Gå til innhold

Utviklingen av førstepersons skytespill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Underholdende artikkel.

Et spill som ikke nevnes er Eidolon (Activision/Lucasfilm Games) fra 1985 for C64. Hvor stor innvirkning dette hadde på utviklingen av førstepersons skytespill vet jeg ikke, men Eidolon var i det minste et temmelig imponerende 3D-spill for sin tid. Den fraktalteknologi-baserte grafikken gjorde det mulig for spilleren å dreie jevnt 360 grader rundt sin egen akse (og ikke bare fire retninger som de andre spillene man hadde sett til da), og sådan sett revolusjonerende og mere imponerende enn Platoon, ikke minst fordi det ble utgitt hele to år tidligere.

Lenke til kommentar
Likte artikkelen godt, men har et spørsmål: Er det hundre prosent sikkert at det var bot'er i Unreal? For da betalte far unødvendig dyre dommer for ISDN-regningen, jeg spilte Unreal og min eldre bror spillte Action Quake 2. Jeg mener bestemt at Quake 3 Arena og Unreal Tournament som kom nesten samtidig begge var de første spillene i sin serie med boter, som kunne spare inn litt på nettregninga.

EDIT: Til post over: Litt ekkelt å ikke være ærlig med markedsføringen, og dessuten strider det mot retningslinjene til forumet.

Unreal hadde boter ja. spilte mye deathmatch med dem.

Synes Descent mangler på lista da. Kom vel i 94 eller 95, og det er få spill som har vært mer "3D" enn dette. opp-ned, bak-fram spilte ingen rolle. Det hadde dessuten mye kulere våpen og fetere fiender enn alle andre. Fusion bomb kunne virkelig "seal the deal" :lol:

Dessuten var det detaljert og fin polygongrafikk.

Super artikkel forresten! Mye bedre å lese på slikt enn omtaler på spill jeg aldri kommer til å kjøpe :p

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Veldig bra som vanlig. :)

Husker ikke om det var Doom eller Duke Nukem 3D som var det første skytespillet jeg prøvte. Vet vertfall at jeg har brukt en "god del" timer på begge. PS1 versjonen av Doom er også verdt å nevne med tanke på bedre lyd effekter og musikk. Skikkelig "demonisk" musikk i forhold til original versjonen hehe.

Å dette her var jo bare genialt lol. "Perverst dataspill sjokkerer", "Skrikende hodeskaller", "Rå hamburger", "Klin bly utover hodene", "Grusomt og sykt", lolol. For ikke å snakke om trynet på hu dama der da.. Ser jo helt forskrekket ut. Lurer på hva hun mener om dataspill i dag. Mulig hun har blitt litt herdet opp over årene. :D

Lenke til kommentar

Hoppet dere ikke over en viktig men litte suksefull tittel?

Terminator - Future Shock var vel et av de første spillene med mouse look. Det lot deg i tillegg få styre en del kjøretøy, noe det skulle ta mange år før andre spill lot deg gjøre med tilsvarende interaktivitet.

Men, meget bra artikkel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...