Gå til innhold

Utviklingen av førstepersons skytespill (del 2)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9018234

Hvor er Thief: The Dark Project? Banebrytende på sin tid, og unik i sin sjanger!

 

cgFn5l.jpg

 

for å ikke glemme den spirituelle etterkommeren til Ultima Underworld, Arx Fatalis.

 

xACgMl.jpg

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snakk om utviklingen av førstepersons skytespill - Thief og Arx Fatalis utgjør utspringene til andre grener av førstepersonsspill, som etter hvert skiller seg markant fra klassiske shooters (naturlig nok med unntak av perspektivet). Monster Maze, Driller og UU:TSA finnes derimot såpass tidlig langs utviklingslinjen at en lett kan argumentere for at de hører med i en oppsummering av sjangerens tidligste utvikling, mens Thief og AF ikke kan tillegges samme betydning på et mye senere tidspunkt i utviklingen.

Lenke til kommentar
Crysis: Warhead er her for å illustrere den enorme tekniske forskjellen på nå og da. Warhead er det peneste spillet ute idag, og da det være med i en slik artikkel når det er snakk om FPS.

 

Forøvrig så skulle jeg gjerne ha sett Half-Life 2 nevnt, men ellers en like gyllen artikkel som alltid. :)

 

(hvorfor Half-Life 2? Fordi det er fort et av tidenes mest polerte spill på alle aspekter. Historie, grafikk, fysikk, gameplay, variasjon, gåteløsing og underholdning er tilnærmet perfekt!)

Du kan si at Half-Life 2 var spillet som siviliserte FPS-sjangeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...