Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Gjør-det-selv"-pakker "ADSL"

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle akkurat til å bestille ADSL fra Tele2.

Jeg har flere analoge telefonuttak i eneboligen min. Derfor måtte jeg bestille ADSL med montør (Noe jeg ikke vil og heller ikke gjorde). Det blir jo 1000kr dyrere! WTF! Derfor lurer jeg på om det i det hele tatt er noe vits med montør. Er det ikke bare å sette ADSL-modemet i det første telefonuttaket?

Noen som har gjort det samme eller vet noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må kobble i selve TLF kontakten og der er det endel strøm og bør ikke koble feil...må også ha linjetester for å se at det er ok etter montering, Gjør det selv pakkene er vel for ISDN folket, satte sånn opp på 3 minutter hos gamlingene...mulig det fins noe for analog også nå, men måtte ha montør hit ihvertfall :shrug:

Lenke til kommentar

Enklare med analog enn ISDN. Du slepp å tenke på ISDN boksa.

Klipp ledningane som går vidare til dei andre telefonuttaka.

Du får eit delefilter med tre ut/inngangar.

Ein skal til kontakta i veggen.

Ein skal til telefonen. (Og eventuelt dei andre telefonkontaktene)

Ein skal til ADSL modemet. (Eller til ei kontakt kun for dette)

(Ved ISDN må ISDN boksa mellom filteret og telefonen)

Bent

Lenke til kommentar

Problemet er at ingen telefoner som sitter før ADSL-modemet vil fungere, og derfor vil ingen av de andre telefonene i huset fungere samtidig som modemet står på. Dvs: De vil fungere, få masse støy og ADSL-tilkoblingen blir brutt.

Har du flere utganger i huset og vil bruke alle må du ha en montør, eller legge om ledningene til alle uttakene.

Lenke til kommentar

Har du flere utganger i huset og vil bruke alle må du ha en montør, eller legge om ledningene til alle uttakene.

OK... Kjipt... Da blir det ikke noen Oslo-tur på meg i morgen. Blir nok heller en montør :cry:

Men takk for utrolig bra respons folkens.

PS! Fortsett å post likevel, for all del...

Lenke til kommentar

Kobler du utstyret opp mot det første uttaket i huset, skal alt gå greit. Problemet kan være at de som installerer selv ikke vet hvor det første uttaket er, eller at de er nødt til å koble opp utstyret der.

Dette er bare noe jeg har fått beskjed om fra Telenor. Om noen har praktisk erfaring med dette som tilsier noe annet, så er det sikkert mulig at jeg tar feil.

MVH Audun

Lenke til kommentar
Hei!

Skulle akkurat til å bestille ADSL fra Tele2.

Jeg har flere analoge telefonuttak i eneboligen min. Derfor måtte jeg bestille ADSL med montør (Noe jeg ikke vil og heller ikke gjorde). Det blir jo 1000kr dyrere! WTF! Derfor lurer jeg på om det i det hele tatt er noe vits med montør. Er det ikke bare å sette ADSL-modemet i det første telefonuttaket?

Noen som har gjort det samme eller vet noe?

merkelig......veldig merkelig !!!

Fikk Tele2 ADSL for et par uker siden. I GDS-bruksanvisningen står det nettopp hva du skal gjøre når du har analog linje og flere uttak. Det var noe spesielt med en forbindelse som måtte sløyfes (husker ikke helt hva, men kan sjekke hvis du er interessert...)

Lenke til kommentar

Som noen andre har forklart å forklare her:

Du KAN gjøre det selv, men da må du passe på at du kutter kabelen som kommer inn til den første kotakta i huset. Denne skal inn i splitteren på "line" inngangen eller noe. Derfra skal det en tilbake til telefonen, og en til modemrouter

Problemet er å få satt på plugger på ledningen du kapper av. Men kjenner du en i televerket kan du kanskje låne tang av han.

Det er som desertglow viktig å kappe ledningen foran den første telefonen slik at telefon blir "etter" splitteren for å ikke få forstyrrelser på signalene.

Lenke til kommentar

merkelig at telenor sier det da. De er vel kansje redd for at eneklte skal klippe feil ledning eller noe. Det er bare og finne det første inntaket , kople fra ledningen som går FRA det videre til de andre telefonkontaktene. Så kan en kople i splitteren.

fleretelefoner.JPG

Slik var det beskrevet i ett av de pdf manualene, verre er det jo ikke.

Bare og ringe opp igjen og nekte på at du har flere telefonkontakter ;)

Lenke til kommentar

Fuck montør! Bruk hodet når man monterer. Tenk på hva slags signal som kommer inn i huset. Tenk på hva de sorte boksene du har skal gjøre. Tenk på hvilke kabler som er lagt. Løft på lokket, det er ikke farlig, se om du finner ledige par osv. Se på fargene. Finner du igjen disse fargene i de andre kontaktene? Osv.

Monterte i sammen et ISDN opplegg her. 6 telefonkontakter i huset. Skulle ha ISDN på kontakt nr 3 Analog på alle de andre. Ok, først inn på 1'a hvor inntaket var, og alle de andre kontaktene var forgrenet ut fra med egne ledninger. Koblet så fra alle ledninger, bortsett fra den som gikk til 3'a. Disse tvinnet jeg i sammen med inntaket og isolerte helt vekk fra 1'a. Fant et ledig par som gikk til 4'a.(de fleste telefonkabler har 2 eller flere par) som sto montert rett ved siden av 3'a. Koblet så dette ledige paret inn på 1'a. åpnet så 4'a, koblet vekk det gamle paret, og satte det nye på. Nå hadde jeg byttet om på hele dritten. Nå var hovedinntaket plutselig 3'a der jeg hadde bruk for det. Fedigterminert kabel rett i boksen, så fra den i PC og den andre i en analogadapter. Videre fra analogadapeter koblet jeg den terminerte kablen til... gjett hva :wink: 4'a med det "ledige" paret :D Vips så hadde man analog telefon der det skulle være analog telefon. Ikke en eneste cm med fast kabel ble lagt. Ingen ledninger henger og dingler. Smooth. Operasjonen tok 5 minutter. inkl flytting av møbler.

Dette skjønner selvfølgelig ingen bæra av. Det var egentlig ikke meningen heller, da ingen har nøyaktig samme telefonopplegg. Men poenget er at alle kan klare jobben hvis man har evnen til og tenke LOGISK

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ufattelig. Jeg bor i rekkehus hvor Telenor la opp opplegget for 30 år siden. For å spare penger trakk Televerket én kabel i kjelleren som inneholder ALLE kablene til alle i rekka. Jeg kan altså avlytte og misbruke de på linja som ligger etter min leilighet....

...og relevansen til denne tråden var....????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...