Gå til innhold

Oppdatering til Canal Digitals HD PVR for kabel

Anbefalte innlegg

Hei Teknofil!

Dette er ikke akkurat en tilbakemelding, men heller et rop om hjelp. Dere kan sikkert flytte tråden hvis dere synes at den er på feil plass.

For en tid tilbake så henvendte jeg meg til Teknofil angående Canal Digitals HD PVR. Den gang gjaldt det bildekvaliteten på SD-kanaler, som jeg ikke syntes holdt mål. (Her er tråden: http://forum.teknofil.no/forum/index.php?showtopic=7662) Bildene på vår tre år gamle Pioneer 436-FDE ble blasse, gule og uskarpe. I tillegg laget den et forferdelig leven. Vi valgte derfor å returnere dekoderen.

Jeg hadde bestemt meg for å vente med å kjøpe denne dekoderen til den mye omtalte programvaren kom, men for at par uker siden så ringe det en selger fra CD og kom med et godt tilbud på bredbånd i tillegg til denne HD PVR-en. Vi slo til.

Siden sist vi hadde denne dekoderen her hjemme så har vi fått en flatskjerm til. Panasonic PX80. Jeg testet dekoderen på denne TV-en, og til min store overraskelse så opplevde jeg ikke at bildene ble blasse, gule og uskarpe. Forskjellen på 1080i og 576i på SD-kanaler var minimal. Det kan virke som at denne dekoderen gir et bra bilde på enkelte TV-er, men ikke på alle. Kjenner en med en Toshiba LCD-TV, og der er bildene gule og blasse igjen.

Vel, vel, nok om det. Denne gangen er det ikke bildekvaliteten som er problemet, men alt annet. Det har vært utallige tråder om denne dekoderen, men jeg velger å starte enda en på det nye forumet.

Da vi hadde denne dekoderen noen dager i fjor, så fikk jeg ikke brukt den lenge nok til å gjøre meg opp en mening om selve funksjonaliteten. Jeg har lest veldig mye om det bl.a. på Teknofils forum og på AVforum, men at det skulle være så ille hadde jeg aldri forestilt meg.

For dekoderen er nesten ubrukelig. Her er en liste over feil med dekoderen som jeg har opplevd i løpet av den ene uken(!) jeg har hatt den:

- I løpet av den uken jeg har hatt den, så har den slått seg av og på tre ganger (helt av seg selv).

- Den har også låst seg to ganger, slik at opptak har blitt stoppet (jeg måtte til slutt koble fra strømledningen).

- Når jeg trykker på "pause" så stemmer ikke lyden alltid med bildet når jeg trykker "play" igjen.

- Når jeg har trykt på "pause" slik at sendingen ligger "etter skjema" så kan den plutselig finne på å hoppe til direktesending helt av seg selv.

- Når jeg går inn i EPG-en og prøver å ta opp en kanal, så er det ikke alltid at det går an. Den reagerer ikke når jeg trykker på "record."

- På flere kanaler (og enkelte programmer på hvilken som helst kanal) så er bildet bare halvparten så stort som det skal være, slik at det er en svart "ramme" rundt.

- Jeg har også flere ganger fått en feilmelding som sier at dekoderen har "problemer med å motta signalet." Dette har skjedd på flere HD-kanaler, men også på SD-kanaler.

- Jeg har også opplevd at det ikke er bilde på noen av HD-kanalene.

Så mange problemer har det vært at etter en samtale med Canal Digital i går så valgte de å sende en tekniker hjem til oss fordi de hadde mistanke at det var noe galt med signalstyrken på kabelen vår. Teknikeren sjekket signalstyrken (på vår bare tre år gamle kabel) med et apparat, og fortalte oss at vi har "best signal i byen!"

Konklusjonen er altså at det er dekoderen til Canal Digital som er alt for dårlig. At denne dekoderen i det hele tatt er på markedet er en skam for Canal Digital, og enda verre blir det når Canal Digital gang på gang går ut i media og påstår at de har fått bare positive tilbakemeldinger og at dekoderen fungerer som den skal. At denne dekoderen er den eneste HD-PVRen Nordens største digital-TV-leverandør har i salg er rett og slett en komplett skandale!

Derfor ber jeg igjen om hjelp fra Teknofil. Kan dere (nok en gang) ta kontakt med Canal Digital og spør når denne oppdateringen kommer for kabel? De har sagt i et år at den er rett rundt hjørnet. Nå må den komme snart, for par dags dato går det nesten ikke an å bruke denne dekoderen.

På forhånd takk!

(Beklager langt innlegg)

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, bare bra med langt innlegg. Som du vet har vi fulgt denne saken, men det har så langt ikke kommet noe nytt fra CD. Men det er ikke bare du som har klaget over disse tingene.

Forrige gang diskusjonen blusset opp ble det nevnt mulighet for å skrive et samlet klagebrev til Canal Digital. Om det er flere som fortsatt sliter med disse problemene, noe jeg regner med at det er, så vil jeg foreslå at det skrives et slik samlet kundebrev. Dette kan så enten sendes direkte til CD, eller vi kan godt ta brevet videre.

Selv har jeg ikke CD og kjenner derfor ikke til problemene personlig, men vil gjerne høre andres synspunkter på dette.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har registrert at Teknofil har vært i kontakt med CD om denne dekoderen flere ganger. Kjempefint at dere vil hjelpe oss frustrerte kunder. Jeg har også lest noen artikler om dekoderen på dingz.no og DinSide. Bl.a. leste jeg i en artikkel fra 4. mai på dingz.no at:

- Det er ikke satt noen dato for oppdateringen, men vi håper det ikke tar altfor lang tid, sier informasjonsdirektør i Canal Digital, Jørgen Thaule, som ber oss ringe tilbake igjen neste uke for en ny datosjekk.

Siden da har det ikke skjedd stort, så jeg tenkte at kanskje Jørgen Thaule har ny informasjon å komme med nå. Så om du hadde orket å ta kontakt (nok en gang), så hadde det vært alle tiders. Jeg ringer selv også, men da møter jeg bare kundebehandlere som ikke vet noe om dette.

Å sende et felles klagebrev er jo også en mulighet, men da kreves det at mange deltar for at brevet ikke skal havne rett i søpla. At Teknofil sender brevet på vegne av oss kunder ville nok vært det beste da klager direkte fra kunder har en tendens til å bli oversett tror jeg.

Jeg har forresten postet linken til denne tråden på AVforum slik at flere kan delta i debatten rundt dette.

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Vi er mange som arbeider for å lage en pressgruppe på facebook. Vi er mer enn 100 medlemmer som irriterer oss nå, og vi vokser! Vi etterspør et samlet sted der bugs og feil rapporteres og dokumenteres. Foreløpig forsøker vi å ta ansvar på denne gruppa for å logge feil. Dersom vi kan dokumentere og gjenskape feil, kan vi også argumentere for at vi har fått et dårligere produkt enn vi betaler for. Når vi da har en sak, kan vi ta dette med forbrukermyndighetene og Canal Digital. Hjelp oss!

Gruppa finner du her:

http://www.facebook.com/topic.php?topic=87...gid=44599199570

Vi bistår gjerne Teknofil med hva nå enn vi kan hjelpe med i denne saken. Sammen er vi sterke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...