Gå til innhold

Forslag til bærbar PC til ei venninne...??


Anbefalte innlegg

En venninne av meg har kommet og bedt om hjelp/råd til å kjøpe bærbar PC. Jeg er liksom dataeksperten, og greit nok det, men bærbare PCer totalt sett har jeg ikke holdt meg så oppdatert i. Greit at jeg vet om Centrinio, Pentium M, ATI Mobile Radeon osv, men når alt skal i ett system så er det ikke alltid like lett å finne den beste. Så da er jo dette forumet fint å ha :)

 

Det jeg ser etter er en bærbar med følgende specs/features:

  • - 30GB HD+ (helst 5400RPM,men 4200RPM er vel det vanligste og greieste med tanke på pris)

- Grei batterikapasitet (trenger ikke være 5 timer, men 2 er kanskje i minste laget)

- Combi DVD/CD-RW

- 512 RAM DDR (266 er vel det eneste som går på PC foreløpig?)

- 2GHz+ (Her er det jo en del å velge mellom, AMD, Celeron, P4, P4M, PM - P4M og PM er å foretrekke men ingen nødvendighet)

- Bra skjermkort (dvs IKKE Intel "Extreme" Graphics, men Nvidia Go eller ATI Mobile Radeon av et slag)

- 14"+ skjerm, helst større oppløsning enn 1024x768, men igjen mulig å godta)

- LAN/Modem Innebygd (er vel ganske vanlig i dag)

- Trådløst nettverkskort, gjerne integrert, men er det ikke integrert, så er det jo bare å skaffe et pcmcia kort, så no biggie, men en fordel

- PRIS har jo noe å si, 10 lapper er kanskje litt lite for alt dette, men kanskje ikke.. men kanskje opp mot 12 lapper... alt lar seg vurderes

  • Noen "bærbare fantaster" som har noen forslag..? Dell? IBM? Tundra? NoName?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke gi deg noen konkrete maskintips - men gå for en Pentium M prosessor. De har en vanvittig ytelse i forhold til klokkefrekvensen, lite strøm bruker de også. (Pentium M 1.6GHz tilsvarer Pentium 4 2.4GHz eller høyere).

 

Vi har byttet noen av de bærbare her på jobben, fra P4M-2.2GHz til Pentium-M 1.6GHz, og det er faktisk en merkbar økning i ytelsen!

(Måtte bytte pga feil på P4M maskinene vi hadde - er ikke så snobbete)

Lenke til kommentar

Forresten, hvor "god" er den integrerte Intel Extreme Graphics løsningen (anta 64MB shared RAM)? Er den greit til spilling i 1024x768? Ser jo egentlig bort fra at Doom 3 er mulig å spille tilfredsstillende.. men..

 

Og har noen noen linker til test av Dell 500m ?

Lenke til kommentar

Får sjekke den da, selv om jeg får spasmer bare av å tenke på å kjøpe PC på disse såkalte "folke" kjedene ;)

 

Ja, var jo grei pakke det.. men Celeron 2,2GHz.. hvordan er de på strøm? Og Celeron.. huff, aldri likt dem, untatt Celeron 300A da, som jeg klokket til 450 i sin tid.. Var ATI Radeon skjermkort da, det er jo positivt, og tråløst lan og brenner.. men til den prisen så kan man lage en Dell 500m også, ved å gå ned på service-valgene, og oppgradere ram og cd-drev.. men det er fortsatt intel vga og ikke ati da..

 

men takk for tipsene så langt :)

Lenke til kommentar

Hmmm.... Rart... Meldinga di kom litt etter litt. Da jeg svarte i sted sto bare første setningen, nå kom plutselig resten opp...

Ja, var jo grei pakke det.. men Celeron 2,2GHz.. hvordan er de på strøm? Og Celeron.. huff, aldri likt dem, untatt Celeron 300A da, som jeg klokket til 450 i sin tid.. Var ATI Radeon skjermkort da, det er jo positivt, og tråløst lan og brenner.. men til den prisen så kan man lage en Dell 500m også, ved å gå ned på service-valgene, og oppgradere ram og cd-drev.. men det er fortsatt intel vga og ikke ati da..

Tror at den skulle ha 2,5 timers batteritid, så det er ikke så veldig mye.

