haavardfp Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Hei, Jeg har nettopp gått til anskaffelse av et Sunsway Firewire/ USB 2.0 combikort, for videoredigering o.a. Jeg er ganske misfornøyd, gitt. Da jeg satte det inn første gang, kom det pipesignal fra hovedkortet, et langt og tre korte, noe som iflg. manual betyr "skjermkort ikke funnet eller video memory bad". Det var intet bilde. Imidlertid fortsatte boot-prosessen, og plutselig slo skjermen seg på, og PC fungerte helt normalt. Installerte drivere etc, rebootet, samme resultat. ALt virker helt OK, men jeg får f.eks. ikke gått inn i BIOS, fordi skjermkortet ikke virker før VGA-driveren kobles inn. Dette har jeg sluttet meg til er fordi software-IRQ managementgreie (APIC) da kobles inn. Før det, går det på "fysiske" IRQer, og da klarer ikke min Matrox G450 og nevnte USB 2.0 kort å dele IRQ. I følge "System information" deler G450 og NEC USB 2.0 controller nå IRQ 16. Det er i grunnen ganske imponerende at maskinen i det hele tatt klarer å boote. Hovedkort er for øvrig Asus A7S333 (SIS 745-basert). Har forsøkt å disable mange ting, flytte rundt kortet, til ingen nytte. IRQ 16 er det den vil ha, og ingenting annet. Er det noen som vet en løsning på dette? Det er nok av ledige IRQer (8 - 12, f.eks.), men jeg får jo ikke flyttet på noen av dem!! Hverken i BIOS eller i XP. Lenke til kommentar
Bastoid Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Hei, Jeg har nettopp gått til anskaffelse av et Sunsway Firewire/ USB 2.0 combikort, for videoredigering o.a. Jeg er ganske misfornøyd, gitt. Da jeg satte det inn første gang, kom det pipesignal fra hovedkortet, et langt og tre korte, noe som iflg. manual betyr "skjermkort ikke funnet eller video memory bad". Det var intet bilde. Imidlertid fortsatte boot-prosessen, og plutselig slo skjermen seg på, og PC fungerte helt normalt. Installerte drivere etc, rebootet, samme resultat. ALt virker helt OK, men jeg får f.eks. ikke gått inn i BIOS, fordi skjermkortet ikke virker før VGA-driveren kobles inn. Dette har jeg sluttet meg til er fordi software-IRQ managementgreie (APIC) da kobles inn. Før det, går det på "fysiske" IRQer, og da klarer ikke min Matrox G450 og nevnte USB 2.0 kort å dele IRQ. I følge "System information" deler G450 og NEC USB 2.0 controller nå IRQ 16. Det er i grunnen ganske imponerende at maskinen i det hele tatt klarer å boote. Hovedkort er for øvrig Asus A7S333 (SIS 745-basert). Har forsøkt å disable mange ting, flytte rundt kortet, til ingen nytte. IRQ 16 er det den vil ha, og ingenting annet. Er det noen som vet en løsning på dette? Det er nok av ledige IRQer (8 - 12, f.eks.), men jeg får jo ikke flyttet på noen av dem!! Hverken i BIOS eller i XP. Problemet med ACPI er at for at det skal funke optimalt må alle PCI kort støtte PCI 2.2 og IRQ sharing. Du kan forøvrig ta en liten titt her http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=15&fcid=26 Lenke til kommentar
haavardfp Skrevet 18. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2003 Hmm... nyttig link. For øvrig er ikke APIC det samme som ACPI, men det er jo interessant at en mulig grunn til tullet er at kortet ikke støtter den seneste PCI-standarden. Ser ut som det bærer tilbake til sjappa, gitt..! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå