Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av router

Anbefalte innlegg

Familien og jeg skal flytte om noen dager og skal få tak i oss trådløst bredbånd internett fra det lokale E-verket (som er stabilt selv om de fleste trådløs internett tilbudene har et dårlig rykte).

Anyway, vi skal dele denne internetten mellom 3-4 datamaskiner i huset, og trenger derfor en brukervennelig og bra router.

En kamerat av meg sier SMC funker bra, og han har selv denne routeren.

Problemet er at den han har stenger av forskjellige porter som han har problemer med å åpne, så han kan ikke spille enkelte spill med denne routeren. Jeg er spill-fanatiker selv og vil ikke ha det samme problemet.

Derfor ber jeg dere PC-guruer om hjelp til å finne en router som funker fint (hardware, vil ikke ha en PC box som router). Som ikke stenger av porter som jeg vil ha åpne, at den er brukevennelig og at den er i den rette pris-klassen (ikke for mye over 1000 NOK, helst langt under det). Takk på forhånd.

PS. Jeg er ikke flink med datamaskiner selv så denne post'en kan virke litt "noobish".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå for smc trådløs router. disse kan konfigureres til det utenkelige

(nesten), det kommer stadig nye firmware updates, de er brukervenlige,

og du slipper å trekke kabler rundt i huset. har du en bærbar, så kan du

ta den med deg ut på terrassen og nyte solen mens du surfer. koster litt

over 1000 spenn, men det er vert det.

Edit: leste feil. rettet.

Lenke til kommentar

Du må først finne ut hvordan du får den trådløse tilkoblingen inn i huset, enten om det er en ethernet boks, eller usb boks. Hvis det er det siste har du ingen mulighet til å bruke en bredbåndsrouter.

Uansett så har SMC og 3Com rimelige og gode routere som gjør nytten.

Lenke til kommentar

Vi har allerede lagt opp rør i veggene så kabler er ikke et problem, så orker ikke å bruke ekstra penger på en trådløs router.

Jeg tenkte på å få tak i meg en SMC 7008ABR 8-ports router. Jeg valgte en 8-ports router slik at jeg kan ha venner på besøk som kan spille i nettverk. :)

Må ut med litt mer penger enn det jeg forestilte meg først, men men, det er en engangs-kostnad jeg må leve med.

Det jeg lurer på er om er om det fins muligheter for å åpne enkelte porter med denne routeren slik at jeg kan f.eks. shoutcast'e, spille forskjellige spill og drive med filoverføring (som jeg har hatt problemer med før)? Har hatt problemer med DCC over IRC for eksempel, og over MSN. En annen ting jeg lurer på er om det går an (hvis det er nødvendig), å aktivere DMZ slik at alle porter blir åpnet?

Lenke til kommentar

Har hatt problemer med DCC over IRC for eksempel, og over MSN. En annen ting jeg lurer på er om det går an (hvis det er nødvendig), å aktivere DMZ slik at alle porter blir åpnet?

Med MSN6 har NAT støtten blitt betydelig forbedret, og filoverføring, samtale med lyd og bilde, osv vil fungere i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...