Gå til innhold

Batteri på UPS


Anbefalte innlegg

Batteriet på min gamle ups er ikke så bra som jeg kunne ønske. Det jeg da lurer på er å bytte ut hele skiten, men det er jo ikke bare å finne ett batteri.

 

Så da lurer jeg på:

Batteriet er et 12V 7Ah batteri.

Det nye MÅ være 12V, men kan jeg kjøpe et "kraftigere" batteri som holder lenger, eller vil ikke det virke?

 

Noen som har peil på slik??

 

(Ja da har hatt 2 år med basic elektro på VGS, men har så utrolig giddesløs lærer, så om jeg egentlig skulle visst dette, er jeg blank ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stund siden jeg lærte om det der, ja...

 

Innenfor visse grenser kan man vel ha sterkere batteri. Antar det er et bly batteri, så det er vel egne regler for det der, som skiller seg litt fra vanlige NiCd og NiMh batterier, hvor man har forskjellige ladekretser.

 

Tror det er litt som med bilbatterier, det tar lengre tid å lade opp et kraftigere batteri, men det spiller vel også litt rolle hvor mye ladekretsen klarer å levere.

 

Var vel ikke så mye svar å skryte av, men jeg antar at du kan gå opp et par amp uten for mye problemer? 8 eller 9?

 

:-)

Howard

Lenke til kommentar

Driver å lurer på 9 eller 10 Ah.

 

Prata med en kamerat som også mente det ikke skulle være non problemer å bytte til ett med mer ampertimer.

 

Fant etterhvert produsentens hjemmesider, og tror jeg kjøper et batteri i samme serien. De er laget for å brukes i apparater som UPS'er.

 

Da et NP12-12 istedet for NP7-12

 

Går opp til 12 Ah men det får gå. Om det ikke koster FLESSSSK da.

 

Edit: Æsj.. 12Ah batteriet er merkelig nok mye bredere.. Var litt å gå på i UPS'en, men ikke nok. Må nok skjære ut veggen og mekke plass selv ;)

Lenke til kommentar

Hallois!

 

Du kan kjøpe batteri med større kapasitet og med lengre levetid. Du kan også kjøpe ekstra batteribanker og koble disse sammen. Men det er uhyre viktig at batteriene har samme strømforbruk og styrke som det originale batterier. UPSen består av en vekselretter som er designet for det spesifikke batteriet. Denne vekselretteren din vil ryke hvis du benytter "uoriginalt" batteri.

 

Mvh,

Andreas Skotner

Endret av skoTner
Lenke til kommentar
Hallois!

 

Du kan kjøpe batteri med større kapasitet og med lengre levetid. Du kan også kjøpe ekstra batteribanker og koble disse sammen. Men det er uhyre viktig at batteriene har samme strømforbruk og styrke som det originale batterier. UPSen består av en vekselretter som er designet for det spesifikke batteriet. Denne vekselretteren din vil ryke hvis du benytter "uoriginalt" batteri.

 

Mvh,

Andreas Skotner

Produktansvarlig UPS

Komplett.no

 

Vel talt, min venn :woot: !! Godt å se at du kan faget ditt, for det desverre altfor få som kan noe særlig om UPS`er....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...