos konkurrentene blir det motsatt. Hvor mange spill til Xbox 360 og Sony PS3 vil egentlig ta ibruk disse bevegelsesfølsomme kontrollene? Jeg sier dermed ikke at det Sony og Microsoft har vist ikke er imponerende. Så absolutt. At teknologien bak Natal ved hjelp av et kamera (stereo?) kan tracke alle bevegelsene på alle deler av kroppen er jo ganske fancy. Og jeg liker at Sony Eye kan måle dybden på disse "lyspærene" og at man dermed får 3D motion sensing. Men så lenge teknologien ikke er tilgjengelig for oss forbrukere er det lite poeng i å erklære Nintendo død. Det som blir interessant å se er jo hvordan kontroll-typene blir til neste generasjon. Vil Sony faktisk gå over til å bruke disse bevegelsesfølsomme kontrollene de viste som de primære kontrollene for konsollen? Vil Microsoft komme opp med noe lignende? Natal-konseptet er anvendbart til mye, men taktil tilbakemelding er viktig for brukervennligheten og innlevelsen. Og hva kommer Nintendo til å gjøre til neste generasjon? Lenke til kommentar
mistabeen Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Innovasjon er vel det Nintendo kan. Synes det var tøft av de å satse på bevegelseskontrollere når de lanserte Wii'en. Selv om jeg var/er en Nintendo fan tok det lang tid før jeg turte å kjøpe en Wii selv. Og angrer ikke... Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Miyamoto høres kanskje litt overlegen ut når han uttaler seg slik, men det er jo et poeng i det han sier. Nintendo begynte med satsingen på bevegelses-kontrollere allerede når de så på muligheter for arvtageren til GameCube. Dette er mange år siden. Wii har nå vært ute i mange år, tredjeparts utviklere har hatt tilgang til utviklingsverktøyene til Wii i årevis etc. Microsoft og Sony har kanskje ikke holdt på med sine bevegelseskontroll satsinger i mer enn ett eller to år (ren gjetning). Nintendo har ergo lengre erfaring med bruk av bevegelseskontroller for konsoller enn de to konkurrentene. Så må man heller ikke glemme faktum at teknologiene til både Microsoft og Sony er "work in progress". Det er ikke oppgitt noen datoer for når disse produktene blir tilgjengelig for oss forbrukere. Det hjelper lite om de kommer med støtte for bevegelseskontroller om denne støtten kun kommer ett år før nestegenerasjons-konsollene kommer. Nintendo sin Motion+ er tilgjengelig i neste uke (mener jeg å huske). En annen ting å tenke på er jo det faktum at disse bevgelseskontrollene til Microsoft og Sony ikke er primærkontrollen på konsollene. For Nintendo sin del har jo alltid bevegelseskontrollen (Wiimote og nunchuck) vært hovedkontroll-metoden for spill. Hos konkurrentene blir det motsatt. Hvor mange spill til Xbox 360 og Sony PS3 vil egentlig ta ibruk disse bevegelsesfølsomme kontrollene? Jeg sier dermed ikke at det Sony og Microsoft har vist ikke er imponerende. Så absolutt. At teknologien bak Natal ved hjelp av et kamera (stereo?) kan tracke alle bevegelsene på alle deler av kroppen er jo ganske fancy. Og jeg liker at Sony Eye kan måle dybden på disse "lyspærene" og at man dermed får 3D motion sensing. Men så lenge teknologien ikke er tilgjengelig for oss forbrukere er det lite poeng i å erklære Nintendo død. Det som blir interessant å se er jo hvordan kontroll-typene blir til neste generasjon. Vil Sony faktisk gå over til å bruke disse bevegelsesfølsomme kontrollene de viste som de primære kontrollene for konsollen? Vil Microsoft komme opp med noe lignende? Natal-konseptet er anvendbart til mye, men taktil tilbakemelding er viktig for brukervennligheten og innlevelsen. Og hva kommer Nintendo til å gjøre til neste generasjon? Personlig sier jeg takk Gud for at primærkontrolleren på min 360 ikke er noe annet en den er i dag. At 360 og PS3 nå får disse som et tillegg kan jeg ikke skjønne skal være noe negativt? Man har altså som spiller og utvikler et valg, man kan bruke det som passer best for seg og sitt konsept. Vil Microsoft komme opp med noe lignende? Som hva? Nye kontrollere eller dybderegistrering? Natal har allerede dybderegistrering, og litt av poenget er at man skal være helt kontrollerfri. Hvordan det fungerer i praksis gjenstår såklart og se. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Synes Nintendo har gått fra å være innovative til å være passive og jææævla kjedelige. Har lite eller ingenting positivt å si om Nintendo siden dem lanserte Wii...etter det har det bare gått strake veien nedover. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Personlig sier jeg takk Gud for at primærkontrolleren på min 360 ikke er noe annet en den er i dag. At 360 og PS3 nå får disse som et tillegg kan jeg ikke skjønne skal være noe negativt? Man har altså som spiller og utvikler et valg, man kan bruke det som passer best for seg og sitt konsept. Nå vrir du på ordene mine og benytter deg av stråmannsargumentasjon. Jeg har på ingen måte sagt at det er negativt at bevegelseskontrollene til Sony og Microsoft ikke er primær-kontrollene til deres respektive konsoller. Det kan for all del ha sine fordeler det og. Men som sagt vil det være et begrenset utvalg med spill som kommer til å støtte disse kontrollene. på Wii er det motsatt, der støtter (så godt som hvertfall) alle spill Wii-kontrollen. Hvis tredjeparts utviklere ikke gidder å satse på de bevegelsesfølsomme kontrollene til Microsoft og Sony vil sannsynligheten være mindre for at kunder som ønsker nettopp slik kontrollfunksjon kjøper konsollene. Artikkelen handler om at Nintendo ikke er bekymret for konkurranse. Jeg har satt opp argumenter for hvorfor Natal og PSEye ikke vil være noen store konkurrenter til Nintendo denne generasjonen. Jeg sier på ingen måte at det er negativt at det kommer bevegelseskontroller til Sony og Microsoft sine konsoller. Det argumentet er det du som har skapt, som følge av stråmannsargumentasjon eller andre grunner. Som hva? Nye kontrollere eller dybderegistrering? Natal har allerede dybderegistrering, og litt av poenget er at man skal være helt kontrollerfri. Hvordan det fungerer i praksis gjenstår såklart og se. Som nye kontrollere ja. Som jeg nevnte er "tactile feedback" en viktig del av et HCI (Human - Computer interface). Selvfølgelig er det en del spill hvor det å slippe å ha kontrollere i hendene veldig greit! Dette 3D brick-spillet de viste fram, hvor man skal bruke hendene og føttene til å slå ballene mot disse brikkene som skal ødelegges var jo et godt eksempel på det. Å måtte bruke kontrollere der ville være unødvendig. Men i skytespill er det en stor fordel å ha taktil tilbakemelding i form av en fysisk trigger man kan trykke på. Jeg skal ikke påstå at taktil tilbakemelding er like viktig i alle typer spill, men i mange spill øker taktil tilbakemelding innlevelsen og brukervennligheten på lang vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå