Gå til innhold

Full kroppskontroll på Xbox 360


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke at Project Natal vil funke like bra som Wiimoten når det gjelder kontrollmulighetene i tradisjonelle spill... men dette ser utrolig rått ut alikevel!

 

Jeg ser for meg at utstyret kan forbedre spillopplevelsen drastisk i RPG/adventure-spill. Drømmen hadde jo vært om The Elder Scrolls V tok i bruk facial og voice recognition.

Lenke til kommentar

Å gud hjelpe meg, håper ikke dette kommer til å ta av noe videre :p Hvordan blir det med flere personer forresten? Kan bli...forvirrende. En av hovedsvakhetene til Wii er jo den uutholdelige prisen på kontrollene, om dette blir lignende, bare dyrere og med færre spill ser jeg ikke helt nytten.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at Project Natal vil funke like bra som Wiimoten når det gjelder kontrollmulighetene i tradisjonelle spill... men dette ser utrolig rått ut alikevel!

 

Jeg ser for meg at utstyret kan forbedre spillopplevelsen drastisk i RPG/adventure-spill. Drømmen hadde jo vært om The Elder Scrolls V tok i bruk facial og voice recognition.

+1

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se seriøsiteten... Jeg er nok en litt for sterk motstander av casual games, fitness games og hjernetrimgames til å i det hele tatt se på dette som noe positivt... Jeg lo høyt da jeg så Live streamen og jeg kommer til å le høyt når Microsoft går finansiellt på durken med dette spielbergproduktet...

Lenke til kommentar
Å gud hjelpe meg, håper ikke dette kommer til å ta av noe videre :p Hvordan blir det med flere personer forresten? Kan bli...forvirrende. En av hovedsvakhetene til Wii er jo den uutholdelige prisen på kontrollene, om dette blir lignende, bare dyrere og med færre spill ser jeg ikke helt nytten.

Hva i alle dager for deg til å tro at et kamera er dyrere enn en tingest med akselerometre OG ET KAMERA? Tipper denne vil koste maks 500 kroner. 600 om bundlet med et spill. Gleder meg.

Lenke til kommentar

Tipper MS kommer til å innføre en egenportefølje for Natal eller Causual gamers slik at dette er lett å skille fra andre spill.

 

Tror faktisk dette er et ganske så lurt trekk fra MS. Spill som kombinerer både stikke og MoCap eller natal eller hva vi nå skal kalle det er jo skikkelig rått.

 

Et av de første spillene som faktisk fikk folk opp av sofaen var vel et tidlig metal gear solid for PS1 eller Ps2 der fikk man meldingen "I can read your mind"på et oppdrag. Løsningen på dette oppdraget var enten å gå bort til konsollen og putte kontrollene i et annet slot eller om det var minne kortet som skulle ut fra et slot til et annet.

 

En av de første tingene jeg også kom til å tenkte på var saksøking. Den sporten aller flest dør av får hjerteinfarkt er slag er Squash. Godt voksne folk som løper rundt og slår som halvgale tullinger til blodpumpa brister. På Wii kan man kun bevege armene med med dette konseptet kan man jo hoppe og sprette. Vi så jalle hvor spenstig hun dama som spilte det ballspillet var. Se for dere en godt voksen småfet utrent person som gå bananas her. Kan fort ende med blodpropp hvis man ikke har evnte til å begrense seg. Er det Thropies med i bildet eller hva det nå heter på xbox så skal man ikke se bort fra at folk VIRKELIG gir jernet i slike spill. Ender vel også med litt armbrudd og forstuelser når folk sparker i marmorbordet eller slår hånda tvers igjennom 50" plasmaen.

 

Bortsett fra dette så blir det veldig spennende å se hvordan spillene blir. Når MÅ sony svare med noe ala det samme for å henge meg og alle vil kikke på Wii har fått til av spill konsepter og kopiere dette og utvide dette i det brede og vide.

 

Så kan man begynne å snakke om hva slags spill som egner seg for dette og hva som ikke egner seg. Se for dere Diablo 4 eller Wow II der man selger egne plastikksverd/økser/skjold i butikkene/netbutikkene som man må stå med i hånda når man spiller. Uante mulighet for å produsere og selge utstyr til spill her!

 

 

Lenge leve utviklingen!

Uten Nintendeo Wii hadde ikke Natal kommet!

Lenke til kommentar

Jeg synes nå det er positivt at spillselskaper evner å fornye seg litt iblant jeg. Hvis de ikke hadde fornyet seg hadde vi ikke hatt spillkontrollene vi har idag. Nintendo Entertainment System-kontrollene hadde verken stikke eller skulderknapper. Dette var rundt 25 år siden. Hvis skulle tenkt at, "Nei det der er bare en gimmick. Håper ikke de bruker det på så mange spill", for hver eneste nyvinning ville dere ikke hatt gleden av å sitte med de avanserte gamepad-ene dere sitter med idag. Hva skulle man nå med en mini-joystick på håndkontrollen, var det sikkert noen som tenke da Nintendo 64 kom ut. Det viste seg jo at stikken var veldig godt egnet for 3D-spill som ble innført nettopp samme konsollgenerasjon. Kontrollene har blitt mer avanserte som følge av at spill blir mer avanserte. Nintendo puttet ikke skulderknapper på kontrollen for moroskyld. De puttet skulderknapper på kontrollene fordi spillene inneholdt stadig flere handlingstyper. I gode gamle NES-tider gjorde man stort sett ikke mer enn de samme handlingene om og omigjen. I Super Mario bevegde man seg i forskjellige retninger, hoppet, og trykket på valg i menyer. Stikken var en nødvendighet for å la spillere navigere karakterene i en 3D-verden.

 

Nå som spill har blitt enda mer avansert begynner dagens kontrollere å henge etter. Man merker begrensningene, spesielt i strategispill til konsoll, hvor man har få muligheter til å gruppere og velge enkeltgrupperinger av soldater. Man har få snarveiskommandoer etc. I andre spill merker man også manglene i form av veldig kontekstbasert kontroll. Den samme knappen kan gjerne brukes på ti ulike måter avhengig av konteksten spilleren befinner seg i. Litt satt på spissen selvsagt, men dere tar nok poenget. Denne Natal-teknologien kan faktisk forbedre spill i det såkalte "hardcore"-markedet også. Først av alt vil stemmegjenkjennings-funksjonen muliggjøre audiotive kommandoer. Godt eksempel er forsåvidt strategispillet til Ubisoft som benytter seg av nettopp stemmen for å kontrollere spillet. Her kan man velge enheter ved nettopp å si kommandoord inn i xbox-mikrofonen. Dette fungerer ikke perfekt, men med arbeid kan det bli bra. Istedenfor at alle handlinger skal utføres ved å trykke på knapper kan man fordele det litt. De essensielle handlingene som å bevege seg (inklusive hopping etc), sikte, skyte og å lade om kan utføres ved hjelp av den gode gamle xbox-kontrollen. Mens ting som er mindre essensielle, som å åpne dører, sende kommandoer til lagkamerater og annet slikt kan utføres kun ved hjelp av stemmen. Eventuelt kan også noen handlinger utføres ved hjelp av motion recognition. Det ligger uante muligheter her.

 

Man skal heller ikke se bort ifra mulighetene som ligger i forbedring av rollespill. I motsetning til hjernedød action (som kan være artig det og) handler rollespill mer om interaksjon med omverdenen og det å leve seg inn i spillet. Her har jo presentasjonen til Microsoft allerede vist litt av potensialet. Faktisk kommunikasjon med spillkarakterer er jo interaksjon på sitt beste. Hvis teknologien kan bidra til å øke innlevelsen i rollespill til et nytt nivå ser jeg ikke noe annet en positivt ved det. Kan allerede forestille meg et Fable 3 hvor du kan gå rundt og snakke med landsbyboerne. Jeg tror dog at strategispill kan få en ny sjanse på konsoll med denne teknologien, om den brukes riktig. En blanding av stemmekommandoer og å faktisk bruke pekefingeren til å velge og styre units kan faktisk fungere. Istedenfor å bruke en knapp på Xbox-kontrollen til å velge alle enheter av en gitt type, kan man tegne en ring rundt de enhetene man vil velge. Ved hjelp av stemmekommandoer kan man også for eksempel assigne "hotkeys", i form av at man senere kan velge disse unitsene ved å si et kommandoord (eksempelvis Alpha, Bravo etc).

 

Wii fit har introdusert trening til konsollverdenen. Jeg tror at Natal har potensialet for å føre dette videre. I motsetning til Wii fit-brettet kan dette måle den nøyaktive posisjonen på kroppen din, og dermed se at du gjør øvelser rett etc. Ikke minst viste jo dette 3D Brick-spillet at også mer "vanlige" spill kan gi god trening. Så for min del ser jeg virkelig fram til hva Microsoft kan få til med dette her. Ser ingen grunn til å være negativ til ny teknologi. Og hvorfor skulle man være redd for at det skal bli mindre "Hardcore" games. Det er ikke akkurat som om markedet for Hardcore games plutselig skifter over natten. Der det er etterspørsel er det også et tilbud. ;)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at Project Natal vil funke like bra som Wiimoten når det gjelder kontrollmulighetene i tradisjonelle spill... men dette ser utrolig rått ut alikevel!

 

Jeg ser for meg at utstyret kan forbedre spillopplevelsen drastisk i RPG/adventure-spill. Drømmen hadde jo vært om The Elder Scrolls V tok i bruk facial og voice recognition.

 

Det bør fungere bedre enn wiimote om det skal bli noen suksess tror jeg. Wii moten er desverre belemret med at den er for dårlig teknisk (les: overraskende upresis)

 

AtW

Lenke til kommentar
Det bør fungere bedre enn wiimote om det skal bli noen suksess tror jeg. Wii moten er desverre belemret med at den er for dårlig teknisk (les: overraskende upresis)

Den funker da nærmest perfekt til skytespill. Når det kommer til sportspill og spill som inkluderer fekting fungerer den ikke like bra. MotionPlus ser dog ut til å endre på dette(ta en titt på Red Steel 2 og EA's M+ spill). Jeg tviler sterkt på at Project Natal hadde klart å styre Red Steel 2 like bra som en wiimote med M+.

 

Det ser heller ut til at Microsoft kommer til å innovere innen helt andre felt(Milo). Jeg gleder meg virkelig til å se hvor dette bærer hen. :)

Lenke til kommentar
*masse tekst*

 

Fullstendig enig med deg! Det kan virke som en casual-greie, men spillkontrollen utvikler seg, og slik fornying er bare positivt.

Gleder meg til man kan rope "Team Alpha, ATTACK!" i microfonen :)

Endret av Alkjeks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...