Gå til innhold

Videoredigering: Bestiller maskin i morra!

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med dokumentarer og skal gå til innkjøp av en videoredigeringsmaskin da vi har problemer med og finne studioplass for proff redigering utover høsten.

Den nye maskinen skal fungere som "skisse" maskin for prosjektet og gi en rough-cut versjon før vi eventuelt går inn i et studio. Jeg ser dog at specs på boksen antyder at vi kansje ikke trenger gå til en søkkdyr edit suite seinere. Lengden på filmene jeg lager er opp mot 60 minutter, hvordan vil den nedenstående maskin håndtere det?

Her er detaljene på det mulige kjøpet (fra Komplett):

hd: 2 x Maxtor IDE ATA-133 120 GB 7200 RPM 8MB Cache

hk: Asus P4800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz

cpu: Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533

ram: Corsair TWINX512-2700LL DDR-DIMM 512 MB

I tilegg kommer: DVD brenner, kabinett, og grafikkkort.

Grafikkkortet: hva foreslår dere? Jeg har ikke bruk for dual monitor opplegg, kjører video på tv'n og redigerer som vanlig på en monitor. Har ikke plass til to monitorer. Jeg ønsker også TV inn samt TV tuner på kortet. Kortet skal også brukes til Photoshop og Poser, og bør ha bra farger.

Trenger jeg lydkort? Hovedkortet har lyd, og er det noen vits og hive inn et Audigy kort til penger penger...?

Bestillingen går inn i morra ettermiddag, og jeg tror jeg har en bra boks for videoredigering. Eller? :)

Stig,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg ser på CPU & Hk oppsettet ditt at Den Pentium 4 cpuen din har 533mhz FSB og hovedkortet har 800FSB

Så du må skifte ut den pentium 4 533FBS med en Pentium 4 800FSB m/ HT. Denne cpuen er også mye raskere!

For å få en bedre ytelse på maskinen bør du kjøpe annen ram. Du burde kjøpe PC-3200 (DDR-400) ram. Jeg vil nok anbefale deg 2x512mb ram.

For hvis man har 2 brikker kan man kjøre dual-channel. (2x400mhz) i steden for 1x400mhz.

Skal du ha 512mb ram, kjøp 2x256 for å kunne ta i bruk dual-channel.

Lenke til kommentar

tv-out får du på alle grafikkort i dag. Ati sin løsning går for å være litt bedre bildekvalitet på en nvidia sin.

ang. video inn så sjekk kameraet dere skal bruke. har det firewire inn og ut trenger du bare et firewire kort/ inngang på maskinen.

om du ikke har dette så kan et all in wonder kort fra ati eller et tilleggskort /tv kort være løsningen, men best kvalitet får du med digital overføring altså firewire. raskt går det og. Pinnacle har løsninger med både grei programvare og tilhørende kort for videoredigering.

jeg har hatt ati kort siden mitt radeon 64ddr og er veldig godt fornøyd med disse kortene. Til videoredigering ville jeg hatt 2 skjermer. premiere har alt for mange vinduer til at det blir artig med kun 1 skjerm.

Lenke til kommentar

oppsettet ser greit ut, men kunne ikke være mer enig i det han andre sa..

bytt til P4 2.4 PC800 m/HT (har det selv :p)

og 2x512 DDR400 blir det supert!

og du spurte om grafikkkort! ta et Ati All-In-Wonder Radeon 9700 pro! du får jo 9800 pro AIW og, men det koster SÅÅÅ mye mer!

lydkort har du ikke bruk for å kjøpe! den innebygde lydkretsen er såpass bra!

håper dette var til hjelp for deg =)

Lenke til kommentar

Heisan... (Noen tanker om video red.)

Video/3D krever "tallknusere". Etter en del år med heftige prosjekter har jeg lært meg at ny "cool" teknologi ikke alltid gir det man tror og en av disse er HT eller Hyper trading.

