Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Daniel

Men hva med kvaliteten? Blekkutskrifter er vel flat out ræva i forhold til laser - eller har det skjedd noe der også? Mener å ha lest noe om forbedret levetid i glass og ramme, men til kontorbruk er bleketiden i sollys mindre interessant. Det som derimot er interessant er resultatet av komboen utskrift og klamme hender. Snakker vi da fortsatt moderne kunst som resultat?

Lenke til kommentar
Gjest Officejet-eier

Jeg bruker en HP Officejet Pro alt-i-ett, og er kjempefornøyd. Den er minst like rask som laserprinterne, og skriver like god tekst og grafikk i normal eller til og med kladdemodus. Og trenger jeg fotoutskrifter, slår den jo laserprinterne ned i støvlene. Billig i drift er den også! Kjempefint for en liten bedrift.

Lenke til kommentar
Men hva med kvaliteten? Blekkutskrifter er vel flat out ræva i forhold til laser - eller har det skjedd noe der også? Mener å ha lest noe om forbedret levetid i glass og ramme, men til kontorbruk er bleketiden i sollys mindre interessant. Det som derimot er interessant er resultatet av komboen utskrift og klamme hender. Snakker vi da fortsatt moderne kunst som resultat?

 

Jeg vet ikke helt hvordan utskriftskvaliteten blir på vanlige kontorutskrifter i forhold til laserskrivere, men ifølge Epson bruker i hvert fall B500DN pigmentert blekk (Durabrite), som er vannfast og skal ha god holdbarhet. Man sier at det skal holde 100 år uten at det falmer.

 

I tilegg er det jo en del fordeler med blekkskrivere, som at man får bedre trykkekvalitet på bilder. Man har også mulighet til å skrive ut på tykkere eller glossy papir, noe man ikke kan med laserskriver.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Enigma

Denne kan vel konkurrene med små hjemme lasere/småkontor lasere. Så lenge kunden ikke trenger å bekymre seg for at utskriftene kan flekke av litt ved fukt etc.

Blekkskrivere er ofte også mer avhengig av dyrere papir for å yte bra utskriftsmessig siden blekket trekker inn i papiret og gir uklare bilder. Ricoh har vel forsøkt å unngå dette med et gele blekk på sine Gel Sprinter modeller. Men har ikke testet disse i praksis ennå.

 

Noe MYE mer interessant er jo memjet teknologien som er blitt vist. Se: www.memjet.com så kan man se hva som er skikkelig raske maskiner.

Silverbrook som har laget denne har snart flest patenter på blekkskrivere i hele verden.

Den kommer til å bli solgt av mange forskjellige merker (som kjøper teknologien fra memjet).

 

Men alt er jo tiltenkt sitt brukområde. Man får fargelasere som Xerox sin iGen3 med 110 sider i minuttet. Eller mindre modeller som Ricoh MP C7500 med 75 sider i minuttet.

 

Er man over på blekk så har jo HP sine Indigo maskiner som klarer 130 sider pr min i en farge og 1/4 av farten i fullfarge (4 farger). Har opp til 7 farger.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...