 

En får vel sånn omtrent det en betaler for uansett hva en velger, vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Joffer: Tror du bør spøre veninnen om hun skal bruke den som en bærbar, ha med seg på skole/jobb osv. Og om støy nivå er viktig. Hvis hun skal det er 500m yperlig.

 

Men skal hun derimot ha en bærbar for mest og ha hjemme og kunne spille, kan du ta en titt på alle de bilige med standar P4 cpu. Da har du mange valg fra 8000 og oppover, Elkjøp osv.

 

Tror du får litt problemer med og finne bra skjermkort og 10 000 kroners Centrino.

 

Barbra har selv testet Dell 500m, så du kan lese litt på testen her et sted.

Lenke til kommentar

Den skal brukes til skole/skriving, samt internet, digitalkamera, og litt spilling.. og det er der jeg ikke finner noe info.. hvordan den (500m) er med tanke på spilling. Jeg skjønner at Doom 3 ikke blir spillbart.. men hva med andre spill? Quake 3 er jo god og gammel og krever litt.. er det spillbart? Ikke det at hu sikkert spiller det, men greit å vite om det er noe tess i noen "vanlige" spill... Age of Mythology, War Craft 3, GTA 3, Battlefield 1942, Black & White, Fifa 2002 osv? Kabal og minesweeper blir nok litt kjedelig i lengden, så hu vil kunne spille litt sier hun..

 

Hu har vel en øvre grense på 15.000, men det må inkludere en trådløs ruter som støtter ISDN dial-up.. så da er nok Dell 500m ganske grei.. Kan kanskje sjekke etter noen P4M også...

 

Edit: Tundra 1545 hos PSData så grei ut, men den har bare USB 1.1 :( Bør nesten være 2.0... men der var det bra nok skjermkort (NVidia Go 200).. likte den, hadde den bare hatt USB 2.0 - http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details

 

Edit 2: Det er synd at ikke Dell leverer 600m i Norge/Europa. Det er så og si 500m med ATI Radeon kort bl.a. (se dell.com)

Lenke til kommentar

eeeeeeeeh, hvis hun skal ha den mest hjemme sånn at hun kan spille på den så er det vel like greit å kjøpe seg en stasjonær liksom. hehe. man kjøper noe bærbar for å ha den med seg da. har ikke så veldig mye peil på bærbare selv heller, selv om jeg har en HP Omnibook XE3 selv, den er snart 2 år gammel tror jeg. virker bra, men bruker ikke den i ferien da, siden at jeg har fått meg en stasjonær som er minst 3 ganger bedre.

Lenke til kommentar

USB 2.0 får man som PCMCIA kort om hu må hu må ha det, samme med WLAN (som hun skal ha).. så prisen går jo litt opp.. klarer seg sikkert med usb 1.1 hu..

 

Jeg har vel egentlig postet i den tråden du gav men ikke fått noen svar enda.. Men nå klargjøres jo testen av Tundra Centrino'n så kanskje det nevnes litt om spill der... får håpe det.. jeg postet ihvertfall et request på Tundra 1555 tråden... så får vi se.

Lenke til kommentar

Hehe du sier noe.. men det er nok jeg som må drive 1.linje support så da er det nok greiest med Windoze (eller Linux), men siden vi snakker jente her så blir det Windoze XP (og da kan jeg styre PC'n remote :)

 

Aldri testet en MAC, om du ser bort fra en Mac II eller hva de het i sin tid (alt i en boks, høy smal sak med liten skjerm.. men det er nok 15 år siden...) så kanskje jeg skulle ha prøvd en dag... blir vel med det.. "skulle ha"... :)

 

Edit:

Men dersom vi dropper å tenke på Centrino, og heller går for P4M med et duganes grafikkort, som Nvidia Go eller ATI Radeon av en eller annen slag.. noen forslag til klassen opp til 12.000, helst ca 10.000 ?

Lenke til kommentar

PC'en som jeg mener er det beste kjøpet er Toshiba Satelite 2450201

 

Den er utstyrt med 2,4 P4 (desktop), men den er dødstille og sammelignet med Dell 500m så støyer den ikke mye.

 

Den har også bra grafikkort (420) som gir ca 4000 i 3dmark 2001.

 

Sammenlignet med Paze modellenee fra HP (som gir mye specs for pengene) så er denne mye mer student vennlig da HP sine maskiner støyer noe sinnsykt.

 

Denne modellen selges til under 12000 flere plasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...