På 1 times tung animasjon (3D studio Max r5) i 800x600/24bit/30fps kunne vi se en tidsbesparelse på 5-6 sekunder men først etter det andre forsøket fordi XP trynet...(igjen!)

Vi bruker konsekvent Windows2000 fordi kule knapper ikke så viktig som bunnsolid stabilitet. Man får da ikke de to fete bildene av prosessorer i systemoversikten men det kan lastes ned freeware som emulerer denne effekten og man kan da selv velge hvor mange cpu'er som skal vises! Det er stort sett den effekten man vil få av HT! (kult å se på).

Når vi setter opp nye maskiner er det 4/5 ting som er viktig.

1: Rå prosessorkraft.

2: Mye og stabilt minne.

3: krafitig skjermkort som tar noe av rendringsjobben selv.

4: Stabilt og redigeringsvennlig hovedkort.

5: Rask HD av god kvalitet.

1: (Prosessorkraft = Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800)

Man kjøper ikke den siste utgaven fordi den ikke gir SÅ mye mer kraft en den under som er 2200.- rimeligere! (Intel). Men noe under 3GHz er i dag ikke tjenlig i forhold til effektivitet og tidsforbruk. (tid er penger)

2: (Mye og stabilt minne. TwinMos PC3200 400MHz med WinBond brikker)

Det er viktig at minnet er stabilt og ikke krangler også de få gangene man må overklokke "litt" når deadline nærmer seg styggfort. TwinMos med Winbond er ikke det mest "klokkingskåte" minnet men fult brukbart og stabilt. Er man "vaneklokker" er nok minne som GAIL bedre til det!

3: kraftig skjermkort som tar noe av rendringsjobben selv.

3Dlabs....Say No More !!!

Jeg antar budsjettet ditt røk der! (fra 5500.- +++++)

4: Stabilt og redigeringsvennlig hovedkort.

Min erfaring er at ASUS kort ofte kan være litt knotette og ustabile kanskje fordi de skal treffe et større publikum en fks. Abit. Abit's nye IC7/7-G er lett å konfigurere, lett å klokke og det viktigeste...Det er stabilt!!

IC7-G har 1000Gbit nett innebygd sammen med 1394 og en mengde USB porter. En annen artig ting er Digital Optisk inn/ut (S/PDIF) av rimelig grei kvalitet. Nå koster ikke Gigabitt nett all verden men "alt i ett" er jo alltid rimligere" og er nettverks rendring noe man vurderer og fiber blir for dyrt er 1000Gb helt greit!

5: Rask HD av god kvalitet. (WD Raptor 10.000 RPM)

Hvor stor bootdisk du har er uinteressant! det er hvor rask den er som er viktig. Så med en Raptor blir flaskehalsen enda mindre og dagen vesentlig lettere å komme igjennom. WD har også en upåklagelig retur prosent! (trenger du mer plass er 180GB disker fra IBM/Hitachi helt greit)

Så her er mitt råd:

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 4300.-

Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz 1270.- (IC7-G 1800.-)

TwinMOS PC3200 512MB m/Winbond 1115.- (2210.-)

Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA 1500.-

Anbefalig er IC7 (uten G) fordi dette kortet har alt - 2 ekstra S-ATA og Gb LAN. Ellers er de like!

Da får du for Kr. 9350.- (inkl 1 GB RAM) en av de meste potente maskiner mulig å oppdrive for denne pengesummen!

Og da gjennstår på et billi skjermkort, kabinett og stabil PSU.

PS: Tips til PSU er Fortron/Source Lite støy høy ytelse og stabilt. 500.-

Skal du drive proffesjonelt og tjene penger samt kjøre stabilt...Kjør Windows2000 eng.

Dette er mine tanker! og jeg er for gammel til å diskutere AMD/Intel, w2K/XP/Mac og slike totalt uvesentlige ting basert på erfaring til en 14 år gml. GameBoy med mottoet "AMD Rules"!!!! (No hard feelings DuDe)

Lars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...